Aviseringar
Rensa alla

Varför är man lycklig? varför är man inte lycklig?


Ämnesstartare

Dekadent:

Hade ju inga direkta åsikter förrens för ungefär ett år sedan

tkr du har bra åsikter bra film[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lishaa:

tkr du har bra åsikter bra film

Vet du dem? ^^

Men tack, och trevligt att du tyckte det. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag orkar inte se men vet väl ungefär vad karln's idéer går ut på iaf. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dekadent:

Vet du dem? ^^

iofs inte helt säker men du verkar ha bra![bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dekadent:

Hade ju inga direkta åsikter förrens för ungefär ett år sedan. Nu är jag dock i princip "klar"

Vi får se om ett år. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Jag orkar inte se men vet väl ungefär vad karln's idéer går ut på iaf.

Det är bättre att bara välja än att vela, vad det än gäller.

Kortfattat.

lishaa:

iofs inte helt säker men du verkar ha bra!

[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nifelheim:

Vi får se om ett år.

Vi får väl det. [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dekadent:

Okej [smile], tydligen så håller ingen annan med mig så jag betvivlar att du kommer finna den sevärd. Men för all del!

Jag är ganska intresserad av lyckoforskning, eller väldigt snarare. Dock är det ett förvirrande ämne och svårt att mäta.

Relativ lycka: Låter man människor välja hur lyckliga de genrellt är så är alla länder i princip lyckliga, ungefär 6.1/10 i lycka, om jag inte minns fel.Då skulle man kunna säga att afrikaner generellt är lika lyckliga som vi. Men det stämmer verkligen inte, utan handlar mest utifrån deras egna livssituation i jämförelse med andra i deras omgivning. Även om de definierar sig som medellyckliga så vill de ha mat, är osäkra om de kommer överleva nästa dag och ifall deras barn kommer bli värvad som soldat.

Utifrån ett annat sätt att mäta lycka så blir människor lyckligare ju mer välståndet ökar, men den kurvan mattades av på 70-talet och har på senare tid börjat minska. Då skulle man kunna se det som att det räcker med välstånd tills en viss nivå, men sen blir pengar och materiella tillgångar bara onödiga. Vår girighet ger oss ingen lycka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dekadent:

Det är bättre att bara välja än att vela, vad det än gäller.

Mm och nåt med att föreställa sig framtiden eller? Har jag rört till det nu eller är det han det?[confused][blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Mm och nåt med att föreställa sig framtiden eller? Har jag rört till det nu eller är det han det?

Ja, men det är bara för att bevisa påståendet.

Vi sätter helt enkelt för stor vikt och för stor positiv skillnad mellan två olika situationer.

Anarkandi:

Relativ lycka: Låter man människor välja hur lyckliga de genrellt är så är alla länder i princip lyckliga, ungefär 6.1/10 i lycka, om jag inte minns fel.Då skulle man kunna säga att afrikaner generellt är lika lyckliga som vi. Men det stämmer verkligen inte, utan handlar mest utifrån deras egna livssituation i jämförelse med andra i deras omgivning. Även om de definierar sig som medellyckliga så vill de ha mat, är osäkra om de kommer överleva nästa dag och ifall deras barn kommer bli värvad som soldat.

Det som är grejjen, alla är i princip lika lyckliga, det handlar inte om livssituation, om vi alla anser oss vara lika lyckliga så måste vi vara det. Allt beror enbart på vad man jämför med. De tänker på sin situation där det inte går att ha det direkt bra efter västerländsk standard, alltså vet de inte att det går att ha det bättre, alltså ligger de på en sexa i lycka.

Här i västvärlden har vi en annan situation, här jämför vi oss med andra saker vilket leder till att vi även här har en genomsnittlig lycka på 6.

Sen så tror jag att västvärlden har lägre lycka än vi borde ha eftersom att vi har för många val, ju fler val vi har ju svårare är det att välja. Ju fler val vi har så är det lättare att klandra sig själv och må dåligt om man väljer fel, även om man gör ett okej val så finns det alltid ett bättre man kunde ha gjort.

Allt handlar om värderingar, ta hit en somalieflykting och låt honom arbeta tolv timmar om dagen och ge honom en halvkass lön, tro fan att han skulle vara enormt lycklig.

Bättre "välfärd" a.k.a mer saker skapar inte lycka. Inte längre, inte för oss som är födda i det.

sry för rörigt skrivet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dekadent:

Sen så tror jag att västvärlden har lägre lycka än vi borde ha eftersom att vi har för många val, ju fler val vi har ju svårare är det att välja.

Ja men valen är ju bra som dimridåer för att få oss att tycka vi är fria i våra kapitalistiska demokratier och dem håller oss glada och ovetande, små val om det är tex en bostadsrätt i innerstan eller en gård på landet som man ska ha eller 200 glassorter att välja mellan, dessa val är viktiga för annars inser vi att vi inte är så fria. [confused]
Politikerna är alla likadana och man mår bra när man känner sig fri då behövs en mängd val. Illusionen av frihet är viktig för att en än gång upprepa mig. [zzz][confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Politikerna är alla likadana och man mår bra när man känner sig fri då behövs en mängd val. Illusionen av frihet är viktig för att en än gång upprepa mig.

Ja precis. Sen så tror jag inte att detta är medvetet planerat av en massa pampar [crazy]. Det har bara blivit så att vi har så många val för att vi vill ha många val, vi tror att det blir bättre med många val, vi tror att vi blir mer fria av många val, och visst, mer fria blir vi väl på ett sätt, fast om vi hade kanske 5 val av allt så kan vi fortfarande välja 100% av alla alternativ vilket i princip gör oss lika fria. har jag rätt?

Det finns nog en magisk gräns där vi har lagom antal val. Problemet med U-länderna är att de har för få val, har har vi för många. hittar man den gyllene gränsen så kan något liknande global lycka uppstå. Alla skulle tjäna på en global omfördelning av resurser.

Enligt lilla mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dekadent:

Det som är grejjen, alla är i princip lika lyckliga

Ur en relativ synvinkel ja, men ur en objektiv synvinkel skulle jag säga nej. Jag tror människan är oförmögen att mäta lycka ut, bara för att man tror att man är fri behöver man inte fri - risken är stor att man lever i en borgerlig konspiration där man sedan födseln hjärntvättats in i ett liberalt tänk.

Jämför med hur många svenskar som flyr från landet jämfört med människor som flyr från somalia. Det är inte samma grej, trygghet är en del av välbefinnande och lycka, liksom självförverkligande(att få göra det man vill) och vänner och människor i ens omgivning bidrar positivt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Ur en relativ synvinkel ja, men ur en objektiv synvinkel skulle jag säga nej. Jag tror människan är oförmögen att mäta lycka ut, bara för att man tror att man är fri behöver man inte fri - risken är stor att man lever i en borgerlig konspiration där man sedan födseln hjärntvättats in i ett liberalt tänk.

Enligt mig är hemligheten med lycka att ha låga förväntningar. Förväntar jag mig att få ett jobb till 100% så blir jag inte glad när jag får det, förväntar jag mig inte att få det så blir jag jättelycklig om jag får det. I västvärlden har vi höga förväntningar på allt eftersom att det finns så många val. Om det finns 200 sorters glass så måste ju en vara nästan perfekt, väljer vi då en smak som är okej så blir vi inte särskilt glada eftersom att vi kunde ha gjort ett bättre val.

Nu handlar det om lycka som inte går att jämföra med frihet, finns inget som säger att det är omöjligt att vara lycklig i fängelse t.ex. All frihet behöver inte vara sann frihet men lycka kan aldrig vara falsk, även om det är så kallad overklig lycka som nämns i videon. Alltså att vi gillar saker mer och blir mer nöjda med vårat val om vi inte har någon chans att ändra oss.

Anarkandi:

Jämför med hur många svenskar som flyr från landet jämfört med människor som flyr från somalia. Det är inte samma grej, trygghet är en del av välbefinnande och lycka, liksom självförverkligande(att få göra det man vill) och vänner och människor i ens omgivning bidrar positivt.

Jämför hur många människor i somalia som begår självmord med hur många här i väst som gör det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alla är inte alls lika lyckliga. Vad är det för mumbo jumbo-skitsnack. [zzz]


   
SvaraCitera