Aviseringar
Rensa alla

Varför är KOL naturgas eller bensin dåligt?


värdeuppgift:

nej, beror på hur mkt som man väljer att pumpa upp

Man kan ju inte pumpa upp olja från de områden där oljekällorna sinat.

Snweater:

Sverige är Europas näst största konsument av kol till värme- och elproduktion,

källa?


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Man kan ju inte pumpa upp olja från de områden där oljekällorna sinat.

seriöst, hur dum är du, hört om nått som kallas opec?
här är en kort brief:
för att inte skapa konkurrens på oljemarknaden bland de länder i afrika, mellanöstern samt sydamerika skapades en organisation som bestämmer hur mkt olja som ska pumpas upp. denna kartellgrupp bestämmer alltså hur mkt olja som ska finnas på marknaden. det är alltså det som avgör oljepriset. vi kan ta ett exempel:
Image
studera grafen. som du ser du att bensinpriset flera gånger faktiskt har sjunkit o även inflation täcker INTE upp den sänkningen. Du anser att olja blir dyrare ju mindre som finns, alltså har du fel. I teorin skulle vi kunna pumpa upp all olja som fanns, vi skulle då få ett enormt prisfall. priset på olja är således hur mkt man väljer att pumpa upp.


   
SvaraCitera

värdeuppgift:

priset på olja är således hur mkt man väljer att pumpa upp.

Anarkandi:

Man kan ju inte pumpa upp olja från de områden där oljekällorna sinat.

Alltså, även om man har regleringar för hur mycket man pumpar ut är det ändå så att oljetillgångarna kommer minska och att priserna kommer gå upp, vilket de faktiskt har, även om de sjunker på lång sikt.


   
SvaraCitera

för att det kommer ta slut[cry]


   
SvaraCitera

är ju fan asbra saker, hjälper till att göra jorden varmare[confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wow, creed till tråskaperen för att han fick flk att göra uppgiften åt honom genom att locka folk med något otroligt enkelt för att sedan fråga om ett lite mer utförligt svar så att folk kan försöka låta kloka.


   
SvaraCitera

DMITRI:

KOL är dåligt. man kan dö av det


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Alltså, även om man har regleringar för hur mycket man pumpar ut är det ändå så att oljetillgångarna kommer minska och att priserna kommer gå upp, vilket de faktiskt har, även om de sjunker på lång sikt.

nu pratar du om tillgången på olja, det jag ifrågasatte var att du hävda att mindre olja höjer priset på olja per automatiskt


   
SvaraCitera

värdeuppgift:

nu pratar du om tillgången på olja, det jag ifrågasatte var att du hävda att mindre olja höjer priset på olja per automatiskt

Mjo, så menar jag givetvis inte. [smile]


   
SvaraCitera

Anarkandi:

källa?

Finns ingen. Hela inlägget var skit. Härligt att någon faktiskt trodde att något i inlägget faktiskt var sant.


   
SvaraCitera

Snweater:

Finns ingen. Hela inlägget var skit. Härligt att någon faktiskt trodde att något i inlägget faktiskt var sant.

Trodde jag ej. Skrivit uppsats i NK B om samma sak, och undrade vad fan du snackade om. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snweater:

Finns ingen. Hela inlägget var skit. Härligt att någon faktiskt trodde att något i inlägget faktiskt var sant.

[love]
haha!


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera