Aviseringar
Rensa alla

Varför är kvinnor mer attraktiva än män på arbetsmarknaden inom servicesektorn?


Ämnesstartare

Vi är en grupp som har genomfört ett experiment i förhoppning om att kunna motbevisa pratet om att kvinnor är mer efterfrågade än män inom servicesektorn. I experimentet ingick 200 påhittade arbetssökande personer, 100st kvinnor respektive 100st män. I samtliga sökandes CV och personliga brev stod exakt likadana uppgifter och text.

Resultatet är tyvärr som följer:

42 av 100 kvinnor respektive 25 av 100 män blev kallade till intervju.

Varför blev fler kvinnor än män kallade till intervju? Hur lyder era teorier? Har kvinnor ett bättre rykte inom servicesektorn? Varför? Hur reflekterar den genomsnittlige arbetsgivaren? 


   
Citera
Ämnesstartare

Män gillar kvinnor och kvinnor gillar kvinnor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:
Män gillar kvinnor och kvinnor gillar kvinnor.

Är fler arbetsgivare män?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

White & Toxic:

Är fler arbetsgivare män?

huh? jag menar att kunderna föredrar kvinnor
förmodligen arbetsgivarna också visserligen


   
SvaraCitera

Om jag ska låta fördomarna tala så tror jag att kvinnorna är mer lämpade för rollen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:
Om jag ska låta fördomarna tala så tror jag att kvinnorna är mer lämpade för rollen

låt inte dina fördomar tala, please


   
SvaraCitera

Tickstart:

låt inte dina fördomar tala, please

Okej 🙁


   
SvaraCitera
mens
 mens

Det har ju med våra könsroller att göra. Dock finns det kanske någon undersökning som indikerar att kvinnor kan vara något litet mer omhändertagande än män ibland. Detta är dock till stor del socialt konstruerat och fortsätter att cementeras av le samhälle. Det finns en ganska rolig grej om detta i boken Prins Charles känsla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dom kanske är skönare och inte är så jävla stela när man måste bearbeta sina dokument osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

huh? jag menar att kunderna föredrar kvinnor
förmodligen arbetsgivarna också visserligen

Förlåt mig, jag läste fel. Har du någon idé om hur problemet kan lösas? Jämställdhet inom servicesekorn är ganska önskvärt om du frågar mig, men du kanske håller med ruttenfisk?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:
Om jag ska låta fördomarna tala så tror jag att kvinnorna är mer lämpade för rollen

Kan du utveckla detta svar något? Vilken egenskap saknar män menar du? Vad gör kvinnor mer lämpade än män? Du stödjer de äldre könsrollerna förmodar jag?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

White & Toxic:

Förlåt mig, jag läste fel. Har du någon idé om hur problemet kan lösas? Jämställdhet inom servicesekorn är ganska önskvärt om du frågar mig, men du kanske håller med ruttenfisk?

likarepresentation öht är ointressant. löneskillnad är däremot intressant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mens:
Det har ju med våra könsroller att göra. Dock finns det kanske någon undersökning som indikerar att kvinnor kan vara något litet mer omhändertagande än män ibland. Detta är dock till stor del socialt konstruerat och fortsätter att cementeras av le samhälle. Det finns en ganska rolig grej om detta i boken Prins Charles känsla.

Hur är detta roligt? Först kritiserar du könsrollerna, därefter lyfter du fram kvinnan som det omhändertagande könet.. Du låter ganska kritisk inställd till män själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.:

likarepresentation öht är ointressant. löneskillnad är däremot intressant.

Skulle du säga att kvinnors lägre löner är den stora orsaken till att de är mer eftertraktade då företagen kan göra större besparingar eller som ägare till dem ta ut högre lön? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mäns och kvinnors minimilön är väl lika? 


   
SvaraCitera