Aviseringar
Rensa alla

Varför anses deras kärlek vara värd mer än andras?


Ämnesstartare

Varför anses kärlek i par och sånnt så ofta vara annorlunda och värd mer än kärlek till familj, mor & far, syskon, vänner, husdjur osv? 🙁

Varför behandlas den kärleken annorlunda, och alltid verkar vara mer fokuserad på i filmer osv och ses som mer värd än andra?

Varför får de massa special behandlig och massa fördelar och saker och kan gifta sig och göra massa saker? För typ om man tycker om familjen, mor & far, syskonen osv, varför kan man inte gifta sig eller nånnting med dem? 🙁
Varför diskriminerar samhället alla och visar på att deras kärlek är bättre än andras och sånnt. 🙁
Det är dåligt. 🙁

Förklara för mig plz, för jag förstår inte. För jag har aldrig varit ihop med någon eller varit kär och sånnt, och jag kommer aldrig att uppleva nått sånnt. Och jag förstår inte. 🙁

Varför kan inte alla vara som typ Jesus och präster och påvar och sånnt och inte vara ihop med någon/gifta sig, och bara vara vänner istället? 🙁
Och vad är skilldanden och sånnt?

Och kärleks-kärlek nu för tiden suger ju och är bara kortvarig, ond, fjortisig och dåligt ju. De älskar varandra i några veckor/månader/år, sen säger de att de inte tycker om varandra längre. Riktig kärlek till familj, vänner, mor och far, syskon osv varar ju typ för evigt och tar adrig slut och sånnt. Är inte den kärleken värd mer egentligen då? 🙁
Och typ kärleken till Gud och sånnt. 🙁


   
Citera

Word. Familjekärlek är underskattad.


   
SvaraCitera

SaltaKätzchen:

:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(​:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(

🙁


   
SvaraCitera

Bli mormon.


   
SvaraCitera

SaltaKätzchen:

Varför anses kärlek i par och sånnt så ofta vara annorlunda och värd mer än kärlek till familj, mor & far, syskon, vänner, husdjur osv? 🙁

Vem anser det? Jag måste ha missat den uppfattningen eftersom jag inte sätter ett antingen eller.

SaltaKätzchen:

Varför behandlas den kärleken annorlunda, och alltid verkar vara mer fokuserad på i filmer osv och ses som mer värd än andra?

Den kanske fokuseras mer därför att den är det "nya" och okända för många. Kärleken familjer emellan är oftast så uppenbar att man inte tänker på den. Men vänskap är väl lika uppmärksammat i filmer som kärlek? Jag får det intrycken...

SaltaKätzchen:

Varför får de massa special behandlig och massa fördelar och saker och kan gifta sig och göra massa saker?

Fördelar? Nämn någon. Annars ger man väl ofta barnfamiljer fördelar på olika aktiviteter. Rabatt på flerbarnfamilj mm. Men fördelar för gifta[confused]. Om du sedan menar att gifte ger paret speciella "skydd" och rättigheter inom lagen så förstår jag inte varför man skulle se det som orättvist. Jag ser inte nöden av dessa rättigheter i en familj eller bland vänner.

SaltaKätzchen:

För typ om man tycker om familjen, mor & far, syskonen osv, varför kan man inte gifta sig eller nånnting med dem? 🙁

Ja du kan väl, finns ingen lagtext som säger att du inte får gifta dig med din syster. Dock finns det en moralisk ifrågasättande ifall ni vill gå "djupare" in i äktenskapen[blush].

SaltaKätzchen:

För jag har aldrig varit ihop med någon eller varit kär och sånnt, och jag kommer aldrig att uppleva nått sånnt. Och jag förstår inte.

Du kommer att förstå när du blir äldre och mognat till dig lite ska du se [y]

SaltaKätzchen:

Varför kan inte alla vara som typ Jesus och präster och påvar och sånnt och inte vara ihop med någon/gifta sig, och bara vara vänner istället? 🙁
Och vad är skilldanden och sånnt?

Människan har en oförklarlig längtan efter att fotplanta sig, precis som alla andra levande organismer. Detta måste din biologilärare sagt någon gång...
Men du vill alltså att vi ska strunta i att bilda familjer och låta mänskligheten dö ut på 100 år (plus minus beroende på hur gamla de nyfödda blir nu).

SaltaKätzchen:

Och kärleks-kärlek nu för tiden suger ju och är bara kortvarig, ond, fjortisig och dåligt ju. De älskar varandra i några veckor/månader/år, sen säger de att de inte tycker om varandra längre.

Riktig kärlek är inte "fjortisig", det är kortvarig förälskelse och däremellan finns en skillnad. Dessutom är det fler par som håller tillsammans livet ut än vad det är som skiljer sig [no-no]
Sedan trodde jag du sa att du inte hade någon erfarenhet. Hur kan du då veta? Fråga din föräldrar/farföräldrar/morföräldrar/grannar och se om det verkligen är så som du tror.
Jag gissar på att du har fel i dina påståenden men sedan är jag väl en knasig romantiker som vill tro på kärleken [love]


   
SvaraCitera

SChh.


   
SvaraCitera

SaltaKätzchen:

och jag kommer aldrig att uppleva nått sånnt

Jag kan nog nästan slå vad om att du någon gång kommer att uppleva en annan kärlek än den kärlek du har inom din familj. Men att avslöja om när, vore ju att förstöra upplevelsen.

SaltaKätzchen:

och bara vara vänner istället?

Skulle väl inte världen kunna fortplanta sig? Och hur skulle man då i så fall kunna bilda nya familjer, så generationerna kan leva vidare och kärleken i familjen kan få bestå så fin som den nu är och kan bli.

Kärlek mellan par, det är ju lite mer speciellt. I alla fall för mig. Men så är kärleken inom familjen och släktet också minst lika viktig och också faktiskt villkorslöst. Och oavsett vilken "sorts" kärlek som nu finns, så är ju syftet med den att kärleken skall få alla att må bra av den.

Men så finns det ju som sagt kärlek som leder till dagar, till veckor, till månader, till år och en helt livstid. Och så finns det kärlek som slocknar och fallar bort, om man inte tar hand om den och vårdar den väl.

Mer säger jag inte. Kärlek betyder för många trygghet, värme, närhet och omtanke, sen kan den ta sig i olika skepnader och bestå av mer eller mindre djuphet. Ibland kan olika saker betyda just olika saker.


   
SvaraCitera

Kanske för att kärlek inom familj anses vara medfödd och villkorslös enligt vissa människor och helt enkelt "antar" man att alla har den och därför är den inte så viktig?


   
SvaraCitera

Daybreak:

Skulle väl inte världen kunna fortplanta sig?

Daybreak..jag ve tinte om någon har sagt detta till dig, men man kan fortplanta sig trots att man bara är vänner. [smile]


   
SvaraCitera

incest är rätt hett annars. kombinera!


   
SvaraCitera

canthurrylove:

Familjekärlek är underskattad.

Jag älskar faktiskt alla mina syskon mycket mer än jag kan säga till dem. Blir ledsen när de mår dåligt, blir glad när de blir glada etc. Men jag har svårt att älska min mammas man, klart jag gillar honom men jag har inte samma familjekärlek till honom som jag har till min biologiska familjen. Skulle säga att de är mina bästa vänner i hela världen, min familj.

Anser inte att man kan älska andra personer på ett lika djupt sätt.


   
SvaraCitera

mörknäs:

incest är rätt hett annars. kombinera!

Jag skrattade 😀


   
SvaraCitera

Mjälte:

trots att man bara är vänner

Haha, visst. Klart att man kan [rolleyes] hihi sen kan man födjupa sig i vad man anser om det.


   
SvaraCitera

Jag vet inte hur det är med dig men jag är inte kär i min morsa, brossa eller min hund [y]


   
SvaraCitera

SaltaKätzchen:

varför kan man inte gifta sig eller nånnting med dem?

för ingen vill ha en bröllopsnatt med sin morsa/farsa om du förstår vad jag menar mister "har varit singel och oskuld hela mitt liv"

-.-


   
SvaraCitera