Forumet - Varför klagar alla på Björklund?

Varför klagar alla på Björklund?

250 0 22
Hans skolpolitik är inte idealisk men den är ändå så mycket bättre än vänsterns.

Ny betygskala; A-F där F är underkänt och det finns nationella betygskriterier för A, C och E. Sträck om eleven inte kunnat bedömas pga. t.ex. frånvaro.

Betygen översätts: E 10, D 12,5, C 15, B 17,5 och A 20 i betygsvärde. För icke godkänt resultat, betyget F, ges betygsvärdet 0.
Detta gör att man hela tiden sporras att kämpa för ett högre betyg, dvs. bättre resultat.

Betygen planeras att införas från åk 6.

Och betygsliknande omdömen är det väl inget fel på? Tidigare fick den skriftliga informationen som gavs till föräldrarna och eleverna inte ha karaktären av betyg, vilket innebar att det inte var tillåtet att skriva ned om en elev hade nått målen i ett ämne eller inte. Att omdömena nu kan vara betygsliknande gör att det blir tillåtet.

Kolla på andra länder, ta t.ex. USA som exempel, där använder man ett ”check system” från lekis till tredje klass. Check -, check + och check. Det är ju mycket mer betygsliknande än våra betygsliknande omdömen (rektorn bestämmer hur de ska utformas, t.ex. med en glad min/ledsen min).
Så töntigt att människor går runt och whinar om att barnen kan ta illa upp. Självklart är det lite nytt i början men de vänjer sig.

Duktiga elever ska belönas och ”att ställa krav är att bry sig” stämmer.

Och kritiken baserad på att forskning inte stöttar hans politik är ju så dum. Det finns forskare som stöttar Björklunds politik liksom det finns de som kritiserar den. Det finns helt enkelt ingen enad forskning som talar för att det ena eller andra skulle vara bra/dåligt.

Hårdare krav vad gäller uppförande är också något som verkligen behövs. För mig är det helt självklart att elever ska kunna få kvarsittning om de missar en massa lektionstid. De måste ju kunna ta igen det. Och straff måste helt klart införas. Så som elever uppför sig nu; hoppar runt i klassrummet, kallar lärare könsord, skriker i deras öron så att de får sjukskriva sig etc. är fan helt absurt.

Själv skulle jag vilja se att man kan stänga av elever, helt klart. Visst det är inte bra för de eleverna, men man måste ju tänka på de andra. Själv har jag, tillsammans med så många andra elever gått igenom grundskolan utan att knappt kunnat koncentrera mig på lektionerna. Man hade kunnat lära sig så mycket mer. Och kom inte och säg att man ska ta eget ansvar. Då för ni ju över ansvaret på eleverna, kan en 6:a ta så pass mycket ansvar över sina studier att denne tar hem biologiboken och pluggar hemma? Nej, och det ska inte heller behövas.

No child left behind, för all del, men har ni glömt de 20 andra eleverna som får sin skoltid förstörd pga. att 3 elever missköter sig. Ni säger ju emot er själva. Självklart ska dessa elever utvisas ur klassrummet så att inte alla andra elever störs. Passar de inte in och kan bete sig vettigt i klassrummet och förstör för andra får de hamna i en annan grupp. Där kan lära sig med de andra på deras nivå och sedan när de är ordentliga nog att vara med sin vanliga klass på de vanliga lektionerna får de vara det.

Jag tycker absolut inte att det är mer rätt att ta större hänsyn till 3 elever som fått precis samma chans som alla andra att vara med och lära sig på lektionerna, än till de andra 20 som inte gjort något fel.

Björklunds skolpolitik har brister men den är bättre än vänsterns.

Spana också in:

Betyg är ett uruselt sett att mäta kunskap på. Jag vet inte någon som inte har råpluggat sista dagen för att sedan få ett MVG på provet. Vad har man då lärt sig av provet? Absolut ingenting. Man kommer troligtvis glömma bort allt precis efter provet. Den som har lärt sig lite av provet men bara får VG har fått mycket mer kunskap än den med MVG, men det ser man inte i betygen.

Även om det finns nationella prov så kan inte läraren undgå ifrån att vara subjektiv i sin bedömning. Något som jag själv har upplevt var när min kompis i en annan klass än min fick VG även fast han hade skolkat från flera lektioner och fast han inte kämpat väldigt. Jag fick G även fast jag hade 100% närvaro samtidigt som jag kämpade mer.

I de flesta fall passiviserar betyg de som har det svårare. Självklart känner några att det är lönlöst att kämpa för bättre betyg när deras skolkamrat får MVG utan någon ansträngning.

Betyg är just vad han blir kritiserad för, en auktoritär metod för att disciplinera elever. Det är inte för att öka elevers kunskaper som han inför mer betyg.

Kvarsittning är även det en auktoritär metod. Vilken kunskap får eleven utav det? Han kommer knappast göra något där om han inte gör något under lektionerna.

Skillnaden mellan socialister och alla högerideologier är att vänstern vill ge elever kunskap medan högern vill disciplinera ungdomarna och få dem att gå ut i arbetslivet som lydiga arbetare.
Tennsoldaten:

Betyg är ett uruselt sett att mäta kunskap på. Jag vet inte någon som inte har råpluggat sista dagen för att sedan få ett MVG på provet. Vad har man då lärt sig av provet? Absolut ingenting.


Vad jag minns så handlade oftast mvg/vg gränserna ej om att plugga utan att förstå och kunna resonera kring kunskaperna och se samband osv. I alla fall i so/no-ämnena. Vilket dock krävde lite djupare pluggande än de oftast ganska enkla g gränserna.

Tennsoldaten:

I de flesta fall passiviserar betyg de som har det svårare. Självklart känner några att det är lönlöst att kämpa för bättre betyg när deras skolkamrat får MVG utan någon ansträngning.


Tyvärr är det ju så att vi människor är olika duktiga på olika saker här i världen, och tyvärr är det något som vi alla inser förr eller senare.
NEMO:

Men hur tar det form egentligen om man gått ut med bra betyg från universitetet? Man blir ju ändå utbildad. Är det vanligt att arbetsgivare kollar på sådant?


Enligt min f.d svensklärare så kollar de bara att man har fullgjort en utbildning på universitetsnivå och fått ut en examen.