Aviseringar
Rensa alla

varför är kurslitteratur så dyrt


Ämnesstartare

och skönlitteratur så billigt?

borde det inte vara tvärtom?


   
Citera
Ämnesstartare

Tillgång och efterfrågan, doh.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

beror väl på vilka kurser man går.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att folk måste läsa kurslitteraturen, så den kan krängas för väldigt höga priser och ändå bli såld.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

För att folk måste läsa kurslitteraturen, så den kan krängas för väldigt höga priser och ändå bli såld.

fittigt. var är storebror när man behöver honom? [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

För att folk måste läsa kurslitteraturen, så den kan krängas för väldigt höga priser och ändå bli såld.

Dold text: fast man måste inte köpa så mycket av kurslitteraturen, oftast bara en eller två böcker per kurs


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

fast man måste inte köpa så mycket av kurslitteraturen, oftast bara en eller två böcker per kurs

det är inte så jävla kul när vissa böcker går loss på 500-800


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schism:

det är inte så jävla kul när vissa böcker går loss på 500-800

det är därför man ska plugga på universitet som har bra bibliotek.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

på universitet som har bra bibliotek.

Gillar att plugga på en högskola med bibliotekarieprogrammet [cool]


   
SvaraCitera

Var glad så länge ni går på gymnasiet allihopa [wink]


   
SvaraCitera

schism:

och skönlitteratur så billigt?

borde det inte vara tvärtom?

Till att börja med så mycket skönlitteratur säljs ju i enorma mängder medan kurslitteratur ofta har en begränsad målgrupp. Ju fler som köper din bok desto billigare kan du sälja den, tryckkostnaden per bok för 3 000 ex är väldigt mycket betydligt högre än tryckkostnaden för 300 000 ex.

Är du författare och ska leva på dina böcker så kan ju 20 kr/bok ge en månadslön om den säljer bra, medan 100 kr/bok kanske inte ens räcker till hyran om den bara når ut till väldigt begränsat med människor.

Slutligen så handlar kurslitteraturer ofta om fakta och enorm sakkunskap. Sådan är inte gratis. Många av de böcker jag läst på högskolan (inte ovanligt med tegelstenstjocka) är ju skrivet av proffs på området som lagt ner årtionden på att lära sig sitt ämne och bli bland de bästa i världen på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

2000 kr per termin är ungefär vad jag lägger på kurslitteratur, det är väl inte så farligt? Tänk vad mycket mer kunskapen man får är värd.


   
SvaraCitera

Man läser oftast bara en bråkdel av kurslitteraturen dessutom. En bok på 1000 sidor kanske kursen täcker 200 sidor av på sin höjd.

svartarosen:

2000 kr per termin är ungefär vad jag lägger på kurslitteratur, det är väl inte så farligt? Tänk vad mycket mer kunskapen man får är värd.

Läser inte du på gymnasiet?


   
SvaraCitera

Jag undviker att köpa kurslitteratur. Sparar mycket pengar på det.
Universitetsbiblioteket är min vän.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Läser inte du på gymnasiet?

Nej, första terminen på universitet.


   
SvaraCitera