Aviseringar
Rensa alla

Varför Iphone


Ämnesstartare

Vad är skillnaden mellan Iphone och Ipod touch?

Som jag fattar det som finns det ett par program (om man nu använder dem) i Iphone som inte finns i Ipod touch. Annars finns Internet, Spel, Film och Musik i båda.

Fördelen med Iphone skulle alltså vara:
3,2 MP kamera
Telefon + SMS
Vissa program.
Mer minne

Prisskillnad:

Ipod Touch 8GB - 1690:-

Iphone 3GS 16GB - 7490:-

Prisskillnad: 5 800:-

Med andra ord kostar telefonsystemet + 8GB + 3,2 MP kamera 5800 kronor.

En 10 MP kamera kan man få för 699:- (Sony)
En telefon för 279:-
Låt oss säga 1000:- extra.

Fortfarande 4800 extra för Iphonen för att kombinera dessa egenskaper (och kameran är 1/3 av den från Sony)

Finns det någon magisk anledning som gör att en Iphone är värd 4 800 kronor mer än en Ipod Touch?

(Alla prisuppgifter är från Elgiganten)


   
Citera

Man kan inte ringa på en iPod touch, och den har inte ett 3g-modem som iPhone har. En iPod touch behöver vara i kontakt med ett wifi-nätverk för att ansulta till internet, en Iphone har ett inbyggd modem.


   
SvaraCitera

det står apple på den, thats why[party]


   
SvaraCitera

Dom tycker det bara är kul att pressa folk på pengar[n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är det någon som har en Iphone och kan förklara de extrema fördelarna?


   
SvaraCitera

T Närkontakt:

Är det någon som har en Iphone och kan förklara de extrema fördelarna?

Du jämför en mediaspelare och en telefon med inbyggd mediaspelare. Kan dra de mest uppenbara fördelarna först:

1. Du slipper ha både en mobiltelefon och mediaspelare med dig.
2. Du kan ringa.
3. Du kan SMS:a och MMS:a
5. Kamera
6. Tillgång till internet vart du än befinner dig.

Alltså det som i princip är standard och skiljer en mobiltelefon från en mediaspelare idag. Andra grejer man inte får med i iPod Touch:

7. GPS (Som jag faktiskt använder ganska ofta och tycker är väldigt smidigt).
8. Kompass (Som funkar med GPS:en också).
9. Möjlighet att använda din iPhone som bankdosa. (Om man har Swedbank - vilket jag har)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Kan dra de mest uppenbara fördelarna först:

Är dessa värda 4 800 kronor, tycker du?


   
SvaraCitera
time
 time

T Närkontakt:

Är det någon som har en Iphone och kan förklara de extrema fördelarna?

What Buddah said. GPSen är smidig och underlättar massor för mig om jag t ex råkar vara i Stockholm och snabbt vill kolla hur jag snabbast kommer med buss eller med apostlahästarna till en viss plats. Den är lätt, rolig och snygg även om jag tyckte den var lite klumpig i början innan jag vande mig.

Alla roliga apps är ett stort plus, tidsfördriv nummer ett. Att ha tillgång till MSN så man får tag på sina nördkompisar som inte alltid har telefonen tillgänglig är fantastiskt.

Nackdelar är att batteritiden går åt ordentligt om man är en appälskare som jag och att touchscreen faktiskt kan vara ganska opraktiskt ibland trots att man får en känsla av att vara en supercool high-tech hacker a la Lisbeth Salander när man svischar med fingrarna över skärmen. Men nu var det ju fördelar du efterlyste.


   
SvaraCitera

T Närkontakt:

Är dessa värda 4 800 kronor, tycker du?

Ja. Eftersom den trycker ihop allt jag behöver ha med mig i en produkt. Jag använder ofta telefonen som internetmodem till min laptop när jag är hos pappa som inte har internet. Jag lyssnar på musik/radio, ser på film, kollar busstidtabeller, gör mina bankärenden, hittar dit jag skall, är tillgänglig via telefon, SMS och mail dygnet runt, kan fota enklare saker när jag känner för det.

Allt i en produkt som får plats i en av mina fickor. Är definitivt värt 4800 kronor med de extra funktioner som man får med och platsen man sparar.

Om jag nu skulle gå på din linje och införskaffa allt separat. Så hade jag fått ha med mig 5 olika produkter för att få samma funktionalitet. En iPod Touch, en mobiltelefon, en GPS, en laptop och en dongel till 3G-internet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

What Buddah said. GPSen är smidig och underlättar massor för mig om jag t ex råkar vara i Stockholm och snabbt vill kolla hur jag snabbast kommer med buss eller med apostlahästarna till en viss plats.

Som sagt, är det värt en prisökning på nära 300 %


   
SvaraCitera

T Närkontakt:

Som sagt, är det värt en prisökning på nära 300 %

Att införskaffa alla de produkter som jag listade för att få samma funktionalitet med mig hela tiden, skulle nog kosta minst lika mycket. Men inte ens vara hälften så praktiskt.

Buddah:

Om jag nu skulle gå på din linje och införskaffa allt separat. Så hade jag fått ha med mig 5 olika produkter för att få samma funktionalitet. En iPod Touch, en mobiltelefon, en GPS, en laptop och en dongel till 3G-internet.


   
SvaraCitera

farbror gugge:

det står apple på den, thats why

står apple på en ipod med din ärketratt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


   
SvaraCitera
time
 time

T Närkontakt:

Som sagt, är det värt en prisökning på nära 300 %

Alltså, om man har såna pengar - givetvis. Att införskaffa de funktioner som separat skulle kombinera vad iPhone har i miniformat skulle ändå landa på en högre nota. Dock är ju manickerna i hetluften just nu och det finns jätteförmånliga erbjudanden vad gäller införskaffande av dem - jag köpte min för 10 kr och för cirka 220 kr (22 euro) i månaden får jag, i enlighet med mitt personliga telefonpaket, tusen "gratis" sms och gratis internet.


   
SvaraCitera

Det kommer ut en ny iphone snart, blir det lite bättra iaf. Den kanske blir en aning dyrare men iphones sjunker i pris hela tiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Att införskaffa alla de produkter som jag listade för att få samma funktionalitet med mig hela tiden, skulle nog kosta minst lika mycket. Men inte ens vara hälften så praktiskt.

Kameran suger ju megaballe på en Iphone och kan inte spela in video.
GPS... dåligt lokalsinne? (men visst, ligger på 1000 spänn om man ska ha en likvärdig annars)

Men som skrivit i början (+ GPS) så kostar det minst dubbelt så mycket med en Iphone än om man köper delarna separat (+ att de separata delarna t.ex. kamera blir mycket, mycket bättre)


   
SvaraCitera