Aviseringar
Rensa alla

Varför firar ni Jul?


preacher1195:

Ja (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

För det är en bra ursäkt till att ha det allmänt mysigt.


   
SvaraCitera

+ julgodis är väldigt gott och det är kul att ge folk saker de blir glada över.


   
SvaraCitera

preacher1195:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Jupp men jag ifrågasätter starkt att vi skall fira jul för att Jesus föddes. Ursprungligen firade man midvinter för att det är mörkt och vi går emot ljusare tider. Solen har länge varit central i människans syn på naturen, och solen är central i samhället också. Ingen sol, ingen mat till exempel.

Så förutom att julen är en möjlighet för mig att få umgås med min familj, äta god mat och liknande (julmusik är faktiskt stämningsfullt) så har jag börjat fundera på hur det skulle vara att fira som förr, fast med den kunskap jag har om världen och universum [y]


   
SvaraCitera
Amand

För att jag inte har något annat val... så tre gånger minst var år! (Släkten kan liksom inte umgås med varandra...) :/ 🙂


   
SvaraCitera

preacher1195:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Förutom när jag reser. Tycker inte julen är så viktig


   
SvaraCitera

jag firar jul pga gott med lax sill och öl


   
SvaraCitera

Urfbert:

Ursprungligen firade man midvinter för att det är mörkt och vi går emot ljusare tider. Solen har länge varit central i människans syn på naturen, och solen är central i samhället också. Ingen sol, ingen mat till exempel.

Dat.

Urfbert:

fira jul för att Jesus föddes

Är som att fira min födelsedag redan nu, jag fyller år om 6mån.

"Firar" "jul" för att det är tradition att fira något den 24:e, är lika bra och haka på när man ändå är ledig. Firar för att julen är mysig även om det inte blir så mysigt jag vill ha det. För man behöver liksom något att "se fram emot" mitt i vintern - även om det egentligen hade varit bättre att ha det i slutet av Januari när det är som allra kallast och den jobbiga väntan på våren har börjat.


   
SvaraCitera

ponyfist:

Är som att fira min födelsedag redan nu, jag fyller år om 6mån.

Haha, det var en ypperlig beskrivning [crazy]

ponyfist:

För man behöver liksom något att "se fram emot" mitt i vintern - även om det egentligen hade varit bättre att ha det i slutet av Januari när det är som allra kallast och den jobbiga väntan på våren har börjat.

Poäng där, men kanske folk förr tänkte att "Visst, det är kallt så jag har istappar i arslet, men det är i alla fall ljusare nu". Vem vet [y]


   
SvaraCitera

preacher1195:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Pga trevligt. Palla vara hipster.


   
SvaraCitera

Sherre:

För att det är svensk tradition.

är jul en svensk tradition? [crazy]


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

är jul en svensk tradition? [crazy]

Japp.


   
SvaraCitera

Sherre:

Japp.

Fan vad vår svenska tradition spritt sig i världen.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Fan vad vår svenska tradition spritt sig i världen.

Det kan väl vara en svensk tradition även fast vi inte var först med den?


   
SvaraCitera

Sherre:

Det kan väl vara en svensk tradition även fast vi inte var först med den?

Förklara på vilket sätt jul i sig är en svensk tradition?


   
SvaraCitera