Aviseringar
Rensa alla

VARFÖR ÄR SNUS FÖRBJUDET?


Åtta

jaag_91_:

dom är psykiskt beroende

Image

Det är därför de får abstinensbesvär.


   
SvaraCitera

För att Sverige har fått undantag av EU att sälja snus av kulturskäl. Att cigg inte är förbjudet är för att det skulle öka smugglingen, vilket inte riskeras med snus eftersom Swedish Match har monopol på det.


   
SvaraCitera

I Danmark får man använda lössnus men inte portion. Förekommer i princip bara hos ishockeyspelare dock och folk testar på fyllan ibland.

Om jag minns rätt.[party]


   
SvaraCitera

Åtta:

Alkohol också. Välkommen till världen där lagar inte baseras på logik, vetenskap och filosofi, utan på förutfattade meningar och lokal kultur. [smile]

Är det logiskt, vetenskapligt och filosofiskt att snusa?


   
SvaraCitera
Åtta

ohYEA_:

Är det logiskt, vetenskapligt och filosofiskt att snusa?

Är det logiskt, vetenskapligt och filosofiskt att hoppa hopprep?

Det är fullkomligt irrelevant. Lagar däremot, bör ha någon form av bas som inte består utav personliga, kulturellt influerade åsikter, utan logiskt, vetenskapligt och filosofiskt giltiga orsaker.


   
SvaraCitera

Åtta:

Det är fullkomligt irrelevant. Lagar däremot, bör ha någon form av bas som inte består utav personliga, kulturellt influerade åsikter, utan logiskt, vetenskapligt och filosofiskt giltiga orsaker.

Så du menar att det är rätt att förbjuda snus?


   
SvaraCitera

jaag_91_:

Alkohol är inte fysikt beroendeframkallande så det uppfyller inte alla krav.

Alkohol är ungefär så fysiskt beroendeframkallande som det blir.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_withdrawal_syndrome
Alkohol är nästan den enda drogen (tillsammans med Bensodiazepiner) vars abstinens alena kan döda.


   
SvaraCitera
Åtta

ohYEA_:

Så du menar att det är rätt att förbjuda snus?

Nepp. Precis lika lite som jag tycker att det är rätt att förbjuda andra droger.


   
SvaraCitera

Åtta:

Nepp. Precis lika lite som jag tycker att det är rätt att förbjuda andra droger.

Men är det inte en logisk förklaring att det i längden förstör för både samhället och för individerna?


   
SvaraCitera

Du är ju korkad:(


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jaag_91_:

Bygger vi på den logiken skulle mycket vara olagligt...

allting måste inte vara samma.
men ok, snus orsakar endast skada och inget som helst nöje.


   
SvaraCitera
Åtta

ohYEA_:

Men är det inte en logisk förklaring att det i längden förstör för både samhället och för individerna?

Inte nödvändigtvis. Var ska vi dra gränsen? Ska socker också förbjudas? Jag menar, enligt ditt resonemang så bidrar det ju inte med någonting gott. Vem ska ha rätten att bestämma över en människas kropp utom denne själv? Varför ska du ha rätten att bestämma vad jag får och inte får stoppa i min egen kropp? Vad kommer härnäst, ska du tvinga mig att bli vegetarian och förbjuda mig att göra kroppspiercingar?

Eller så kan man låta människor göra vad de vill, så länge de inte hotar någon annan. Det ligger ju trots allt i mitt eget intresse att jag själv mår bra, eller hur? Är jag själv inte kvalificerad att bestämma vad som är bra för mig?

Jag vet inte hur det är med dig, men jag vill inte leva i en värld där någon annan bestämmer vad som är bäst för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns inte så stor mening att göra det lagligt Efterfrågan lär vara obefintlig, då ruset, i stora drag, går att likna vid cigaretter.


   
SvaraCitera

Åtta:

Eller så kan man låta människor göra vad de vill, så länge de inte hotar någon annan. Det ligger ju trots allt i mitt eget intresse att jag själv mår bra, eller hur? Är jag själv inte kvalificerad att bestämma vad som är bra för mig?

Jaså, så jag hotar inte någon annan när jag kör full på vägarna? Blir alkoholist och förstör livet för mina barn och min partner? Kostar samhället en massa onödigt och stoppar i mig gifter helt utan.. anledning?

Socker är nödvändigt för kroppen, det är däremot inte gift.

Åtta:

Jag vet inte hur det är med dig, men jag vill inte leva i en värld där någon annan bestämmer vad som är bäst för mig.

Jag tror inte att de riktigt bryr sig om vad du väljer att göra av ditt liv, bara du inte skadar andra.


   
SvaraCitera

ohYEA_:

Men är det inte en logisk förklaring att det i längden förstör för både samhället och för individerna?

1-0 till dig![smile] Äntligen en som resonerar som mig och inte är liberal.


   
SvaraCitera