Aviseringar
Rensa alla

Varför är svenska turister så otrevliga & unviker att tala med främlingar?!


Ämnesstartare

Inget illa menat eller emot svenskar, för jag är ju själv svensk.

Men varför är alla svenskar så otrevliga och gillar inte att småsnacka med främlingar?

Jag träffar alltid på svenska turister i New York City och försöker småprata lite med dom.. många svarar inte ens dig, och en del försöker undvika att prata med någon främling.

Häromdan träffade jag fyra svenska turister på 5th avenue, och hörde dom tala svenska och sa "Hej är ni från Sverige?", bara en enda person svarade och sa ja, och gick därifrån.
Jag skulle snacka mer med dom om säga vart dom ska gå och så, men när jag såg de stack så sket jag i dom.

[shake]

Här i USA är Amerikaner mycket trevliga och gillar att tala med främlingar och hälsar på varandra, även om man inte känner personen. Man håller för dörren, säger "Excuse me", "I´m sorry", "Hi how are you?", "Thank you" osv.

Vet inte om det är samma sak i Sverige, men vaffan skärp till er och var lite trevligare och ha liten diskussion med folk du inte känner... folk kommer inte äta upp er eller göra er illa [blush]

Min kusin från Tyskland sa samma sak om att Tyskar är som svenskar och var chockad att i USA är folk så snälla och trevliga.
Jag kan inte säga att alla är det, men dom flesta är det.


   
Citera

nordbor i allmänhet är mer reserverade än folk från sydligare breddgrader. har ingenting med otrevlighet att göra [wink]


   
SvaraCitera

New York City:

Men varför är alla svenskar så otrevliga och gillar inte att småsnacka med främlingar?

Det är åtminstone bättre än Amerikanska turister som ses och hörs på två mils avstånd. De tror att de äger stället de kommer till ;p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

nordbor i allmänhet är mer reserverade än folk från sydligare breddgrader. har ingenting med otrevlighet att göra

Men varför är det så?[shake]


   
SvaraCitera

New York City:

Min kusin från Tyskland sa samma sak

nobody fucking cares


   
SvaraCitera

Är de otrevliga mot dig? Det kan du inte mena? [surprised]


   
SvaraCitera

New York City:

Men varför är det så?

för att det alltid varit så. Nä men jag vet inte, finns det inget att tala om behöver man ju inte prata. Det har forskats på det där utan några egentlige resultat


   
SvaraCitera

Det är skumt när randoms kommer och pratar med en. [sad] Fast jag skulle givetvis svara..


   
SvaraCitera

Det har mycket riktigt att göra med som OF 5 säger att svenskar, eller nordbor överlag är mer reserverade än många andra folk. Samma jargong är det bland många asiatiska grupper. Inte fan har jag småpratat med en enda sneögd guling i hela mitt liv, trots att jag haft flera familjer boendes runtom kring mig större delen av mitt liv. Jantelagen säger även till oss att inte utmärka oss, att vi ska värna om individualitet framför kollektivitet.


   
SvaraCitera

Hur kan du vara svensk om du bor i USA? Jätteologiskt. [shake][shake][shake][shake][shake][shake][shake][shake]


   
SvaraCitera

svenskar är ett otrevligt och tråkigt folk

jag har rest mycket och varit på massa olika ställen och svenskar är ärligt talat de tråkigatse, kallaste och oartigaste människorna som finns. svenskar är också så rädda och vågar inte prata med folk typ. jag minns en gång när jag var lite halvt vilse i gbg så frågade jag en tant efter vägen och hon blev typ rädd för mig och bara bortförklarade sig och gick iväg.

inget illa mot svenskar dock. jag är ju själv svensk och finns säkert trevliga och sociala svenskar men vi är fan inget roligt folk


   
SvaraCitera
Tyrael

New York City:

många svarar inte ens dig, och en del försöker undvika att prata med någon främling.

För att du är weird.


   
SvaraCitera

Säger som en irländare sa till mig på krogen.

Han hade varit i stockholm första delen av sin semester och varit irriterad på att alla var så dryga, även på fyllan liksom. Men nu när han hade kommit när till bästkusten så var det som att vara i dublin igen. Folk pratade med honom på krogen och var väldigt uppskattande.


   
SvaraCitera

Budolicious:

Han hade varit i stockholm första delen av sin semester och varit irriterad på att alla var så dryga, även på fyllan liksom. Men nu när han hade kommit när till bästkusten så var det som att vara i dublin igen. Folk pratade med honom på krogen och var väldigt uppskattande.

Hahah. Samma sak sa han schweizarn på Rb som bröt arm med mig, om du kommer ihåg.[bigsmile]


   
SvaraCitera

passaro:

Hahah. Samma sak sa han schweizarn på Rb som bröt arm med mig, om du kommer ihåg.[bigsmile]

Justja, sicken kille!


   
SvaraCitera