Aviseringar
Rensa alla

Varför är många människor onda och destruktiva?


Ämnesstartare

Hur ofta hör man inte om våldtäkter och misshandlar, hur ofta har inte folk velat bråka med varandra. Det finns de som har blivit av med sitt liv bara för att de hade en mobil i fickan. Det finns människor som blir trakasserade för att de har fått sin ansikte sönderbränt av en man som tyckte att det var så häftigt att tända eld på saker.

Det finns även människor som förstör hus som andra människor har haft som hem. Det finns människor som svär och hotar polisen bara för att de försöker göra samhället säkrare och de som tar livet av en ung kvinna bara för att han själv inte ska riskera några års fängelse för våldtäkt då hon är ett vittne. Han tar alltså livet av en person som har hela livet framför sig bara för att ha sex en kväll. En del tycker att det är roligt att kasta sönder saker med sten, men utgör i själva verket skadegörelse för miljontals kronor, som hade kunnat gått till sjukvård istället för att reparera skadorna.

Den här ondskan och destruktiviteten har jag aldrig förstått mig på, varför är många människor onda?

Hur kan man mörda en ung person bara för att ha några minuters njutning?


   
Citera

Läs något av Philip Zimbardo, han är cool. Vet i för sig inte om det hjälper dig något i dina funderingar men vadå, han är ju cool.


   
SvaraCitera

Ja du Maverin,
Varför är så många människor onda?
Det jag tro är att vi måste komma i håg ett antal viktiga saker.
Media, berätta det vi vill höra, och tyvärr är det allt för ofta dåliga saker, hur människor dör för inget.
Jag vet och är säker på för varje så kallad "ond" människa finns det även så kalla "god" människa som försöker göra väl här i livet.
Men vem vill läsa om det? Svara mig du?

Människans Natur, till den tro jag faktis inte människan är gjord för och förlåta andra, utan det med och förlåta andra är något som vi får lära oss och göra.
Människan är likt alla andra djur här i världen en varelse vad högsta önskad som "art" att överleva. ( betyder inte att det gäller varje enskild människa ).
Och förlåta någon annan som har gjort fel är att riskera denna balansen för och överleva.

Maverin:

Hur kan man mörda en ung person bara för att ha några minuters njutning?

Ja du, åter igen, djur gör sånt för överleva, men är det samma här? Tro själv icke det, utan det hela handla om att dessa människor aldrig har lärt sig vad omvärlden vill att de ska vara.

/ FIG


   
SvaraCitera

Maverin:

Den här ondskan och destruktiviteten har jag aldrig förstått mig på, varför är många människor onda?

Därför att ondska och destruktivitet är en del av att vara människa. De flesta människor är antagligen kapabla att utvecklas till mördarmaskiner och döda medmänniskor/andra människor. Det räcker att nämna ordet krig. Människans moral är kontingent, lika föränderlig som allt annat, även om vissa (de är nog inte många) är starkare i deras övertygelse än andra och inte låter sig hjärntvättas till att döda en annan människa. All "credd" åt sådana människor. En stor del av det som betraktas som ont och destruktivt har antagligen sitt ursprung i starka "negativa" känslor som till exempel rädsla, osäkerhet och hämdlystnad. Om vårt känsloliv vore utplånat eller åtminstone nedtonat, så hade antagligen inte ondska och destruktivitet varit lika vanligt.


   
SvaraCitera

Hovnarren:

Om vårt känsloliv vore utplånat eller åtminstone nedtonat, så hade antagligen inte ondska och destruktivitet varit lika vanligt.

Men du? det har du nog rätt i, men om vårat känsloliv var så skulle vi också gå miste om så många bra stunder här i livet och all den lycka som faktis ibland finns
Men du tro du inte risken finns att vi kommer och leva bara för man lever, och ett sånt resumang leder alltid till att det spela ingen roll ifall man lever eller inte? om man sakna känslor för livet.

/ FIG


   
SvaraCitera

FIG_GHD742:

Men du tro du inte risken finns att vi kommer och leva bara för man lever, och ett sånt resumang leder alltid till att det spela ingen roll ifall man lever eller inte? om man sakna känslor för livet.

Visst blir det så. Livet blir antagligen helt meningslöst, om vi inte känner att vi lever, kanske man kan uttrycka det. Man skulle ju kunna försöka att utplåna endast de negativa känslorna, men jag hade personligen föredragit att uppleva de negativa känslorna också, för att få ett bättre perspektiv på tillvaron.


   
SvaraCitera

Därför ska man istället försöka att stärka sin kontroll över känslorna, att bara släppa fram dem när man själv vill och inte försöka utplåna dem helt.


   
SvaraCitera

svartarosen:

Därför ska man istället försöka att stärka sin kontroll över känslorna, att bara släppa fram dem när man själv vill och inte försöka utplåna dem helt.

Tror du att alla är kapabla till att göra det? Självdisciplin ligger inte i kategorin "positiva sidor" för alla människor.


   
SvaraCitera

Hovnarren:

Tror du att alla är kapabla till att göra det? Självdisciplin ligger inte i kategorin "positiva sidor" för alla människor.

Alla är kapabla till att försöka göra det ja.


   
SvaraCitera

Hovnarren:

men jag hade personligen föredragit att uppleva de negativa känslorna också, för att få ett bättre perspektiv på tillvaron.

Där sa du verkligen något mycket viktigt.
Utan och berätta allt för mycket om mig, så har jag under mellan stadumet ( skolan ) varit mobbad. idag många år senare så vilja jag säga mig att de erfanheter jag fick då verkligen är guld värt även om det inte alltid är så lyckigt som man allt för ofta önska att livet var/är.

svartarosen:

Därför ska man istället försöka att stärka sin kontroll över känslorna, att bara släppa fram dem när man själv vill och inte försöka utplåna dem helt.

JO du har nog rätt, men hur lätt är det alltid, troligen inte så lätt som man ofta vilja tro, tro mig när jag säger att en människa kännslor är svårare än och förstå än hela univarusms natur.

/ FIG


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om nu människor är utvecklade, eller födda till att vara onda hur kommer det då sig att ondska även att kontrollera och även destruktivitet, det finns brottslingar som har blivit "goda" och är nöjda med sitt nya liv. Samt så kan man ju se att vissa länder är bättre än andra på att begränsa frekvensen av människors lidande skapat av andra människor och människors förstörelse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FIG_GHD742:

Ja du, åter igen, djur gör sånt för överleva, men är det samma här? Tro själv icke det, utan det hela handla om att dessa människor aldrig har lärt sig vad omvärlden vill att de ska vara.

Men jag tror nog att mer än 0.1 % som utför det här, har lärt sig att det är fel. Lagar, föräldrar, skola, vänner, familj, något av dessa alternativ måste ju kunna ha lärt mördaren att det är fel att göra så.


   
SvaraCitera

[sad]


   
SvaraCitera

Maverin:

Men jag tror nog att mer än 0.1 % som utför det här, har lärt sig att det är fel.

Du missuppfatta mig vad jag mena, att lära sig det och faktisk veta är olika, vi alla vet nog att visa saker får/bör man inte göra om man tänker efter. det är för mig och veta de regler
men tex att döda någon annan vet vi alla är fel, men vi har även lärt oss att det är fel, tro nog inte många av er skulle komma på den tanken att jag kanske skall döda någon annan medmänniska helt utantill.
För för oss så ligger tex inte mord längre i våran instikt , utan vi har lärt oss att man inte gör så.
Hoppas jag lyckas reda ut lite vad jag menade

PS, ofta så kan man ju se det man vet och det man har lärt sig när en person är ful, alla vet att man inte ska köra bil om man har drukit, men alla har inte lärt sig det efter som allt förmånga ändå sätter sig i sin bil och kör.
/ FIG


   
SvaraCitera

Maverin:

Den här ondskan och destruktiviteten har jag aldrig förstått mig på, varför är många människor onda?

Vad är det här för löjlig fråga? Du kan väl fråga samma sak om allting?

Varför gillar många människor godis?


   
SvaraCitera