Aviseringar
Rensa alla

Varför finns det religion?


Kuddfodral:

Afghanistan

Är inte en religion.

Kuddfodral:

Iran

Är inte en religion.

Kuddfodral:

Saudiarabien

Är inte en religion.

Kuddfodral:

Pakistan

Är inte en religion.

Kuddfodral:

muslimska länder

Bara för att regeringen påstår sig vara muslimer innebär det inte att de följer Koranen, för det gör de knappast. Jag skulle gärna vela höra hur de tolkar Koranen isådanna fall.

Religion har mycket gott men även mycket ont, thats it.


   
SvaraCitera

Imoon:

Religion har mycket gott men även mycket ont, thats it.

Precis som människan i stort.


   
SvaraCitera

Hobzii:

Precis som människan i stort.

Word[smile]


   
SvaraCitera

Religion finns eftersom 85% utav världens befolkning tycker att ateism inte är särskilt tillfredställande. Och vi skulle kunna gå in på vad strikt ateistiska stater har haft för sig genom åren som en liten jämförelse, men det känns inte som om du skulle fatta poängen.


   
SvaraCitera

därför att människor är så pass osäkra på sig själva att det behöver någon högre "makt" de kan tro på..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zittam:

Du är född objektiv.

[rolleyes]


   
SvaraCitera

Jag tror inte på någon gud. Men jag gillar denhära, "Jesus var en god man, men jag förstår mig inte på hans fanclub" eller någonting i den stilen. Minns inte vart jag hört den, dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kuddfodral:

Thats it.

OF 5:

för att det skall finnas något att skylla på när man har lust att starta ett krig

Lament:

Varför inte.

passaro:

För att den har haft en bidragande orsak till att bygga upp det samhälle och den värld vi lever i.

God Konsument:

Inte för att dissa religion

Kablash__:

Religion har positiva sidor nu för tiden. Tex ger de folk hopp om livet och kanske till och med lindrar rädslan inför döden.

Zittam:

Du är född objektiv.

Imoon:

Religion har mycket gott men även mycket ont, thats it.

Hobzii:

Precis som människan i stort.

mediakatt:

Religion finns eftersom 85% utav världens befolkning tycker att ateism inte är särskilt tillfredställande.

Vattuman:

därför att människor är så pass osäkra

RawBlue:

Jag tror inte på någon gud.

Religion finns helt enkelt - och har alltid funnits - för att människan sökt/söker sin Skapare. Svårare än så är det inte. Egentligen.


   
SvaraCitera

minutz3:

Religion finns helt enkelt - och har alltid funnits - för att människan sökt/söker sin Skapare. Svårare än så är det inte. Egentligen.

Jag har inte frågat någonting.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

RawBlue:

Jag har inte frågat någonting.

Det var svar på frågeställningen i ämnesraden för ämnet.
Ämnesförfattaren själv verkar ju glida iväg från frågan dock.


   
SvaraCitera

minutz3:

själv verkar ju glida iväg från frågan dock.

Håller med, men frågan är uttjatad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

minutz3:

Religion finns helt enkelt - och har alltid funnits - för att människan sökt/söker sin Skapare. Svårare än så är det inte. Egentligen.

Religion existerar för att folk i alla tider sökt förklaringar till existentiella frågor som vetenskapen inte kunnat förklara. Det finns lika lite bevis som säger att det finns en eller flera skapare som det finns bevis för motsatsen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

God Konsument:

Det finns lika lite bevis som säger att det finns en eller flera skapare som det finns bevis för motsatsen.

Tydligen, ja.
Men jag ser det inte som att man behöver ha bevis på allting.
Behöver du ha bevis för att du andas? Förmodligen inte. Ändå gör du det med största sannolikhet. På samma sätt är sannoliheten att det de facto finns en Skapare betydligt större än motsatsen...
Faktum är att det vore mycket, mycket ologiskt om universum och allting inte var skapat av vad vi allt som oftast kallar Gud.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

minutz3:

Men jag ser det inte som att man behöver ha bevis på allting.
Behöver du ha bevis för att du andas? Förmodligen inte. Ändå gör du det med största sannolikhet. På samma sätt är sannoliheten att det de facto finns en Skapare betydligt större än motsatsen...

Jag behöver bevis för att jag andas för att jag ska tro det, och beviset är ganska enkelt att få tag i eftersom jag själv märkes att jag gör det? Hade du kommit fram och sagt till mig att jag flyger så hade jag gärna velat se dig bevisa det däremot eftersom att jag själv inte alls märkt att jag gör det.

Finns inget som helst som höjer sannolikheten för att det finns en skapare, och jag förstår inte hur folk orkar bry sig om saken vilket som. Spelar det nån roll överhuvudtaget ifall det finns eller inte?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

God Konsument:

Spelar det nån roll överhuvudtaget ifall det finns eller inte?

Spelar mycket, mycket stor roll, ja.
I och med Guds existens, finns en mening i vårt lidande, exempelvis.
Det finns otroligt många människor på denna jord som lider dagligen, som dör lidandes. Det vore otroligt om världen med all dess skönhet samtidigt inte vore skapad - av en intelligent designer. Denne designer har en plan för oss alla. I denna plan ingår bland annat lidandet.

Likt en far tar Han hand om sina barn, och vi kommer återvända till Honom om vi så väljer att gå den väg Han hjälper oss till.
Vi kan också välja bort vår Fader, vilket många gör också.


   
SvaraCitera