Aviseringar
Rensa alla

Varför är ni monogama?


Ämnesstartare

samma som pendulum


   
SvaraCitera
Kudhos

För jag vill ha en partner. Mår bra av att lägga 100% hos en person än sprida ut det. Och så vill jag att min partner också känner. Och är jag kär och min partner kär i mig så vill jag inte vara med någon annan. Likt pendus inlägg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pendulum:
Pga att när jag är kär i någon vill jag inte vara med någon annan än den personen. 

+1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pendulum:
Pga att när jag är kär i någon vill jag inte vara med någon annan än den personen. 

++++++


   
SvaraCitera

Tycker det känns konstigt att jämföra relationer. Känner inte att man älskar sin partner mer bara för att man kväver alla känslor och förälskelser man får gentemot andra personer, men känner inte heller att jag missar så mycket när jag är i ett monogamt förhållande. 

Jag är bekväm i båda varianterna känner jag, men så har jag väldigt svårt att bli svartsjuk å andra sidan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För mig spelar monogamins ursprung ingen roll på individuell nivå. Att det har använts och i viss utsträckning förfarande används för att binda och kväva ena eller båda parterna i en relation ser jag som ett problem. Men monogami sker inte längre under samma tvång, sett till flera västerländska länder. Det har snarast kommit att bli det normala sättet att känna inför romantiska förhållanden; att man vill vara med och hålla sig till en person - detta av olika anledningar, men där konsensus och likheten ligger i att det känns bra och är bekvämt för de inblandade. Man tycker helt enkelt att det känns bäst, även om det till stor del kan var ett resultat utav social påverkan. Vad jag däremot kan tänka är skadligt är hur människor sällan är medvetna om alternativen och bristen på uppmuntran till ta en titt utanför normens ramar. Jag tror att det hade blivit mycket mer av ett fritt, informerat "val" om man i högre grad presenterades för ex. polyromantik, panromantik, och andra "avstickare" vad gäller kärleks- och relationsformer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Orka kategorisera sig själv sådär... vill iaf för tillfället inte fästa mig vid någon men skulle inte säga jag är polygam eller nåt? 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi: ad jag däremot kan tänka är skadligt är hur människor sällan är medvetna om alternativen och bristen på uppmuntran till ta en titt utanför normens ramar.

Det är ju därför det är en norm skulle jag vilja hävda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg:
Orka kategorisera sig själv sådär... vill iaf för tillfället inte fästa mig vid någon men skulle inte säga jag är polygam eller nåt? 😛

Galen fast det känns som uteslutande kategorier. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag kan inte ha känslor för två olika personer samtidigt och hade blivit extremt sårad om min partner hade känslor för någon annan.

Jag trivs som monogam och har ingen anledning att ändra på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag finns nog inte:

Galen fast det känns som uteslutande kategorier. 

Eller öppen för många kategorier


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag finns nog inte: Det är ju därför det är en norm skulle jag vilja hävda.

Inte nödvändigtvis, men ofta kan det vara så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Inte nödvändigtvis, men ofta kan det vara så.

Antingen är det så, något är en norm eller så är det inte en norm? Jag menar att normen vid hålls genom brist på fantasi och att monogami aktivt propageras för. På samma sätt som du inte kunde välja McDonalds på stenåldern. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är ett alternativ, ja, som behandlar hur en norm uppkommer och fortskrider. Jag utesluter inte att det finns andra förklaringar, då jag tror att det finns.


   
SvaraCitera