Aviseringar
Rensa alla

Varför har självmordshistorier blivit så populära?


Ämnesstartare

Klockan är snart 4 på morgonen och jag är lite bakis men jag känner att jag måste skriva det här. Varför vart Amanda Todd så stor? Det stod om henne överallt. Hela världen fick höra om hur hon hade blivit mobbad och tagit sitt liv.

Nu händer det igen. Vart jag än vänder mig på Internet så får jag höra om Felicia Garcia. En annan ung tjej som tog sitt liv pga mobbning.

Vad är det som är så speciellt med just dem? Folk begår självmord pga mobbning varje dag så vad gör just dem så speciella. Självklart är mobbning fel men att förstora dem här två händelserna lär ju knappast stoppa mobbning.

Vi visste alla att folk tar självmord pga självmord även innan dem här två historierna så vad är vitsen? Är det helt enkelt så att media vet om att såna här händelser säljer bra och förstorar enskilda incidenter bara för att många ska köpa tidningen?


   
Citera
Ämnesstartare

Homer:

folk tar självmord pga självmord

[confused]

OnT: Visa lite empati & gå och lägg dig! [tired]


   
SvaraCitera

Är inte heller så bright just nu, men tänker mig något liknande om han Riccardo som blev misshandlad till döds för några år sen. Skrevs ju sjukt mycket om det i tidningarna så klart. Men fler liknande saker har skett. Sist var det ju en 21-åring som blev misshandlad till döds, men det står inte riktigt lika mycket. Kanske beror på att Riccardo var 16-år och det var äckliga jävla idioter som sparkade på honom men jag undrar varför just han uppmärksammades så mycket.. Säkert berodde det på något min hjärna ej kommer ihåg just nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vita söta flickor som dör är väl ffs alltid news worthy? Sen kan det vara så att honkönet har börjat bli bättre på att ta sina liv i större utsträckning en tidigare genom tex kunskap från internet, vi har fortfarande långt ifrån nått jämlikhet när det gäller kvinnors effektivitet när det gäller självmord kontra mäns effektivitet. Kvinnor gör mer försök men men fler män dör ändå för sin egen hand i dag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att få synen av en som valt att ta livet av sig är intressantare än de som fortfarande lever och inte bestämt sig för att dö än, döden enligt dem är olika och så starkt trötta på livet och där blir det intressant varför och vad som hänt och varför de inte är rädda för att dö.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är lite "det som inte finns på facebook finns inte" hundratals människor tar livet av sig varje dag i världen, men det är onintressent, likadant var det med han som hade livefeed när han hängde sig, mycket viktigare än om han inte hade gjort det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om jag vore journalist skulle jag nog skriva om självmorden för att det sker mycket oftare än vi tror. Kanske väcka fråan om vi göra något åt att folk mår så dåligt att de vill ta livet av sig. Typ om vi berättar att i ser mobbing eller berättar vad som händer oss själva. kan vi rädda liv då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homer:

Vad är det som är så speciellt med just dem?

Det som t.e.x var så speciellt med Amanda Todd, var ju att hon upp en film innan hon tog sitt liv. Alltså med andra ord "bad hon om hjälp" men tydligen så förvärrades hennes situation och hon tog sitt liv. Jag tror man kan ta lärdom av det, alltså av att kanske börja öppna ögonen och se vilka som ber om hjälp. Man kanske inte att säger ordagrant "hjälp mig" utan med andra ord eller fasoner.
Sedan behöver väl media allting någonting att skriva om, så why not this liksom.


   
SvaraCitera

Kan det inte vara så att det växer sig större, och ovetandes också börjar googla.
Tror folk gillar att frossa i sådant här, de skriver förmodligen "ååh så hemskt" mest för att de har bloggtorka, och vill verka sympatiska.

Anonymous har väl tom. engagerat sig i det här, har de inte?
Har för mig att de har hängt ut namnet och adresserna på de som hetsade flickan.


   
SvaraCitera

soundsystem:

Säkert berodde det på något min hjärna ej kommer ihåg just nu.

Han var överklass.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soundsystem:

Är inte heller så bright just nu, men tänker mig något liknande om han Riccardo som blev misshandlad till döds för några år sen. Skrevs ju sjukt mycket om det i tidningarna så klart. Men fler liknande saker har skett. Sist var det ju en 21-åring som blev misshandlad till döds, men det står inte riktigt lika mycket. Kanske beror på att Riccardo var 16-år och det var äckliga jävla idioter som sparkade på honom men jag undrar varför just han uppmärksammades så mycket.. Säkert berodde det på något min hjärna ej kommer ihåg just nu.

Skillnaden på Riccardo och dem där tjejerna som jag skrev om var ju att tjejerna tog sina egna liv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sameshit:

Det som t.e.x var så speciellt med Amanda Todd, var ju att hon upp en film innan hon tog sitt liv. Alltså med andra ord "bad hon om hjälp" men tydligen så förvärrades hennes situation och hon tog sitt liv. Jag tror man kan ta lärdom av det, alltså av att kanske börja öppna ögonen och se vilka som ber om hjälp. Man kanske inte att säger ordagrant "hjälp mig" utan med andra ord eller fasoner. Sedan behöver väl media allting någonting att skriva om, så why not this liksom.

Ja men det är svårt att förstå vilka som är seriösa. Tyvärr så finns det ju så kallade "uppmärksamhetshoror" som bara låtsas vara deprimerade för att få uppmärksamhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Vita söta flickor som dör är väl ffs alltid news worthy? Sen kan det vara så att honkönet har börjat bli bättre på att ta sina liv i större utsträckning en tidigare genom tex kunskap från internet, vi har fortfarande långt ifrån nått jämlikhet när det gäller kvinnors effektivitet när det gäller självmord kontra mäns effektivitet. Kvinnor gör mer men men fler män dör ändå för sin egen hand i dag.

Ja tyvärr så handlar det nog om att det är just vita söta flickor. Ingen hade brytt sig om det var en fet kille liksom. Men hur svårt kan det vara att ta sitt liv? Även den dummaste människan borde lyckas med det. Hoppa från ett höghus, skjut dig själv i huvudet, hoppa ut framför ett tåg, kedja fast dig till en sten och hoppa i en sjö, what's the fucking problem? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ZHUCHENG-SHANDONG:

Kan det inte vara så att det växer sig större, och ovetandes också börjar googla.Tror folk gillar att frossa i sådant här, de skriver förmodligen "ååh så hemskt" mest för att de har bloggtorka, och vill verka sympatiska.Anonymous har väl tom. engagerat sig i det här, har de inte?Har för mig att de har hängt ut namnet och adresserna på de som hetsade flickan.

Japp det är helt rätt. Anonymous avslöjade hans identitet. Är Anonymous emot dig så vet du att du kommer förlora [smile]. Jag tror också att det kan vara som du säger. Folk som egentligen inte bryr sig skriver om det för uppmärksamhetens skull.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eva-Mari Samtalförunga:

Om jag vore journalist skulle jag nog skriva om självmorden för att det sker mycket oftare än vi tror. Kanske väcka från om vi göra något åt att folk mår så dåligt att de vill ta livet av sig. Typ om vi berättar att i ser mobbning eller berättar vad som händer oss själva. kan vi rädda liv då?

Men då är det väl bättre att ta fram statistik på hur många som begår självmord pga mobbning istället för att rapportera om enskilda exempel. Jag tror att dem väljer två unga vita flickor för att det säljer bäst helt enkelt.


   
SvaraCitera