Aviseringar
Rensa alla

Varför är sexualbrott så vanligt bland präster?


Ämnesstartare

Hela tiden kommer det upp nya fall om präster som har utnyttjat barn sexuellt osv. Varför är det vanligare bland präster än bland andra yrkesgrupper?


   
Citera

Har du uppgifter på det?


   
SvaraCitera
kachin

det kanske uppmärksammas mer?


   
SvaraCitera

kachin:

det kanske uppmärksammas mer?

ja menar de


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Hela tiden kommer det upp nya fall om präster som har utnyttjat barn sexuellt osv. Varför är det vanligare bland präster än bland andra yrkesgrupper?

Det är väl mest katolska präster som är det?

Jag tror att det beror på att de som väljer att bli katolska präster måste avhålla sig ifrån sex. Det är inte många med en oskadlig sexuell läggning (homo/hetero) som klarar av det och alltså väljer de med avvikande sexuell läggning (pedofiler osv) att gå in i det yrket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Varför är det vanligare bland präster än bland andra yrkesgrupper?

-man kan ju inte direkt säga det utan några källor. Och även om du hade källor så kanske det inte stämmer att det är vanligare bland präster


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror nog inte det är vanligare inom prästyrket än inom andra yrkesgrupper. Har väl mer att göra med att rubriken "Präst förgrep sig på konfirmand" är mer slagkraftig än "Rörmokare våldtog pojke".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

Det är väl mest katolska präster som är det?

Ja

Tennsoldaten:

Jag tror att det beror på att de som väljer att bli katolska präster måste avhålla sig ifrån sex. Det är inte många med en oskadlig sexuell läggning (homo/hetero) som klarar av det och alltså väljer de med avvikande sexuell läggning (pedofiler osv) att gå in i det yrket.

Tror jag också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

"Rörmokare våldtog pojke".

Han rensade ju bara sitt rör!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kachin:

det kanske uppmärksammas mer?

kachin:

det kanske uppmärksammas mer?

kachin:

det kanske uppmärksammas mer?

kachin:

det kanske uppmärksammas mer?

kachin:

det kanske uppmärksammas mer?

kachin:

det kanske uppmärksammas mer?

kachin:

det kanske uppmärksammas mer?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dom lever väl i celibat, och tillslut håller det väl inte längre, måste släppa på trycket och sätta på ngn


   
SvaraCitera

Tycker det är skit att så många präster misslyckas med sitt celibat,
(Även de som misslyckas på andra sätt än att begå våldtäckt.)
Jag förstår det inte. [sad]

Jag menar, samtidigt finns det de som är oskulder och lever i celibat ofriviligt, och försöker misslyckas med sitt ofriviliga celibat, men aldrig lyckas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SaltaKätzchen:

Jag menar, samtidigt finns det de som är oskulder och lever i celibat ofriviligt, och försöker misslyckas med sitt ofriviliga celibat, men aldrig lyckas.

Det är lätt att banta när man svälter.

OnT: Det uppmärksammas förstås mycket mer, värsta saftiga nyheten ju. Sen tror även jag att en ung man som inser att han är t.ex pedofil kan söka sig till gud, och kanske till och med bli präst, i ett försök att bli fri från de tankarna. Ibland misslyckas man [y]


   
SvaraCitera

svartarosen:

Varför är det vanligare bland präster än bland andra yrkesgrupper?

Bevis tack.

Karma Schmarma:

Har du uppgifter på det?

Precis.

kachin:

det kanske uppmärksammas mer?

Förmodligen, ja, eftersom Kyrkan bör ha hög moral.

Tennsoldaten:

Det är väl mest katolska präster som är det?

Eller inte. De undersökningar som gjorts visar snarare på motsatsen, att det är vanligare i protestantiska församlingar. Däremot har ingen lika stor studie som den Katolska Kyrkan i USA gjorts, så det finns inte så mycket att jämföra med. Men däremot så har det kommit uppgifter just från försäkringsbolagen i USA som tyder på att siffrorna är betydligt högre i protestantiska församlingar...

Tennsoldaten:

Jag tror att det beror på att de som väljer att bli katolska präster måste avhålla sig ifrån sex.

En vanlig missuppfattning.

Hell_man:

dom lever väl i celibat, och tillslut håller det väl inte längre, måste släppa på trycket och sätta på ngn

Tror du på det där så är det bara tragiskt...

SaltaKätzchen:

Tycker det är skit att så många präster misslyckas med sitt celibat

Det är inte så många som meda vill få en att tro.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

minutz3:

Tror du på det där så är det bara tragiskt...

And tragic it is


   
SvaraCitera