Aviseringar
Rensa alla

varför de pratar med mig på engelska när jag försöker att tala på svenska


Ämnesstartare

varför de pratar med mig på engelska när jag försöker att tala på svenska, hur kan de veta att jag kan tala engleska,
så ska jag säga till dem att jag kan inte tala engleska nästa gång[cool]


   
Citera
höna

ok[crazy]


   
SvaraCitera

ok xD


   
SvaraCitera

Svenskar är störiga på det sättet. De pratar hellre engelska med utlänningar än svenska i de flesta fall. Kanske för att de vill öva på sin engelska, och kanske för att de vill vara snälla.

Men ja. Säg till dem. Väldigt bestämt.


   
SvaraCitera
Tyrael

När jag var i Danmark pratade jag engelska med en servitris för att jag fattade inte ett ord av vad hon sa. Det kan ju vara en anledning till att folk pratar engelska med dig.


   
SvaraCitera

Antagligen vill vi svenskar göra det bekvämt för utlänningarna.

När jag är i Paris och övar min franska så brukar fransmännen byta till engelska, otroligt irriterande.


   
SvaraCitera

De antar nog att du kan engelska bättre. Så det blir lättare för dom att förstå dig om de pratar engelska.


   
SvaraCitera
Bakric

När jag for från egypten till umeå med ambulansflyg i fredags så var alla 4 på planet danskar då de arbetade för SOS International, men jag förstod dom fullt och tydligt ändå.
Kunde inte låta bli att dra på smilgroparna när läkaren sa "Ikk jaeg hellaer" i nåt sammanhang [rolleyes]


   
SvaraCitera

Gullregn:

brukar fransmännen byta till engelska

Fransmän är ju iof ganska kända för att inte vilja tala engelska, fast den nya generationen har bättrat på sig lite i detta avseende [rolleyes]


   
SvaraCitera

KnightInShiny:

Fransmän är ju iof ganska kända för att inte vilja tala engelska, fast den nya generationen har bättrat på sig lite i detta avseende

Fast vette fasen om de stämmer, jag var i Frankrike ett år och när jag träffade nya människor som märkte att jag var utlänning så gjorde de typ allt för att prata engelska (även om de alla var otroligt dåligt på det). Så vet inte om det bara är elaka rykten om att fransmännen vägrar snacka engelska, det är nog mer att de inte kan engelska, bara.


   
SvaraCitera