Aviseringar
Rensa alla

Varför får man inte kritisera just religion.


Ämnesstartare

Varför ska religonen vara skyddad från kritik? medans inga andra åsikter är det.

exemplevis kritiserar man omskärelsa av småbarn så blir man kallad antisemit. men om jag skulle tycka det var en bra ide att börja bränmärka in personnummret på mina barn skulle jag mest troligt hammla i fängelse?


   
Citera

de som ej är är troende bryr sig ej

det är som en norrman skulle komma till mig(svensk) och säga att svenskar är dumma i huvudet.
jag skulle spotta på honom
visserligen bevisas hans påstående

men jag tycker ej att det är så kontroverisellt att kritisera religion. DETÄR FÖR FAN SVERGIE

fler tror på skutt än gud


   
SvaraCitera

för att dom inte vågar ta kritik för att dom inte kan motivera det


   
SvaraCitera

Jag ser inget problem i att kritisera religion men vi religiösa får ju inte tala gott om vår religion utan att bli påhoppade, så ni som vill kritisera religioner kanske borde se bjälken i era ögon innan ni ser våra flisor? Eller?
[smile]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

OF 5:

för att dom inte vågar ta kritik för att dom inte kan motivera det

Ren bullshit och det vet du nog. Man får sällan komma till tals för att skydda sin tro utan att bli klassad som sektmedlem eller liknande och det känns inte motiverat överhuvudtaget att argumentera mot människor som endast är ute efter att hoppa på än.

Observera att seriös kritik har jag inget mot men när folk börjar att hoppa på muslimer för att Mohammeds fru var 6 år när de gifte sig så blir man fan förbannad. Lite kunskap kan man ju skaffa sig innan man börjar "kritisera".

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Mohammed och hans fru grejen var ett exempel alltså. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

för att ta ett annat exempel:

om man kritiserar minareter är man islamofob, även om anledningen till att mna inte vill ha minareter är att man inte vill ha höga torn som skriker ut skit som man inte orkar höra på.


   
SvaraCitera

Imoon:

Ren bullshit och det vet du nog.

klart jag vet.


   
SvaraCitera

grön_apa:

om man kritiserar minareter är man islamofob, även om anledningen till att mna inte vill ha minareter är att man inte vill ha höga torn som skriker ut skit som man inte orkar höra på.

Det beror nog på hur man framför det skulle jag vela säga och säkerligen vem man framför argumentet för.

OF 5:

klart jag vet.

Tack. :p


   
SvaraCitera

Imoon:

Tack. :p

kände bara att det var lagom provocerande att skriva en sådan kommentar i en sån här tråd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Det beror nog på hur man framför det skulle jag vela säga och säkerligen vem man framför argumentet för.

Om man säger: " jag vill inte ha minareter för jag tycker att de är extremt störande"
så är det många som skulle anklaga mig för vara islamofob

Än värre om det var en politiker som sa det.


   
SvaraCitera

grön_apa:

Än värre om det var en politiker som sa det.

Tycker du att det är konstigt? Uttrycker man sig klumpigt får man skylla sig själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Tycker du att det är konstigt? Uttrycker man sig klumpigt får man skylla sig själv.

kan inte se det klumpiga i det utalandet, lite barskt kanske men klumppigt:S


   
SvaraCitera

För att religion är ett farligt vapen som inte får avslöjas?


   
SvaraCitera

grön_apa:

kan inte se det klumpiga i det utalandet, lite barskt kanske men klumppigt:S

[rolleyes]

aristoteles:

För att religion är ett farligt vapen som inte får avslöjas?

Sådana uttalanden är typ lika knäppa som religiösa fundamentalistuttalanden.[smile]


   
SvaraCitera

Imoon:

Sådana uttalanden är typ lika knäppa som religiösa fundamentalistuttalanden.[smile]

Jaså man får inte ha en åsikt? Nej just det, sorry, man får ju inte kritisera religion, dumt av mig.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Jaså man får inte ha en åsikt? Nej just det, sorry, man får ju inte kritisera religion, dumt av mig.

Jag har såpass höga tankar om dig att jag tror att du förstår exakt hur jag menar. En åsikt är alltid en åsikt som är okej att ha, även om vissa Dold text: (nu tänker jag typ nazism/whatever sheriffen tänker om whatever) är rent idiotiska, men vissa åsikter är mer extrema än andra. Hade du skrivit en motsvarande men religiös åsikt hade du blivit klassad som fundamentalist/något mer galet troende än andra.

Och din comeback nu, wtf? Tillbaka till högstadiet, eller vad? Dold text: Vad fan har hänt med dig egentligen.


   
SvaraCitera