Aviseringar
Rensa alla

Varför kan man inte panta mjölkpaket?


Ämnesstartare

Vaaarför kan man inte panta dom jävla mjölkpaketen och jospaketen? Varför är dom flaskorna sånna som man ska åka till tippen med, varför kan man inte köpa dom för en krona dyrare och sen åka och panta dom och bli rik som man kan med normala flaskor! Blir så arg.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

m3lis:

bli rik

du får ju bara tillbaka pengar du spenderat [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ankzor:

du får ju bara tillbaka pengar du spenderat

inte jag som köper mjölken ffs, men jag som pantar!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ankzor:

du får ju bara tillbaka pengar du spenderat [shake]

+1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

m3lis:

men jag som pantar!!

bra för dig, dåligt för alla andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ankzor:

bra för dig, dåligt för alla andra.

jag finner inget dåligt med det


   
SvaraCitera

m3lis:

jag finner inget dåligt med det

Tja hela grejen med återvinning är ju rätt meningslöst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

Tja hela grejen med återvinning är ju rätt meningslöst.

nej varför?


   
SvaraCitera

m3lis:

nej varför?

Tja dels kan vi ju ta upp med själva panten som du tror att du kommer att tjäna några pengar på. Pant är bara jobbigt och tycker dessutom inte att kunden är den som ska behöva betala pant.

Jag försörjde hela min barndom genom att panta dessa jävla burkar och det var kort sagt inte värt det. Det var ett slitit arbete för att tjäna några ynka kronor. Sedan när de tog bort 4 kronorsflaskorna så var det ännu mer meningslöst att panta.

Sedan handlar det om själva miljöaspekten som är hela poängen med att panta, men tyvärr kostar återvinning mer energi än att bara slänga allt.


   
SvaraCitera
Åtta

m3lis:

Varför är dom flaskorna sånna som man ska åka till tippen med

Wait, whut? Vad bor du i för tardområde som får mjölk i flaskor? [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

Tja dels kan vi ju ta upp med själva panten som du tror att du kommer att tjäna några pengar på. Pant är bara jobbigt och tycker dessutom inte att kunden är den som ska behöva betala pant.

om det inte hade varit pant så hade jag sllängt mina flaskor i naturen men nu när det är pant så sparar jag på dom och sen pantar!

FreeWay89:

4 kronorsflaskorna

vaaa ofat det har funnits

FreeWay89:

men tyvärr kostar återvinning mer energi än att bara slänga allt.

tror dig ej

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Åtta:

Wait, whut? Vad bor du i för tardområde som får mjölk i flaskor?

tetra pack som man måste åka till tippen med då!


   
SvaraCitera
Åtta

m3lis:

tetra pack som man måste åka till tippen med då!

Ofta du måste åka till tippen med dem. Det är ju bara att lämna på närmaste återvinningsstation eller slänga bland resten av ditt brännbara skräp.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

m3lis:

vaaa ofat det har funnits

Det fanns ju fram till bara något år sedan.


   
SvaraCitera

m3lis:

om det inte hade varit pant så hade jag sllängt mina flaskor i naturen men nu när det är pant så sparar jag på dom och sen pantar!

Ja en massa skräp som samlas ihop och sedan måste man släpa skiten till affären för att panta för att få tillbaka några ynka kronor.

m3lis:

vaaa ofat det har funnits

Wut är du typ 5 år gammal?

Ofta du inte varit med om dessa:

m3lis:

tror dig ej

Well faktan säger annat:

#3.Recycling

''The image of the paper industry hacking down every tree until we were all gasping for lack of oxygen was always ridiculous; we've increased the number of trees over the last 50 years as logging companies plant more to ensure future supply.''

http://www.cracked.com/article_17084_5-ways-people-are-trying-save-world-that-do...

Sedan ahr vi även detta avsnittet från Penn and Teller som går in på det lite djupare:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Ofta du måste åka till tippen med dem. Det är ju bara att lämna på närmaste återvinningsstation eller slänga bland resten av ditt brännbara skräp.

men det är ju pappers insamling och återvinningsstation och tippen är samma sak? ;(

FreeWay89:

Ja en massa skräp som samlas ihop och sedan måste man släpa skiten till affären för att panta för att få tillbaka några ynka kronor.

tycker det är värt det om man är pank!!

FreeWay89:

Wut är du typ 5 år gammal?

Ofta du inte varit med om dessa:

är 15 och nej inte vad jag minns!

FreeWay89:

''The image of the paper industry hacking down every tree until we were all gasping for lack of oxygen was always ridiculous; we've increased the number of trees over the last 50 years as logging companies plant more to ensure future supply.''

borde det vara plast då? med mjölk i?[sad]


   
SvaraCitera

m3lis:

tycker det är värt det om man är pank!!

Njae knappast asså. Om man var typ 8 år så kunde man la panta ihop sin veckopeng men vafan. Du får la pengar av dina föräldrar eller studiebidrag nu liksom...

m3lis:

är 15 och nej inte vad jag minns!

Ja ne det var fina tider...

m3lis:

borde det vara plast då? med mjölk i?

Det exemplet jag tog där gällde papper, men det handlar om allt. Plast, glas osv. Att samla ihop allt som ska återvinnas för att sedan köras med speciella bilar, de ska rengöras, smältas ner och produceras om osv kostar mer energi än att bara slänga det och göra om.

Tro mig, ta en titt på alla delarna av youtubelänken så förstår du vad jag menar.


   
SvaraCitera