Aviseringar
Rensa alla

Varför dricker ungdomar mindre alkohol? (Poll: När började du dricka?)


Ämnesstartare

Stockholmsenkäten syftar till att ta fram och kartlägga tendenser bland ungdomar i Stockholm vad gäller droger, kriminalitet, mobbning och massor av fler spännande grejer. Nu har resultatet från 2014 kommit och i en sammanställning som gjorts kan man se hur ungdomarnas vanor har förändrats övertid.

Resultatet visar att andelen som dricker alkohol har minskat markant sedan 1998. Vad tror ni att det beror på? Svara gärna också i pollen hur gamla ni var när ni började dricka alkohol.


Den här tråden är taggad med taggen "Plusmoderering" vilket innebär att vi kommer att moderera hårdare i syfte att skapa trevliga trådar med givande diskussioner och debatter. Utöver våra allmänna regler innebär detta följande, Tagg för trådar där ni vill ha extra moderering.


   
Citera
Ämnesstartare

Zymba: 18<

Tråden: Mer knark och fika.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag var 17, skulle fylla 18 månaden därpå, när jag för första gången drack mer än en klunk. Det var när jag var på resa med mina vänner och jag provade lite olika drinkar. Blev dock aldrig full, men det var väl då jag började utforska alkoholen. Fyllde som sagt 18 kort därefter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Tråden: Mer knark och fika.

Fika?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Minns inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Var typ 13 eller nå, jag och brorsan var ute med några polare (tighta från denna by, alla umgicks med alla) så stal lite Jägermeister. 

Blev inte full, drack ett pra klunkar eller så. Var ett tag sedan så minnet är inte glasklart.. (pga. tid får jag väl poängtera i sammanhanget) 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De grävde i gatorna här så kommer ihåg dag1 väl för det var samma dag som polarn bröt handleden när vi skulle hoppa över 1m brett hål i marken. Han var nååb så trillade istället. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Fika?

Har inget underlag, men jag tror att denna generation ägnar sig lite mer åt pensionärt beteende, surdeg var ju poppis ett tag och så vidare. Sammanfattade detta med "fika." Supa skallen av sig är inte riktigt lika populärt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Har inget underlag, men jag tror att denna generation ägnar sig lite mer åt pensionärt beteende, surdeg var ju poppis ett tag och så vidare. Sammanfattade detta med "fika." Supa skallen av sig är inte riktigt lika populärt.

Ah, då förstår jag! 


   
SvaraCitera
time
 time

Jag smakade på alkohol för första gången i högstadiet (jag kan ha varit tolv) men jag började inte dricka i sociala sammanhang förrän jag var kanske 16-17. Röstade 16 i alla fall!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

16  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Har inget underlag, men jag tror att Stadsbor ägnar sig lite mer åt pensionärt beteende, surdeg var ju poppis ett tag och så vidare. Sammanfattade detta med "fika." Supa skallen av sig är inte riktigt lika populärt.

Tror jag... 

Landsbygden bär samma mentalitet var man än vänder sig är jag nästan 100 på. 
"Supa tills stupa"- är t.om. vanligare nu än när far var liten. Kan förvisso endast tala för majoriteten av lantisar runt om i västergötland och värmland där man åkt kors och tvärs och "festat", men tror nog det är samma utanför städerna både i kiruna och eslöv typ. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Grovan: Tror jag...

Fullt möjligt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

15 tror jag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hoppas det inte var 14


   
SvaraCitera