Aviseringar
Rensa alla

Varför är salt "farligt"?


Ämnesstartare

Jag har funderar över varför salt är farligt förutom att det ger högt blodtryck. Jag äter mängder med salt och soja det borde ge mig högt blodtryck MEN det är jättelågt villket jag finner ganska irriterande.

Så hur skadar saltet min kropp?


   
Citera
blum
 blum

är väl dåligt för njuren eller nått sånt. levern kanske.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har för mig att salt binder vatten i kroppen!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det binder fettet...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det skadar väl hjärtat?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SALT ÄR GOTT, MKEY.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är farligt att antingen dricka för mycket vatten eller äta för mycket salt.
Det ska vara en viss balans mellan dessa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Precis som allt annat farligt är det farligt för det är gott. 🙁

http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=601332


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mataano:

Jag har för mig att salt binder vatten i kroppen!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att man om man äter för mycket höjer osmolariteten så kraftigt att i princip allt vatten genom diffusion kan tränga ut ur cellerna. Detta leder till allvarlig dysfunktion. Man måste ha både vatten och salt, men för mycket vatten spräcker cellerna, för mycket salt kramar ur dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

För att man om man äter för mycket höjer osmolariteten så kraftigt att i princip allt vatten genom diffusion kan tränga ut ur cellerna. Detta leder till allvarlig dysfunktion. Man måste ha både vatten och salt, men för mycket vatten spräcker cellerna, för mycket salt kramar ur dem.

Är det bra att äta salt (inte i dess renaste form) när man tränar isåfall, för att undvika att kroppen inte förlorar för mkt vätska? Eller under riktigt varma dagar? Att det ur ren kroppslig synpunkt är lika bra att äta lite chips istället för att äta en glass då? Eller är jag fel ute?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mataano:

Är det bra att äta salt (inte i dess renaste form) när man tränar isåfall, för att undvika att kroppen inte förlorar för mkt vätska? Eller under riktigt varma dagar?

Tvärtom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

Tvärtom.

För att? Trodde man ville behålla vattnet då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mataano:

För att? Trodde man ville behålla vattnet då?

Läste du inte vad jag skrev eller var det på något sätt otydligt? När man äter salt (NaCl), delas det upp i joner. Joner kan inte tränga in genom cellmembranet, men eftersom koncentrationen skiljer sig utanför och innanför cellen, så måste vattnet tränga ut genom cellmembranet för att jämna ut koncentrationsskillnaden.
Slutsats: Äter man salt blir man (mer eller mindre) uttorkad.

Hur vet man då när cellerna behöver mer vatten? Jo, det regleras finfint med utsöndring av hormoner som får oss att känna törst. Vi dricker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera