Aviseringar
Rensa alla

Varför blir vissa människor kriminella? - Skolarbete


Ämnesstartare

Ännu en gång är jag här för att kanske få hjälp med skolarbetet hahahaaha. Vi har en samhällsanalys där vi ska svara och analysera varför vissa blir kriminella. Men vi har frågor att utgå från, frågor som ska besvaras i analysen. Jag har mina tankegångar men vill gärna höra några andras funderingar varför dessa punkter leder till att vissa blir kriminella: 
1. Familjen har låg utbildning. 
2. Familjen är splittrad.
3. Familjen bor trångt.
4. Biologiska (medfödda) eller fysiska förklaringar hos personen. 
5. Föräldrarna själva har ett brottsligt förflutet. 
Min lärare skriver: Fundera kring varför DU tror dessa punkter kan påverka individens dragning till brottslighet. 


   
Citera

de bara ä så typ, dålig uppväxt osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man måste känna att man hör till 


   
SvaraCitera

nyponsopa: DU

Verkar som om du har missat det där ordet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vill gärna veta hur du resonerar med dina tanker...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det behöver verkligen inte bara ha med familjen att göra. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:

Verkar som om du har missat det där ordet

Jag har inte missat det ordet. Kan quota mig själv " Jag har mina egna tankegångar men vill gärna höra andras funderingar" 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
Det behöver verkligen inte bara ha med familjen att göra. 

Ja jo ja förstår det, men skället varför det var så många "familjefrågor" är eftersom det är dom frågorna min lärare gav mig att svara på... 


   
SvaraCitera

nyponsopa:

Jag har inte missat det ordet. Kan quota mig själv " Jag har mina egna tankegångar men vill gärna höra andras funderingar" 

Men om vi svarar bygger du antagligen ditt resonemang på vad vi säger, och inte dina egna tankar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

utanförskap på ett eller annat sätt 


   
SvaraCitera

Jag tror att den bästa förklaringen är att vi är i behov av gemenskap och finns det ingen stark familjegemenskap så är det klart att vi söker den på annat håll och även om man kan ha starka vänskapsband så kan det antagligen vara lätt om man känner att man har svårt att passa in söka sig till sådana grupper där man dels blir bekräftad, men också får en stärkt identitet. 

Bor man dessutom trångt som du själv skrev och är alldeles för nära inpå sin familj och inte ges eget utrymme kan det väl också bli så att man känner ett behov av att bryta sig loss.


   
SvaraCitera
Draug

Vissa har helt enkelt inget annat val.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dålig ekonomi, psykisk ohälsa, umgänge / område du lever i, dysfunktionella familjerelationer , 


   
SvaraCitera