Aviseringar
Rensa alla

Varför fokuserar sig feminimen bara på svenska medelklasstjejer?


Ämnesstartare

Medelklass, arbetarklass, eller integrerade invandrare, whatever. Ingen verkar bry sig om invandrarkvinnor som lever i utanförskap.  Man utgår från att de har samma förutsättningar som vanliga svenssonkvinnor istället för att försöka förstå kulturskillnader. Varför är det såhär? Jämställdhet borde handla om att lyfta dom som är längst ner.


   
Citera
Ämnesstartare

Förstår inte heller varför medelklassen krigar för oss i arbetarklassen... 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Det görs väll på flera håll efter Järvaområdena finns projekt med allt från att pröva på och utöva sporter, lära tjejer cykla och simma, workshops och seminarier om jämställdhet. Du kan ju exempelvis kolla på vad Tensta kvinno- och tjejjour gör på jämställdhetsområdet och sen komma tillbaka och säga att inget görs och att det utgås från samma förutsättningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eftersom feminismen som rörelse bara består av välbärgade innerstadsungdomar från övre medelklassen. Riktiga människor, riktiga kvinnor, har viktigare saker att bry sig om än ifall styrelseposter är uppdelade helt lika mellan könen eller ifall föräldrar tar ut exakt lika mycket föräldraledighet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det gör "den" inte. Däremot finns det ju ett problem dels med liberalfeminister vars strategi är att hålla tummarna (kärlek till Dazed) och dels med att högerextrema krafter kidnappat allt som har att göra med utlandsfödda utom förstås rasismen mot dessa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad e detta för skitsnack


   
SvaraCitera
mynona

Det finns projekt som tar itu med hedersvåld och andra, hur ska man utrycka saken, "importerade" (vilka SD-vibbar jag får) genusproblem, ofta är de organisationerna också startade av kvinnor med invandrarbakgrund. Däremot kanske folk ibland drar sig för att tala om sådana problem som finns bland invandrare från muslimska länder i offentlig mediadebatt, därför att dessa frågor har kidnappats och monopoliserats av nationalistiska krafter som andra inte vill förknippas med. Deras tolkning av saken uppfattas som hyckleri, eftersom den enda gången de talar positivt om feminism är då det har med muslimer att göra, medan de i övrigt är fientliga mot allt som har med feminism att göra, så det är tyvärr inte konstigt att frågan har blivit infekterad. Man borde ta tillbaka frågan från dem, det skadar de kvinnor de påstår sig tala för, det skadar feminismen och jämlikheten att de har lyckats skapa sig ett monopol, och de gynnar ingen mer än nationalisterna.


   
SvaraCitera
time
 time

Kort svar: Det gör den inte. 
Kort motfråga: Varför googlade du inte intersektionell feminism innan du startade tråden? 

N.W:
Eftersom feminismen som rörelse bara består av välbärgade innerstadsungdomar från övre medelklassen. Riktiga människor, riktiga kvinnor, har viktigare saker att bry sig om än ifall styrelseposter är uppdelade helt lika mellan könen eller ifall föräldrar tar ut exakt lika mycket föräldraledighet.

Kan inte avgöra om det här inlägget är mer hycklande eller mer genomvidrigt. 

Å andra sidan tänker jag mig att det nog är så att du bara provocerar för att få respons, så jag kanske bara ska börja strunta i vad du skriver.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:
Kort svar: Det gör den inte. 
Kort motfråga: Varför googlade du inte intersektionell feminism innan du startade tråden? 

Kan inte avgöra om det här inlägget är mer hycklande eller mer genomvidrigt. 

Å andra sidan tänker jag mig att det nog är så att du bara provocerar för att få respons, så jag kanske bara ska börja strunta i vad du skriver.

Jag menar förstås inte att feminism inte existerar för den målgruppen, men feministeliten,  fokuserar inte på dem. De tvingas ta saken i egna händer.

NEMI:
Det görs väll på flera håll efter Järvaområdena finns projekt med allt från att pröva på och utöva sporter, lära tjejer cykla och simma, workshops och seminarier om jämställdhet. Du kan ju exempelvis kolla på vad Tensta kvinno- och tjejjour gör på jämställdhetsområdet och sen komma tillbaka och säga att inget görs och att det utgås från samma förutsättningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka:
Vad e detta för skitsnack

Har du bott i tensta? Eller vuxit upp bland svenssons


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är inte så att gurdun schyman bryr sig om någon invandrare direkt. Den feminismen som finns i förorterna står förortstjejerna för själva. Varför kan inte gudrun och hennes gäng hjälpa dem i större omfattning?


   
SvaraCitera
time
 time

lmaomynigga:

Jag menar förstås inte att feminism inte existerar för den målgruppen, men feministeliten,  fokuserar inte på dem. De tvingas ta saken i egna händer.

Vilka är "feministeliten" menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Vilka är "feministeliten" menar du?

De som har stort inflytande, syns mycket i media osv. Gudrun bland annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Vilka är "feministeliten" menar du?

Varför låtsas du som att du inte förstår? 


   
SvaraCitera
time
 time

lmaomynigga:

Varför låtsas du som att du inte förstår? 

För att jag inte gör det. 

lmaomynigga:

De som har stort inflytande, syns mycket i media osv. Gudrun bland annat.

Gudrun är talesperson för FI vars politik innehåller väldigt mycket mer än bara vit medelklass-feminism.


   
SvaraCitera