Aviseringar
Rensa alla

Varför får man inte kritisera just religion.


Ämnesstartare

Imoon:

är rent idiotiska,

rasism = bla tron på att mänskligheten kan delas upp i olika raser
kristendom = bla värden är 10 000 år gammal och förbud att jobba på söndagar.

båda två tycker jag låter ganska idiotiska.


   
SvaraCitera

Imoon:

Jag har såpass höga tankar om dig att jag tror att du förstår exakt hur jag menar.

Och jag hade såpass höga tankar om dig att du skulle förstå att en kommentar som :

aristoteles:

För att religion är ett farligt vapen som inte får avslöjas?

Var ett rent skämt, det är lite tråkigt, oftast kan man inte ens skämta om religion, för folk är så djäkla känsliga då det kommer till religion.

Och just det är väl vad som skapar irritation, att religiösa inte lossa på slipsen och ta det lugnt ibland. (Ja det var en rejäl generalisering, men talar om just problematiken, de som nu inte är del av den behöver inte känna sig träffade)


   
SvaraCitera

grön_apa:

Om man säger: " jag vill inte ha minareter för jag tycker att de är extremt störande"
så är det många som skulle anklaga mig för vara islamofob

Motståndarna till minareter, om du tänker på grejen som varit i schweiz, använder inte argumentet att bönerop är störande. Det handlar om att de tror att själva minareten på en moské står för islamism, utan att ha någon grund för det, och att de genom ett förbud mot en del av en jävla byggnad skulle kunna hindra islamisternas spridning. Alltså totalt nonsens.

Om du kritiserar bönerop i sig, är det är extremt få människor som skulle säga att du är islamofob. Dessutom skulle de ha fel om de gjorde det. Att förbjuda minareter som del av en byggnad är ingenting annat än ett tecken på islamofobi.

Det är inte böneropen som nu är förbjudna i Schweiz.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Och jag hade såpass höga tankar om dig att du skulle förstå att en kommentar som :

Dold text: Låter inte som en dålig ursäkt neh

aristoteles:

Var ett rent skämt, det är lite tråkigt, oftast kan man inte ens skämta om religion, för folk är så djäkla känsliga då det kommer till religion.

Typ random tråkigt onödigt skämt. Torrt. Engelskt. Jag har bättre humor än så. Muhammed eller Jesus som rondellprofet, THATS bra skämt.
Dold text: Är nanny åt 5-åring som pratar svengelska, eheh, arbetsskada

aristoteles:

att religiösa inte lossa på slipsen och ta det lugnt ibland.

Hoppas sannerligen att du inte tycker att jag behöver ta åt mig får då blire bitchslap nästa gång jag ser dig.[no-no]
Dold text: älskar om jag blir varnad för detta mycket seriösa fina hot nu :DD

grön_apa:

båda två tycker jag låter ganska idiotiska.

Något säger mig att du inte har stenkoll på kristendom men sure.

Om du/någon annan undrar så är jag agnostisk teist med kristna influenser, kallar mig inte kristen mer än då jag pratar med folk jag inte orkar förklara närmare för. Men ja, många delar av Bibeln är förkastlig (dessutom är det redigerad och utrensad, aka spottad på) men jag säger bara 1 korintierbrevet kapitel 13.[love] Eller Ruts bok rent allmänt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron:

et handlar om att de tror att själva minareten på en moské står för islamism,

Bra magstarkt av dig att påstå vad rätt många 100000 tals människor tycker eller tror

framtidstron:

Det är inte böneropen som nu är förbjudna i Schweiz.

utan minareter är det svårt att göra böneutropp som stör en hel stad

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Imoon:

Något säger mig att du inte har stenkoll på kristendom men sure.

självklart har jag inte stenkoll på kristendommen av precis samma anledning som jag inte har stenkoll på harry potter, star wars eller narnia. Dold text: Dvs pga av att de bara är sagor


   
SvaraCitera

Imoon:

får då blire bitchslap nästa gång jag ser dig.[no-no]

Betvivlar jag, men om du ska göra det, så gör det gärna då mina vänner ser på, det blir roligare så.

Imoon:

Låter inte som en dålig ursäkt neh

Tror du seriöst att jag ser kristendomen som ett vapen? Inte mycket till vapen i min mening.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Tror du seriöst att jag ser kristendomen som ett vapen? Inte mycket till vapen i min mening.

Skulle inte bli förvånad, ärligt talat.[zzz]

grön_apa:

Dold text:

Men lilla vän.[rolleyes][zzz]


   
SvaraCitera

grön_apa:

Bra magstarkt av dig att påstå vad rätt många 100000 tals människor tycker eller tror

Jag påstår att jag vet vad argumenten som funnits hos de som var drivande bakom namninslamlingen som ledde till folkomröstningen var, och vilka argument som visats under den tid som människor skulle ta ställning var. Det var just att ett förbud mot minareter skulle leda till minskad islamism, minskat tvångsgifte osv.

grön_apa:

utan minareter är det svårt att göra böneutropp som stör en hel stad

Om böneropen är problemet, förbjuder man böneropen, inte minareterna. Det centrala i debatten i Schweiz om minareter är inte störande bönerop. Det är du som missförstått.

Du måste ju fatta att du inte blir tagen som islamofob eller antisemit om dina argument mot någonting inom religion inte är det. Argumenten man använt för att genomföra ett förbud mot minareter är islamofobiska.

När det gäller omskärelse inom judendom är ju också många som argumenterar emot det helt jävla hjärndöda, det som gör mig arg är att de jämför det hela med kvinnlig omskärlse. Det är ett hån mot alla kvinnor som får klittan avskuren för att de aldrig mer ska kunna ha en normal sexuell relation med sig själv eller någon annan, medan man bara skär av en liten förhud på pojkar som inte fyller någon nämnvärd funktion.

Om du istället argumenterar för att barn inte ska tvingas till att få sin kropp förändrad för sina föräldrars tro, så kommer inte jag kritisera dig för antisemitism, inte heller någon annan som har någonting av värde innanför pannbenet.

Om du inte kan se den skillnaden så har du nog själv inte mycket där bakom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Men lilla vän.[rolleyes][zzz]

Härkartekniker [mad]


   
SvaraCitera

Imoon:

Skulle inte bli förvånad, ärligt talat.[zzz]

Jaså? Jag har inte riktigt SÅ höga tankar om religion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron:

Om du istället argumenterar för att barn inte ska tvingas till att få sin kropp förändrad för sina föräldrars tro, så kommer inte jag kritisera dig för antisemitism, inte heller någon annan som har någonting av värde innanför pannbenet.

Isf är det väldigt väldigt många i svergie som inte har någonting innanför pannbenet

framtidstron:

Jag påstår att jag vet vad argumenten som funnits hos de som var drivande bakom namninslamlingen som ledde till folkomröstningen var, och vilka argument som visats under den tid som människor skulle ta ställning var. D

Jag tror precis som du att anledningen till att de som var drivande bakom den här folkomröstningen gjorde det på grunder som var islamofobiska. men då sen medier går ut och utalar sig om att det är den växande islamofobin som har lett fram till resultatet är det bara spekuleringar från deras sida.

Människor är egoistiska, dom flesta vill inte ha gapande torn och om de kan undvikas genom ett förbud så tycker väldigt många att det är praktiskt.

framtidstron:

Om böneropen är problemet, förbjuder man böneropen, inte minareterna. Det centrala i debatten i Schweiz om minareter är inte störande bönerop. Det är du som missförstått.

Men nu hade de som röstar inte det alternativet, alternativen var Ja till bönetorn eller nej till bönetorn

framtidstron:

När det gäller omskärelse inom judendom är ju också många som argumenterar emot det helt jävla hjärndöda,

Ett av de vanligaste motargumenten mot att fröbjuda omskärelse av småbarn brukar vara att det inkräktar på religionsfriheten


   
SvaraCitera

aristoteles:

Jaså? Jag har inte riktigt SÅ höga tankar om religion.

[rolleyes][tired]


   
SvaraCitera

grön_apa:

Isf är det väldigt väldigt många i svergie som inte har någonting innanför pannbenet

Jag har faktiskt aldrig sett någon som blivit anklagad för någonting sånt om argumenten inte varit sådana.

grön_apa:

Ett av de vanligaste motargumenten mot att fröbjuda omskärelse av småbarn brukar vara att det inkräktar på religionsfriheten

Ja, det är det.
Men i och med att man är emot omskärelse blir man inte för den saken antisemit och jag tror du har fel i att det är vad så många skulle anklaga dig för att vara.
Ännu mer fel tror jag att du har i att du skulle få så många anklagelser om islamofobi om du inte ville bli väckt av bönerop klockan fem på morgonen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron:

Men i och med att man är emot omskärelse blir man inte för den saken antisemit och jag tror du har fel i att det är vad så många skulle anklaga dig för att vara.

jag har testat att debatera med en jude och och jag blev beksylld för att vara antisemit. att jag blev anklagad av en religös tok(typ deta sa han " du är bara emot omskärelse av pojkar för att hindra oss rån att utöva våran religon") kan jag väl acceptera men det jag mest reagerar över är hur resten av människorna blev så fort min motdebatör nämde ordet antisemit slutade folk att lyssna och blev bara anti allt jag sa


   
SvaraCitera

grön_apa:

.

En situation tycker inte jag är tillräckligt för att börja klaga på att det är standard att bli beskylld för antisemitism eller islamofobi för att man kritiserar något inom en religion 😉


   
SvaraCitera