Aviseringar
Rensa alla

Varför finns det ingen tråd om kometlandningen?


Ämnesstartare

tycker det är lite ruggigt att för bara bortåt 60 år sedan hade vi ingen aning om vad som fanns ovanför och utanför oss.

Hade inte hört talats om det här, men spännande


   
SvaraCitera
mynona

Det är ändå rätt fascinerande att se på bilder av andra planeters landskap. Tänk att det finns landskap även där. Vad döljer sig under sanden. 


   
SvaraCitera

mynona: Vad döljer sig under sanden. 

Sten. Galen

Att sanden finns där ö h t är ju rätt ballt dock. Stenen är väl typ 4km lång, kan inte vara mycket gravitation den har att komma med känns det som.


   
SvaraCitera

vad är det som är så big deal?

fattar inte


   
SvaraCitera

Nä jag fattar faktiskt inte heller.


   
SvaraCitera
mynona

Edinburgh: Sten.

Det sägs ju att det sak finnas vatten på en planet, där det finns vatten finns det liv, och ... pja, var ska man stoppa innan tankarna är framme vid älgen. 

Vilken planet är det för övrigt frågan om här?


   
SvaraCitera

mynona:

Det sägs ju att det sak finnas vatten på en planet, där det finns vatten finns det liv, och ... pja, var ska man stoppa innan tankarna är framme vid älgen. 

Vilken planet är det för övrigt frågan om här?

Det är en asteroid, ungefär hälften så lång som mount everest Party

Edit: eller en komet. Minns aldrig skillnaden


   
SvaraCitera

Fantastiskt:
Är det svårt eller?

Mycket gladHjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

intressant fakta om hela arbetet kring rosetta-jakten och förberedelserna inför landningen 

det är 15 min på slutet
början efter ca 42 minuter 

http://www.svtplay.se/video/2446971/vetenskapens-varld/avsnitt-10-robotarm-och-kometlandning


   
SvaraCitera

vad är det häftiga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Feberyra: Fast inte full av kometer med rymdlandare som kan ge oss en bättre och tydligare bild av hur solsystemet uppstod på! Finns endast en sån!

du har mitt öra, fortsätt berätta om hur viktig den är medan jag är distraherad av bilderna.


   
SvaraCitera
mynona

Edinburgh:

Det är en asteroid, ungefär hälften så lång som mount everest Party

Edit: eller en komet. Minns aldrig skillnaden

JasåTardig Jag vet så lite om rymdrelaterade fenomen att jag inte var säker på om asteroid var namnet på en himlakropp eller en rymdfarkost och vad komet angår visste jag det bara på grund av att en sådan slog ned i Mumindalen en gång, men då har jag fyllt igen det kunskapshålet och behöver inte framstå som bimbo nästa gång, så tack 😉

Så det är alltså inte en planet alls. Nog har den ett landskap likväl. tillhör den en specifik planet kanske


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro: vad är det som är så big deal?fattar inte

Fantastiskt: Nä jag fattar faktiskt inte heller.

En ledtråd, en komet rör sig snabbt & har en liten gravitation.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Edinburgh: Edit: eller en komet. Minns aldrig skillnaden

"Den största skillnaden mellan kometer och asteroider är att asteroider är små klot av sten, medan kometer även innehåller stora mängder is."
Mer info


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Jaså Jag vet så lite om rymdrelaterade fenomen att jag inte var säker på om asteroid var namnet på en himlakropp eller en rymdfarkost och vad komet angår visste jag det bara på grund av att en sådan slog ned i Mumindalen en gång, men då har jag fyllt igen det kunskapshålet och behöver inte framstå som bimbo nästa gång, så tack ;)Så det är alltså inte en planet alls. Nog har den ett landskap likväl. tillhör den en specifik planet kanske

Har du inte sett filmer som Deep impact och Armageddon?


   
SvaraCitera