Aviseringar
Rensa alla

Varför detta hat mot kristendomen?


Ämnesstartare

Jag kan tänka mig att det delvis beror på att människan som skapelse är rätt individaulistisk. Därför kan det kännas provocerande när en religion (gäller alla religioner, inte bara kristendomen) erbjuder vad som kan uppfattas som en helhetslösning av absoluta sanningar, moralläror och klara bestämelser om vad som är rätt respektive fel.

Kanske...


   
SvaraCitera

Belrondis:

varför hatar du kristendomen så mycket?

Greger_EFG:

Jag gillar mest inte religioner generellt. Sen tycker jag att de som är kristna inte kan sin bok tillräckligt bra, och uttalar sig om bibeln, fastän de inte ens läst hela.

Samma här, världen skulle må så mycket bättre utan religon. Det blir mindre konflikter i världen eftersom man har mindre olikheter och mindre att bråka om. Kollar vi på historien ser vi att religon är en av dom främsta anledningarna till död! Jag gillar inte död! Därför gillar jag inte religon!


   
SvaraCitera

Kagami:

alla religioner får lika stor del av min avsky.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AdampqmabA:

Men jag tycker att världen skulle må så mycket bättre utan religon.

"Problemet" med din önskan är att den är omöjlig. Det går inte att avskaffa religionen. Människan har alltid haft en tro, kommer alltid att ha... Det ligger i hennes natur.


   
SvaraCitera

Bo ko:

"Problemet" med din önskan är att den är omöjlig. Det går inte att avskaffa religionen. Människan har alltid haft en tro, kommer alltid att ha... Det ligger i hennes natur.

såklart att det är omöjligt. Men det ändrar inte det faktum att världen skulle kriga mindre om det inte fanns religon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AdampqmabA:

Men det ändrar inte faktumet att världen skulle kriga mindre om det var så.

Tveksamt. Jag tror att så länge vi människor kan tänka fritt kommer vi att kriga.
..och egentligen tror jag inte vi hade krigat nämnvärt mindre. De flesta krig bygger på politik, trots att dom kan gå i religionens förtecken. Därimot kanske vi hade haft färre religiösa terrordåd. Men dessa hade troligtvis ersatts av andra extremister, t ex politiska.

Tyvärr är människan ganska krigisk av sig


   
SvaraCitera

Bo ko:

Tveksamt. Jag tror att så länge vi människor kan tänka fritt kommer vi att kriga.
..och egentligen tror jag inte vi hade krigat nämnvärt mindre. De flesta krig bygger på politik, trots att dom kan gå i religionens förtecken. Därimot kanske vi hade haft färre religiösa terrordåd. Men dessa hade troligtvis ersatts av andra extremister, t ex politiska.

Tyvärr är människan ganska krigisk av sig

Jag tror absolut inte på detta.

Kriga, oooja det skulle vi göra endå. Men mindre skulle vi kriga.


   
SvaraCitera

Kagami:

Jag avskyr alla religioner lika mycket. Så du behöver inte oroa dig, alla religioner får lika stor del av min avsky. [smile][love]

Du avskyr religion över huvud taget eftersom du avskyr religion över huvud taget? Kan du inte ge ett argument för varför man bör avsky religion? Gärna något mer rakt-på-sak än: "religion har skapat yetimånga waarrz!". Är det ett slags förakt mot känslan (i motsats till förnuftet) som gör att man äcklas av religion? Är det den högst subjektiva observationen att religiösa följer en lära, och tror, blint, och utan att reflekterar över vad det faktiskt är de tror på? Eller är det kanske bara en underliggande pubertal anti-allt-synvinkel som uttrycker sig i ett hat mot religion?


   
SvaraCitera

Jag tror jag stör mig så hårt på kristendomen för de flesta jag träffat som jag vet är kristna har varit av den typen som du kallar arroganta kristna. Och då är det inte så konstigt att jag har svårt för dem, eller hur? 🙂


   
SvaraCitera

Hovnarren:

"religion har skapat yetimånga waarrz!"

Varför är det argumentet så dåligt? Hur många krig förs inte i religionens namn?

Det är ju typ bara kommunismen som kommit nära religionens sammanlagda offer.

Kommunismen har dessutom i många länder setts på ett liknande sätt som religionen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AdampqmabA:

Kriga, oooja det skulle vi göra endå. Men mindre skulle vi kriga.

Tveksamt. Men även om det vore så, känns det inte som ett vettigt skäl till att avskaffa religion. Med samma logik kan man argumentera för att avskaffa politiska ideologier.


   
SvaraCitera

Greger_EFG:

Varför är det argumentet så dåligt? Hur många krig förs inte i religionens namn?

Därför att det egentligen inte rättfärdigar ett hat mot allt vad religion heter. Grunden till krig är förresten snarare girighet, okunnighet, megalomani, maktgalningar, ekonomiska intressen, passiva människor som rycker på axlarna när ett folkslag/en nation ses som mindre värd eller som låter sig bli hjärntvättade allt för lätt osv. osv. ad infinitum. Att mena på att vissa nutida och historiska krig förs/har förts av enkom religiösa övertygelser är en ohygglig generalisering. Krig är mycket mer komplext både i sig självt och om man ser till vilka kriterier som måste uppfyllas innan ett sådant kan föras.

Greger_EFG:

Det är ju typ bara kommunismen som kommit nära religionens sammanlagda offer.

Finns det några officiella siffror, menar du? [rolleyes]


   
SvaraCitera

AdampqmabA:

Det blir mindre konflikter i världen eftersom man har mindre olikheter och mindre att bråka om.

Politiska åsikter är dåliga, de ger oss bara saker att bråka om. Fascism ftw!

Anledningen till att människor bråkar är att de inte accepterar varandras olikheter, lösningen är att öka acceptansen, inte att göra oss till en uniform massa utan olikheter.


   
SvaraCitera

Fett metal att vara kristen.


   
SvaraCitera

Hovnarren:

Finns det några officiella siffror, menar du? [rolleyes]

Nej, men man kan räkna själv med hjälp av statistik.

Hovnarren:

Därför att det egentligen inte rättfärdigar ett hat mot allt vad religion heter.

Varför inte?

Hovnarren:

girighet,

Så du tror folk dör i skyttegravar för girighet? Knappast.

Hovnarren:

, okunnighet,

Religion frodas i okunnighet. Varför tror du vetenskapen och religionen har varit fiender så länge?

Det tog ca 500 år innan en munk kom på ett sätt som gjorde att man kunde läsa aristoteles i den kristna världen!

Hovnarren:

eller som låter sig bli hjärntvättade allt för lätt

Religionen är ett typexempel på ett system som ser ett okritiskt tänkande och tro på något ologiskt som beundransvärt.

Hovnarren:

megalomani,

Hovnarren:

folkslag/en nation ses som mindre värd

Eller kanske t o m en religion? Kolla bara hur mycket folkslag de slaktar i bibeln.

Tänk också på att alla religioner anser sig bäst.

Religioner som är toleranta klarar sig inte lika bra som de som konverterar.

Hovnarren:

enkom

Vem påstod att det var enkom?

OCH

Behöver det vara enkom för att vara en dålig sak? Nazismen var inte den enskilda anledningen till WW2, men det var fan inte bra för det.

Hovnarren:

Därför att det egentligen inte rättfärdigar ett hat mot allt vad religion heter.

Finns fler saker med religion som är dåligt, läs bara ovanstående.


   
SvaraCitera