Aviseringar
Rensa alla

Varför grupper i högskolor?


Ämnesstartare

Notera väldigt högt att detta är ingen tråd som handlar om rasism, invandrare eller något annat konstigt som jag har dragit upp eller något paranoidgrej ifrån mig eller troll liknande sak. Det är en uppriktig fråga. Jag hoppas ni kan ta det seriöst 🙂

Men iaf.. I högskolorna och universiteten så märker man ofta att det är uppdelat i grupper i klasserna.. Med folk som är lite "coola" så att säga, folk som är nördiga, och oftast invandrare med invandrare och svenskar med svenskar. Upplever ni också gruppindelning och varför finns den?

Tack för svar!


   
Citera
Ämnesstartare

Samhället är grupperat vart man än går.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja det är förjävligt att människor umgås med vilka dom vill. Dock inget som mörkas. Det är ju helt naturligt


   
SvaraCitera
kachin

Hoppade runt lite mellan olika grupper under högstadiet, det var lärorikt. Ena dagen cool, andra dagen tönt, tredje dagen klassens geni (fast det var jag ju iofs alltid osv). Fast jag busade aldrig under hemkunskapen, ångrar det lite [sad]


   
SvaraCitera
vera00

Man märker det genom hela skoltiden. Det kan nog börja redan på dagis nu för tiden[n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vera00:

Man märker det genom hela skoltiden. Det kan nog börja redan på dagis nu för tiden[n]

[tard]

Det bildas alltid grupperingar då folk inte kommer överens med alla, eller passar ihop med alla. Det är så överallt. Skulle folk arbetsplats/skola/förening med flera hundra personer umgås med alla lika mycket eller finna samma utbyte med alla? Tänk nu lite va.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vera00:

Man märker det genom hela skoltiden. Det kan nog börja redan på dagis nu för tiden

OF 5:

Ja det är förjävligt att människor umgås med vilka dom vill.


   
SvaraCitera
vera00

OF 5:

Fast man ska ju få umgås med vem man vill, men alla ska få vara med om de vill.


   
SvaraCitera
vera00

isola:

Det bildas alltid grupperingar då folk inte kommer överens med alla, eller passar ihop med alla. Det är så överallt. Skulle folk arbetsplats/skola/förening med flera hundra personer umgås med alla lika mycket eller finna samma utbyte med alla? Tänk nu lite va.

Du har nog missuppfattat mig lite


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vera00:

Fast man ska ju få umgås med vem man vill, men alla ska få vara med om de vill.

Hur får du i hopp det där egentligen.. om alla ska få välja själv vilka dom ska umgås med men inte välja bort dom dom inte vill umgås med då har dom ju inte valt själv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Det bildas alltid grupperingar då folk inte kommer överens med alla, eller passar ihop med alla. Det är så överallt. Skulle folk arbetsplats/skola/förening med flera hundra personer umgås med alla lika mycket eller finna samma utbyte med alla? Tänk nu lite va.

Men varför grupperingar mellan invandrare och svenskar? Det händer ofta. Jag vet att det är inget främlingsfientligt eller något. Men varför förstår jag bara inte [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vera00:

Du har nog missuppfattat mig lite

nej det tror jag inte


   
SvaraCitera
vera00

Nej, det har du rätt i. Men är det någon man inte passar ihop med så är man nog inte med den personen, och den personen vill nog inte vara med dig. Men sen kanske det finns de som gärna skulle vilja vara med dig, men inte vågar fråga. Då är det ju viktigt att ge dem en chans att få vara med. Man kan ju vara med den personen ett tag. Och förmodligen så märker både den personen och du om ni passar ihop eller inte. Gör ni inte det så vill ni nog inte vara med varandra.


   
SvaraCitera
vera00

isola:

nej det tror jag inte

Jo, för jag menar inte så[confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Men varför grupperingar mellan invandrare och svenskar? Det händer ofta. Jag vet att det är inget främlingsfientligt eller något. Men varför förstår jag bara inte [crazy]

Olika kulturer eller språksvårigheter? Eller så känner de varandra sedan innan. Inbillar du dig inte lite nu? Har nog aldrig, på vare sig jobb eller skola, sett sådana grupperingar.


   
SvaraCitera