Aviseringar
Rensa alla

Varför Bloggar man ?


Ämnesstartare

Image

Har grubblat över den här frågan ett tag, varför skriver man om det man gör under dagen? Är det för att dela med sig, är det pga. Man inte har någonting att göra än att skriva vad man har gjort under dagen, shoppat, träffat och vad man åt till lunch?

Enligt en undersökning som Tidningen DN har gjort visar att unga kvinnor bloggar om mode, och detta beror på att det är ett stort ämne och lätt att skriva om. När det gäller män så var det Politik- och samhällsfrågor som diskuterades i bloggarna.

Jag begriper Att det är kul att skriva om två intressanta ämnen som mode och Politik,även att kändisar bloggar har jag också fattat. men att vanliga människor skriver om vad de har gjort under dagen kan jag inte begripa, vill man kanske tala om för kompisarna vad man har gjort under dagen, man kan ju lika bra använda sig av såväl MSN Messenger som Facebook och chatta med kompisar. Kan inte man använda tiden till att göra någonting vettigt eller kul med kompisar.

Är det någon som ser det ur ett annat perspektiv eller har en annan uppfattning.

Jon-har-borjat-blogga.jpg


   
Citera

Casquero:

Är det någon som ser det ur ett annat perspektiv eller har en annan uppfattning

se blogg som en satir. en ventil ut i samhället. finns en hel del bra bloggar men mkt är bara skit


   
SvaraCitera

En del bloggar för att de tror de blir kända osv :p - för att bli känd.
En del bloggar för att skriva av sig & rensa huvudet på tankar.
En del bloggar för att fylla ut tiden.
En del bloggar för att hjälpa andra människor på fötter - t.ex. skriver om hälsosam kost, motion m.m.
En del bloggar för att det just då är en Trend &/eller för att alla dennes bekanta bloggar.
osv.


   
SvaraCitera

för att tömma hjärnan på skit


   
SvaraCitera

jag skulle tro att man vill skriva av sig eller dokumetera vad man faktiskt har gjort, jag kommer tex inte ihåg vad som hände för en vecka sedan, kan vara kul arr ta reda på det....

blevb så finns det ej logik till allt och vi människors uppmärksamhetsbehov tillfredställs till en viss grad.
men blogg är bra, då spammar människor inte andra mer pubilka, allmäna, medel såsom just facebook.
vill du ha 100+ människor fulla förklaring vad det gjort idag på facebook?
nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

vill du ha 100+ människor fulla förklaring vad det gjort idag på facebook?
nej

varför inte ?


   
SvaraCitera

Casquero:

varför inte ?

ett stort jävla CAREFACE?


   
SvaraCitera

Casquero:

varför inte ?

bryr du dig seriöst så mkt?


   
SvaraCitera

Egocentrism


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Karl Bertil Jonsson:

bryr du dig seriöst så mkt?

Nej du vet , jag skrev det för skoj skull [confused]

mopsen:

ett stort jävla CAREFACE?

Ok [ops]


   
SvaraCitera

status.


   
SvaraCitera

för att skriva av sig och kanske hitta andra som känner/tycker likadant som en själv osv. ventilera hjärnan är nice


   
SvaraCitera

Jag bloggar för att:
- Jag har tråkigt
- Jag söker uppmärksamhet
- Jag har ett problem som jag vill ha hjälp med
- Jag inte har några IRL-vänner att diskutera det hela med
- Få ut en massa saker ur mitt huvud så att jag inte behöver ha det där mer sedan


   
SvaraCitera

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Jag bloggar för att:
- Jag har tråkigt
- Jag söker uppmärksamhet
- Jag har ett problem som jag vill ha hjälp med
- Jag inte har några IRL-vänner att diskutera det hela med
- Få ut en massa saker ur mitt huvud så att jag inte behöver ha det där mer sedan

Jag tror uppmärksamhets grejen är viktig, man vill kolla om man fått svar eller bekräftelse på sina inlägg och tankar. Antagligen samma orsak som att man blir fast i ett forum som detta.

Sen på en blogg eller ett forum kan man diskutera saker som kanske inte ens polare är intresserade av. Jag gillar tex att diskutera politik, ingen av mina polare är politiskt intresserade för 5 öre.


   
SvaraCitera

Jag tror att till en början så gjorde de flesta bloggar för att de kanske hade tråkigt.. Men sen när BB, kissie, kenza osv började känna sexsiffriga summer som lön så vill ju såklart alla småfjortisar också göra bloggar så att de kan tjäna pengar.

eller uppmärksamhet. Alla älskar uppmärksamhet.


   
SvaraCitera