Aviseringar
Rensa alla

Varför idén om en allsmäktig Gud inte fungerar.


zIGGE

Såg att du sade emot dig själv redan under de första två "svaren" till varför det är omöjligt, är ju inget svar utan arrogant ateist propaganda (vetenskap, precis som exemplet med pI) mot troende. Så jag slutade läsa.

nrg89:

Det här är fortfarande ett universum med begränsad massa och energi


   
SvaraCitera

Knarko:

Har för tillfället inget vettigt motargument för det du säger så jag skippar att kommentera det.

När inga motargument finns från din sida, står mitt som det bästa och då mest sanna.

Knarko:

Enligt vem? Dig? Vem säger att du vet sanningen om detta?Samtidigt, vem säger att du inte säger sanningen här?

Ja, alltså jag menar inte att han inte lyckades hjälpa människor medan han levde. Men att han har dött för våra synder, vad finns det för bevis? Då menar jag bevis som inte är partiska, bevis som kommer utanför hans egna sekt. Information som inte kommer från Bibeln. Var finns denna?

Knarko:

Jag tror att Gud vet att vi kommer att kunna välja det som inte är Hans väg, men han vet också att vi kan välja en annan väg. Valet är till slut i våra händer vad vi gör.

Det handlade inte om Gud vet att vi kan välja dittan och dattan. Påståendet handlade om Gud vet exakt vad vi kommer att välja. Om denna gud finns så vet han också exakt vad vi kommer välja. Därmed vet han exakt hur mycket lidande det kommer finnas i framtiden...och ändå låter han människorna lida. Gud = god? Gud = ond? Hmmm, det lutar åt det sistnämnda, om man nu tror på Gud.

Knarko:

Han visste och därför satte Han igång händelsen med Jesus till slut för att lösa det.

Det här påståendet är ju bara ologiskt. Varför sända inte Gud Jesus redan på Moses tid? Varför var inte Moses en Jesus? Varför behövdes en Jesus om Gud redan visste i begynnelsen att det kommer gå åt helvete? Han kunde ha fixat det redan i början i stället för att vänta tusentals år...och sen sända Jesus.

Knarko:

Jag tycker mig då att jag har enklare att ta den "goda vägen" än den "onda", kanske är du som gillar att göra "onda" saker helt enkelt? ;)Skämt å sido, men jag tycker inte att det ena eller det andra är enklare att välja, det beror mer på hur man är som person.

Nu har du inte insikt. När någon sårar dig, är det lättare att förlåta eller att fortsätta vara arg på den personen? När du gör något elakt, är det lättare att be om ursäkt eller att bara skita i det och fortsätta livet? När någon sårar ditt ego, säger att du är ful eller dum eller nått annat, är det lättare att vara arg och slå tillbaka eller att vara förlåtande? När någon misshandlar din vän, är det lättare att vilja sparka skiten ur den som har misshandlat, eller att vara kärleksfull och förlåtande mot den personen? Är det lättare att skita i om andra lider och bry sig om sig själv, eller är det lättare att känna ansvar för andra och hjälpa de? Ska jag fortsätta?

Den onda vägen definieras som egots väg, d.v.s. egoism, girighet, avundsjuka, hat, makthunger, prestige, fåfänga, övermod... Menar du verkligen att dessa är lätta att ignorera? Det är motsatsen som råder. Titta ut och beskåda världen.


   
SvaraCitera

Panda:

Oj, en diskussion med Sempa kan verkligen förändra en

Ha ha, jag har aldrig varit troende, men ett tag ville jag undersöka om det verkligen fanns substans i religionernas "sanningar". Kände verkligen för att hitta en total objektiv sanning och en allomfattande mening med livet... Nepp, något sådant existerar helt enkelt inte. Jag tänker inte tro på något bara för att jag vill att det ska vara sant.


   
SvaraCitera

Razorblade:

När inga motargument finns från din sida, står mitt som det bästa och då mest sanna.

[rolleyes] "okej"

Razorblade:

Men att han har dött för våra synder, vad finns det för bevis?

Just denna biten är ett personligt ställningstagande från person till person snarare än något som kan bevisas, just nu.

Razorblade:

och ändå låter han människorna lida

Människan har sin egna fria vilja och har valt sin väg, eller hur var det nu?

Razorblade:

Varför sända inte Gud Jesus redan på Moses tid?

För att på den tiden så var offren djuren m.m för att förlåta judarna. Men det räckte inte utan till slut var det Jesus som gällde.

Razorblade:

Varför behövdes en Jesus om Gud redan visste i begynnelsen att det kommer gå åt helvete?

Återigen, Gud visste att det KUNDE gå åt helvete, därav PLAN-Jesus.

Razorblade:

När någon sårar dig, är det lättare att förlåta eller att fortsätta vara arg på den personen?

I början, vara arg, när jag lugnat ner mig och samlat mig förlåter jag.
På det mesta andra du skriver, samma sak. Jag går ofta efter vad jag känner i stundens hetta, men har börjat lära mig att jag inte ska göra så i alla fall.

Razorblade:

Menar du verkligen att dessa är lätta att ignorera?

Nope, vi är ju trots allt människor.


   
SvaraCitera

Vad man än väljer kan man alltid håna den Sanne Guden och det tålamod Han visat, men till slut visar det sig, när vi förstört naturen till den grad då Han måste ingripa.


   
SvaraCitera
Bakric

Panda:

Oj, en diskussion med Sempa kan verkligen förändra en[blush]

Samma med Nrg89. Man lär sig att vissa människor är kroniskt inbitna i sin tro [y]


   
SvaraCitera

Bakric:

Samma med Nrg89. Man lär sig att vissa människor är kroniskt inbitna i sin tro

Till skillnad från dig och Sempa har jag varit väldigt öppen för båda sidorna och har t o m argumenterat för er sida! Ni är dock rejält "förstockade" som Jesus själv sa, ni försöker inte ens förstå vad vetenskapen säger. Vem är då mest ignorant? Jag eller ni?

Knarko:

"okej"

Nehe, inga argument denna gång heller...jag är besviken.

Knarko:

Razorblade: Men att han har dött för våra synder, vad finns det för bevis?

Knarko: Just denna biten är ett personligt ställningstagande från person till person snarare än något som kan bevisas, just nu.

På samma sätt som att tro på tomten är ett personligt ställningstagande...bevisar absolut ingenting.

Knarko:

För att på den tiden så var offren djuren m.m för att förlåta judarna. Men det räckte inte utan till slut var det Jesus som gällde.

Men lägg av, tror du nu även på djurofferritualer? Jag ger upp.

Knarko:

Återigen, Gud visste att det KUNDE gå åt helvete, därav PLAN-Jesus.

Nej, om Gud är allsmäktig, ser framtiden, och allt det där så visste han att det ABSOLUT SKULLE gå åt helvete, inte "kunde"! Plan-Jesus är en usel plan när det kunde ha räddats så många liv från lidande redan i begynnelsen. Varför sändes inte Jesus redan till Adam? Varför är Gud oförmögen att förlåta utan måste ha djuroffer och människooffer? Väldigt primitivt det där, påminner om många andra primitiva religioner med djuroffer och liknande.

Knarko:

I början, vara arg, när jag lugnat ner mig och samlat mig förlåter jag.

Det där gäller bara mindre problem i vardagen, vad händer då de större problemen inträffar? Som sagt, läs lite om människans historia och se vad som händer i världen idag.

Knarko:

Nope, vi är ju trots allt människor.

Frågan var om det är lättare att vara god eller ond, med ondskan definierad i tidigare svar? Om det är lika lätt, varför finns/fanns det så mycket ondska i världen? Om det är lika lätt att välja båda, och om det ena ger biljett till paradiset, varför tror du Jesus behövdes, varför behövs Bibeln?


   
SvaraCitera

Razorblade:

Till skillnad från dig och Sempa har jag varit väldigt öppen för båda sidorna

Man kan dock inte komma ifrån att vi har ett val att göra, bred eller smal väg och det är bra att veta hur man väljer väg.


   
SvaraCitera

Sempa:

Man kan dock inte komma ifrån att vi har ett val att göra, bred eller smal väg och det är bra att veta hur man väljer väg.

Jag väljer också den smala vägen, men inte samma smala väg som din. Jag väljer att följa Jesus budskap om kärlek, vänlighet, osjälviskhet, att välja bort hat, girighet, makthunger, prestige...och jag struntar också i vad massorna säger. Jag väljer också att lyssna på vetenskapen och jag söker efter sanningen! Vetenskapen är i sanningens tjänst, ignorans är inte det!


   
SvaraCitera
Bakric

Razorblade:

ni försöker inte ens förstå vad vetenskapen säger.

Visserligen har jag lite att göra om dagarna, men inte SÅ lite.
Jag tar ett steg i sänder.


   
SvaraCitera
nrg89
Ämnesstartare

zIGGE:

Såg att du sade emot dig själv redan under de första två "svaren" till varför det är omöjligt, är ju inget svar utan arrogant ateist propaganda (vetenskap, precis som exemplet med pI) mot troende. Så jag slutade läsa.

Jag tycker det krävs en förklaring till hur Gud kan leva i ett universum med begränsad massa och energi, eller hur han kan påverka oss om han inte bor här. Eller ge en förklaring till varför inte Universum är begränsad i energi och massa


   
SvaraCitera

nrg89:

Jag tycker det krävs en förklaring till hur Gud kan leva i ett universum med begränsad massa och energi, eller hur han kan påverka oss om han inte bor här. Eller ge en förklaring till varför inte Universum är begränsad i energi och massa

Även om du fick svar skulle du inte förstå och änmindre om man inte ens tror på Gud.


   
SvaraCitera

Razorblade:

Jag väljer också den smala vägen, men inte samma smala väg som din. Jag väljer att följa Jesus budskap om kärlek, vänlighet, osjälviskhet, att välja bort hat, girighet,makthunger, prestige...och jag struntar också i vad massorna säger. Jag väljer också att lyssna på vetenskapen och jag söker efter sanningen! Vetenskapen är i sanningens tjänst, ignorans är inte det!

Då är vi två [cute]


   
SvaraCitera

Razorblade:

Jag väljer också den smala vägen, men inte samma smala väg som din.

Ja då är det till att vänta på resultatet som ofelbart kommer att visa sig.


   
SvaraCitera

nrg89:

Jag tycker det krävs en förklaring till hur Gud kan leva i ett universum med begränsad massa och energi, eller hur han kan påverka oss om han inte bor här. Eller ge en förklaring till varför inte Universum är begränsad i energi och massa

Dah, Gud lever inte i vårt universum, Gud "lever" inte över huvud taget. Gud existerar (eller är kanske död om man frågar Nietzche, men men) that's it. Det är ett grundläggande axiom, precis som att gud kan påverka men väljer att inte göra det. Som alla vet väljer vi ett axiom, just eftersom de måste antas vara så grundläggande o basala att de inte behöver rättfärdigas.

Vill du idiotförklara omnipotens, börja istället med att dekonstruera implikationerna av det.


   
SvaraCitera