Aviseringar
Rensa alla

Varför blir folk idioter när de ser ordet "knark"?


Ämnesstartare

Jag sprang precis på en trevlig lag i lagboken. Den hette Narkotikastrafflag (1968:64)

Som sin defintion på narkotika har de följande text:
Med narkotika förstås i denna lag läkemedel eller hälsofarliga varor med beroendeframkallande egenskaper eller euforiserande effekter eller varor som med lätthet kan omvandlas till varor med sådana egenskaper eller effekter och som
* 1. på sådan grund är föremål för kontroll enligt en internationell överenskommelse som Sverige har biträtt, eller
* 2. av regeringen har förklarats vara att anse som narkotika enligt lagen. Lag (1999:43).

Detta fick mig att fundera lite på vad som motiverar stiftandet av en sådan lag. Kan det vara så att:

a) dessa människor på allvar tror att att eufori är ett faktiskt problem som måste åtgärdas, eller:

b) dessa människor på allvar tror att en drogberoende person blir hjälp av att bli straffad, och om det verkligen är rätt och passar ihop med folkhemstanken.

c) det helt enkelt rör sig om att "sända ut en signal" till folk.

Oavsett om svaret är a, b eller c så kvarstår faktum: dessa människor beter sig fullständigt förståndshandikappat. Det bästa exemplet på detta är de lustiga effekter som denna lag har skapat.

Låt oss säga att jag känner för att gå ut i skogen och plocka svamp. Eftersom jag känner till lagen, så letar jag upp dels en toppslätskivling, vilken kan ha euforiserande effekter, dels en lömsk flugsvamp, vilken inte är alltför nyttig för människor.

Om jag äter flugsvampen, sabbar njurarna och hamnar på sjukhus vill pappa staten gärna ta hand om stackars mig. Om jag däremot äter toppslätskivlingen är jag en knarkare, och bör bestraffas hårt. Det är ju knark!

Detta scenario är bara ytterligare ett exempel på att i övrigt resonliga människor blir fullständigt förståndshandikappade så fort de ser ordet "knark."

Lycka till med att förklara för folk att det inte finns någon logisk distinktion mellan dagens lagliga och olagliga droger - så fort du nämner något i den stilen blir du påhoppad av en folkmassa som skriker "DET DÄR JÄVLA KNARKET, VI MÅSTE SÄTTA KNARKARNA I FÄNGELSE", samtidigt som de misstänkliggör din kunskap och berättar hur gärna de vill se dina framtida barn med en kanyl i armen.

Lycka till även med att förklara för folk varför det är en dålig idé att sätta missbrukare som egentligen behöver hjälp i fängelse, likheten mellan dagens situation och vad som skedde i USA när alkohol kriminaliserades, varför det inte är så jättelyckat att Aftonbladet m. fl. själva tar på sig en dömande roll i narkotikabrottsmål, eller att häxjakten på knarkare kanske kan ha vissa negativa konsekvenser (exempelvis en stigmatisering av droger som leder till att färre drogmissbrukare självmant vågar söka hjälp) - så länge du inte helhjärtat ansluter dig till pöbeln som gastar efter blod är du själv en knarkare, mördare och allting annat negativt sagda pöbel kan tänka sig.

Kan någon förklara för mig varför rationellt tänkande far ut genom fönstret så fort någon ser K-ordet?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

typlsd:

creds till den som läser igenom din roman!

http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=246005


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

typlsd:

är det detta typen av folk som är "förtidspensionärer" eller "sjukskrivna"?

Det gäller de flesta, tyvärr.


   
SvaraCitera

Veritas:

KNARK ÄR FARLIGT MAN KAN DÖ AV KNARK!

Varför ska Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin bestämma vilka farliga saker du får och inte får göra med din kropp? Borde inte du själv få bestämma vad du gör med din kropp samtidigt som Fredrik och Mona får hålla sig till att bestämma över sina egna kroppar?


   
SvaraCitera

Mycket bra skriven tråd, ts.


   
SvaraCitera

Jakob_E:

Varför ska Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin bestämma vilka farliga saker du får och inte får göra med din kropp? Borde inte du själv få bestämma vad du gör med din kropp samtidigt som Fredrik och Mona får hålla sig till att bestämma över sina egna kroppar?

Jag var ironisk. [zzz]


   
SvaraCitera

[tard]


   
SvaraCitera

För att man inte orkar läsa ditt inlägg.


   
SvaraCitera

alter ego:

.

CANNABIS ÄR JÄTTE FARLIGT OCH DET ÄR BRA ATT FREDRIK REINFELDT SKYDDAR MIG FRÅN DEN HEMSKA DROGEN ÖVER 9000 DÖR AV CANNABIS VARJE SEKUND


   
SvaraCitera

davvelito:

För att man inte orkar läsa ditt inlägg.

Varför orkar du inte läsa ett A4 med text, har du ADHD?


   
SvaraCitera

Stinky_alex:

Varför orkar du inte läsa ett A4 med text, har du ADHD?

Jag hade bättre saker för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

davvelito:

Jag hade bättre saker för mig.

Som att skriva värdelösa inlägg?


   
SvaraCitera

Hjärntvättade av statens propaganda. Folk är så rädda för att vara politiskt inkorrekta så de har slutat tänka själva.


   
SvaraCitera

Ja snart kommer det väll lagar om att man inte får ha röka på i Holland för man är svensk..


   
SvaraCitera

u fail på att kopiera vettig kid_is_back-tråd


   
SvaraCitera