Aviseringar
Rensa alla

Varför gifter sig människor när de är unga?


Ämnesstartare

Jag undrar bara för att förstå. Inget illa menat till någon? Eller att de här skall vara en dömande tråd. Jag vet att de finns ingen "rätt ålder" men rätt ofta då de flesta som gifter sig ungt som 20 brukar ju ofta skilja sig pga Att de ej känner sig ansvarsfulla då osv. Vad tror ni är anledningen till varför folk gifter sig ungt 20 års åldern osv? Är det en kulturell anledning tros?


   
Citera
Ämnesstartare

va spelar de för roll hur många ggr man gifter elr skiljer sig. man tkr väl att de är en fin grej att göra så mm.. låt dom göra de.

man kan faktiskt aldrig veta vad som kmr hända i framtiden, vare sig man är 20 elr 50.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är du saltakattens nya användare?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

 

rebeca:
va spelar de för roll hur många ggr man gifter elr skiljer sig. man tkr väl att de är en fin grej att göra så mm.. låt dom göra de.

man kan faktiskt aldrig veta vad som kmr hända i framtiden, vare sig man är 20 elr 50.

nej jag är helt ovetande om dessa saker och försöker inte direkt yttra mig då jag ej vet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finns inget annat att göra


   
SvaraCitera

Dom är dumma i huvudet, att gifta sig är ungefär som att få en böld i nacken det kanske gör att din hud spänns åt så ditt ansikte ser smalare ut men i slutändan har du en böld i nacken... Jag glömde bort vad frågan var "Dom är dumma i huvudet" känns rätt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I många länder är det kulturellt att gifta sig och skaffa familj tidigt, men här i Sverige är det ju inte så.


   
SvaraCitera

de har lust


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att de älskar varann, tycker det är fint och festligt och sådär, tror jag.


   
SvaraCitera
bcsc
 bcsc

Jag tycker att det är bullshit.. allt det där hur gammal man än e... det kostar pengar och är krångligt.. det ändå man får ut av det e la en semester... men aa det e ju bara min åsikt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I vissa samhällen finns det ett starkt socialt tryck på att man ska gifta sig tidigt, det beror väl dels på att kvinnan inte är självförsörjande och dels på att man blir vuxen i den åldern. 

Här i Sverige så har vi relativt långtgående jämställdhet. Kvinnor förväntas i lika hög grad som män försörja sig själva. Alla förväntas gå minst 12 år i skolan, de flesta (?) går numer ännu ett antal år på högskola efter det. Vi har således en förlängd ungdomsperiod och betraktar oss som helt vuxna först efter 25. Först då blir det, för de flesta, aktuellt med barn, hus osv. 

Personligen tänker jag dock att även om man kan hitta sitt livs kärlek i mycket ung ålder så tar det ju många år att verkligen lära känna sig själv och den andre personen såpass väl att man kan lova dem evig trohet, att älska i nöd och lust osv. Men förstås, det är möjligt att man kan uppnå detta vid 20 års ålder. Men jag tror de flesta mer bara är väldigt kära i varandra o så. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

 

Dinosaurie: Men jag tror de flesta mer bara är väldigt kära i varandra o så.

vad menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: vad menar du?

Att de är förälskade i varandra, tycker om att vara med varandra, pussa på varandra, ligga med varandra, kallar varandra gulliga/töntiga smeknamn osv.

Det är förstås jättebra.  Men det kan fortfarande vara ganska ytlig kärlek. Den verkliga prövningen kommer när förtrollningen klingar av, himlarna mörknar, problem hopar sig och tillvaron och jobbig och svår. Först när man gått igenom det tillsammans stärkta då det gått bra så kan man tala om en mer substantiell och varaktig kärlek.


   
SvaraCitera

dom kanske vill ligga?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:
dom kanske vill ligga?

och det kan man inte göra ogift? :p


   
SvaraCitera