Aviseringar
Rensa alla

varför informerar läkare inte patienten om den medicin som skrivs ut?


Ämnesstartare

jag förstår inte hur svårt det kan vara


   
Citera
Ämnesstartare

Gör de inte?

Annars brukar de väl vara rätt duktiga på apoteket?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inte direkt


   
SvaraCitera

menar du om biverkningar å sånt? 

antar att det är för "tidskrävande" el ngt

d jag tycker är konstigt är att det på vissa mediciner står "ät inte detta om du äter/har detta" och inte läkarna sagt något om det.

t ex tror jag det bara är en läkare som frågat mig om jag äter ppiller innan denne skrivit ut antibiotika


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:
menar du om biverkningar å sånt? 

antar att det är för "tidskrävande" el ngt

d jag tycker är konstigt är att det på vissa mediciner står "ät inte detta om du äter/har detta" och inte läkarna sagt något om det.

t ex tror jag det bara är en läkare som frågat mig om jag äter ppiller innan denne skrivit ut antibiotika

ja, precis! fick veta att medicin jag tar regelbundet hämmar upptagningen av serotonin, minskar fertiliteten och har en del andra biverkningar som kan förklara problem jag haft. 


   
SvaraCitera

amsi:

ja, precis! fick veta att medicin jag tar regelbundet hämmar upptagningen av serotonin, minskar fertiliteten och har en del andra biverkningar som kan förklara problem jag haft. 

drygt... du får börja göra som jag: lusläsa varenda bipacksedel du kommer över


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

drygt... du får börja göra som jag: lusläsa varenda bipacksedel du kommer över

ja, men när medicinen blir utskriven har man ju den redan hemma när man får chansen att läsa bipackssedeln


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

all info du behöver står på bipacksedel och på fass.se. sånt förväntas man kolla upp innan man börjar med nya mediciner, faktiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vilken medicin? funkarn?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:
all info du behöver står på bipacksedel och på fass.se. sånt förväntas man kolla upp innan man börjar med nya mediciner, faktiskt.

om en läkare skriver ut medicin som jag behöver akut går jag och hämtar ut den direkt. har ingen cool iphone jag kan kolla upp grejer på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp:
vilken medicin? funkarn?

naproxen den starkaste, om inte den funkar är nästa alternativ tramadol, och det får jag inte utskrivet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

funkar hyfsat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

om en läkare skriver ut medicin som jag behöver akut går jag och hämtar ut den direkt. har ingen cool iphone jag kan kolla upp grejer på.

de har pappersversioner av fass, typ, på varenda mottagning som jag varit på. främst psykiatri i det fallet, dock. du kan be att få läsa igenom biverkningar där. om inte kan de förmodligen skriva ut från fass och ge dig.
alla läkemedel måste förväntas ha biverkningar, det ligger inte på vården att de flesta inte är intresserade eller vill veta, tycker jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

de har pappersversioner av fass, typ, på varenda mottagning som jag varit på. främst psykiatri i det fallet, dock. du kan be att få läsa igenom biverkningar där. om inte kan de förmodligen skriva ut från fass och ge dig.
alla läkemedel måste förväntas ha biverkningar, det ligger inte på vården att de flesta inte är intresserade eller vill veta, tycker jag.

nej, men de borde informera om de värsta och mest sannolika biverkningarna. jag är kanske redan oförmögen att få barn, vill inte att det ska bli värre.


   
SvaraCitera

amsi:

ja, men när medicinen blir utskriven har man ju den redan hemma när man får chansen att läsa bipackssedeln

ah det är sant


   
SvaraCitera