Aviseringar
Rensa alla

Varför fokuserar sig feminimen bara på svenska medelklasstjejer?


Ämnesstartare

time: Kan inte avgöra om det här inlägget är mer hycklande eller mer genomvidrigt. 

Å andra sidan tänker jag mig att det nog är så att du bara provocerar för att få respons, så jag kanske bara ska börja strunta i vad du skriver.

Pratar väl i generella termer, precis som TS. Och med feminism menar jag den feminism som är framträdande i Sverige. Kanske dumt att säga "bara" men annars tycker jag att jag gör en helt korrekt bedömning. 

Den framträdande feminismen i Sverige består av innerstadsbor i medelklassen och är också därför till för innerstadsbor i medelklassen när det gäller vilka förslag man bedriver.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

För att jag inte gör det. 

Gudrun är talesperson för FI vars politik innehåller väldigt mycket mer än bara vit medelklass-feminism.

Det gör det säkert. Vad spelar det för roll? Jag gjorde en generalisering. Gör gärna en undersökning där jag för statistik över vad för slags feminism det skrivs om i media. Jag tror 95% är vit medelklassfeminism.

varför är det då viktigt för dig att låtsas som om det inte skulle vara så? Känner du som vit medrlklasskvinna dig hotad om feminismen börjar fokusera på andra saker?


   
SvaraCitera
time
 time

lmaomynigga:

Det gör det säkert. Vad spelar det för roll? Jag gjorde en generalisering. Gör gärna en undersökning där jag för statistik över vad för slags feminism det skrivs om i media. Jag tror 95% är vit medelklassfeminism.

varför är det då viktigt för dig att låtsas som om det inte skulle vara så? Känner du som vit medrlklasskvinna dig hotad om feminismen börjar fokusera på andra saker?

Alltså vad säger du ens. Jag är ingår inte ens i gruppen vita medelklasskvinnor. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Alltså vad säger du ens. Jag är ingår inte ens i gruppen vita medelklasskvinnor. 

Du är vit. Och pluggar antagligen på högskola. Arbetarklass eller medelklass, spelar inte så stor roll.


   
SvaraCitera
time
 time

lmaomynigga:

Du är vit. Och pluggar antagligen på högskola. Arbetarklass eller medelklass, spelar inte så stor roll.

White passing är inte alltid vit. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

White passing är inte alltid vit. 

Judar är vita.


   
SvaraCitera
time
 time

lmaomynigga:

Judar är vita.

Sover orkar inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Sover orkar inte

Jag vet intr varför du insisterar med att du är icke_vit. De flesta ickevita hade sett dig dom vit.


   
SvaraCitera

För att man mestadels ägnar sig åt sina egna intressen. Det faktum att man är feminist exkluderar inte andra former av uteslutning. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lmaomynigga:

Har du bott i tensta? Eller vuxit upp bland svenssons

Mhm så nu krävs det sånt för att man som feminist e Jämställd? Rullar ögonen 
flera av FIs toppolitiker härstammar från andra länder och har har olika klassbakgrund. Du låter inte smart  för att du ifrågasätter saker du har fått för dig pga brist på kunskap/perpsektiv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka:

Mhm så nu krävs det sånt för att man som feminist e Jämställd? Rullar ögonen 
flera flera FIs toppolitiker härstammar från andra länder och har har olika klassbakgrund.  ifrågasätter Du låter inte smart  pör att du ifrågasätter saker du har fått för dig pga brist på kunskap/perpsektiv

Jag snackar inte enbart om f! jag känner personligen några utländska personer med hög position inom partiet men när jag har snackat med dem pratar de mest om vita äldre män.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lmaomynigga:

Jag snackar inte enbart om f! jag känner personligen några utländska personer med hög position inom partiet men när jag har snackat med dem pratar de mest om vita äldre män.

Du nämnde fi tidigare i tråden.  Återigen, vilka du känner/har erfarenhet av är inga godtagbara källor.  Försök igen senare

Peaze


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka:

Du nämnde fi tidigare i tråden.  Återigen, vilka du känner/har erfarenhet av är inga godtagbara källor.  Försök igen senare

Peaze

jag nämnde gudrun eftersom jag inte kommer ihåg alla andra namn på framträdande feminister.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är väl snarare lite för stor förståelse för kulturella skillnader, kan jag tycka.  Att många kvinnor lever under vidriga förhållanden ska (enl vissa) nästan gå omärkt förbi för att det är en del av en kultur. Eller kanske för att det är för stort att ta sig an.. dock måste vi ju kunna fokusera på problemen i vår vardag också utan att tänka på att det ju finns kvinnor som sätts i fängelse bara för att de lämnar sina män och därför ska vi inte poängtera hur vi tjänar mindre än män och hur många kvinnor som är utsatta också här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
Det är väl snarare lite för stor förståelse för kulturella skillnader, kan jag tycka.  Att många kvinnor lever under vidriga förhållanden ska (enl vissa) nästan gå omärkt förbi för att det är en del av en kultur. Eller kanske för att det är för stort att ta sig an.. dock måste vi ju kunna fokusera på problemen i vår vardag också utan att tänka på att det ju finns kvinnor som sätts i fängelse bara för att de lämnar sina män och därför ska vi inte poängtera hur vi tjänar mindre än män och hur många kvinnor som är utsatta också här.

Jag har en tjejkompis som inte får välja pojkvän själv. När hon sen pratar om detta med sina svenska tjejkompisar säger de "ja men skit i dem, du bestämmer själv" och förstår inte att familjen värderas högt i deras kultur och att hon själv inte ens vill "bara skita i dem". Det tyckte jag var brist på kulturella skillnader. Har snackat med många invandrartjejer om det här och de flesta håller med


   
SvaraCitera