Aviseringar
Rensa alla

Varför jag hatar medelklassen.


Ämnesstartare

tycker att man ska banka in i barns huvud från dag ett att man ska vara rädd om pengar och inte se ned på folk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

men den snåla sådana

Det finns ju gott om snåla medelklassfamiljen som fortfarande lever upp till mina krav, det de istället lägger pengar på är sådant som syns och som kan förbättre fasaden. Säger inte att ni upplevde det öht iom att jag ser det som något kulturellt, min familj har gjort en klassresa på senare år men har för den skulle inte bytt kultur eller beteende.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

det de istället lägger pengar på är sådant som syns och som kan förbättre fasaden. Säge

nä inte i mitt fall iaf. tror jag. nä.

Dan_the_ironman:

in familj har gjort en klassresa på senare år men har för den skulle inte bytt kultur eller be

men är inte de typ lärare och fabriksarbetare?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men överklassen då??????
Har släkt som har stora oljemålningar av pappan i familjen i matsalen. Fast det var pga yrke osv, så det är inte så farligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

men är inte de typ lärare och fabriksarbetare?

Morsan är gymnasielärare och pappa jobbar med kärnkraftsrestaurering och att lägga roboträlls, beror väl på hur man definierar medelklass iofs men kollar man inkomst når de upp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hatar medelklassen - är medelklass själv :PPPpp


   
SvaraCitera
Exner

isola:

Men överklassen då??????
Har släkt som har stora oljemålningar av pappan i familjen i matsalen. Fast det var pga yrke osv, så det är inte så farligt.

Du har väl biskopssläkt några generationer bak? Där kan man börja leta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

Du har väl biskopssläkt några generationer bak? Där kan man börja leta.

Mm det också. Vad du minns!


   
SvaraCitera
Lounge

må så vara

men medelklassens ideal är samhällets ideal så jag tror din stereotyp även går att applicera på arbetsklassen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

ls, beror väl på hur man definierar medelklass iofs men kollar man inkomst når de upp.

Vet inte hur jag direkt definierar det men tyvärr tjänar ju lärare galet lite och långt under vad de är värda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hur mycket ska man tjäna för att vara medelklass ens? finns det någon mall???


   
SvaraCitera
mynona

Dan_the_ironman:

Jag tror de är ganska naturliga, jag tror inte att medelklasskulturen finns pga att man har ett begrepp för det utan tvärt om om du förstår hur jag menar.

Ja, jag tror jag förstår vad du menar. Men vad jag menade är att allt detta tänk om klass, som till exempel det du nämnde om medelklass som skäms för sin arbetarklassbakgrund och vill efterlikna överklassen för att verka finare - allt det menar jag kväver just människans frihet, friheten att helt och hållet strunta i allt som har med klass att göra när det gäller sitt beteende osv och helt enkelt bara vara sin egen personlighet. För det är personligheten som kvävs när man ska anpassa den och dess egenskaper utefter vad som anses passande utifrån sin samhällsklass' etikett och värderingar.

Det gäller alla klasser, även om jag tror att man som arbetarklass har betydligt större personlig frihet att vara sig själv än inom överklassen, där man ska uppföra sig enligt en viss etikett.

Tickstart:

Det är för att alla mainstream medier är baserade i stockholm, där alla är svinrika.. Ingen på redaktionen har satt sin fot i det verkliga sverige

Den saken har jag faktiskt inte tänkt på, men det är fullt möjligt att du har rätt. Jag gissade på att redaktionerna hade fattat ett medvetet beslut att ordet "överklass" var för laddat att använda, men din förklaring låter trovärdig. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Överklass är väl typ.. _mega_rika och övre medel är väl chefskurirger och bolagsägare och vd:s lr ngt. Kanske.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Den saken har jag faktiskt inte tänkt på, men det är fullt möjligt att du har rätt. Jag gissade på att redaktionerna hade fattat ett medvetet beslut att ordet "överklass" var för laddat att använda, men din förklaring låter trovärdig.

lol jag ba drog till med min vanliga smörja, men ah.. Så är det nog[blush]
Läser man en tidning får man typ intrycket av att en genomsnittlig familj har råd att äta ute eller åka på semester då och då, man ba... right


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men man ska inte tänka klassvis ticker jag.


   
SvaraCitera