Aviseringar
Rensa alla

Varför klagar alla på Björklund?


Ämnesstartare

NEMO:

Står det för? :$

Göteborgs universitet.

NEMO:

U? wtf

Underkänd.

NEMO:

Men hur tar det form egentligen om man gått ut med bra betyg från universitetet? Man blir ju ändå utbildad. Är det vanligt att arbetsgivare kollar på sådant?

Ingen aning faktiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

Betyg är ett uruselt sett att mäta kunskap på. Jag vet inte någon som inte har råpluggat sista dagen för att sedan få ett MVG på provet. Vad har man då lärt sig av provet? Absolut ingenting.

Vad jag minns så handlade oftast mvg/vg gränserna ej om att plugga utan att förstå och kunna resonera kring kunskaperna och se samband osv. I alla fall i so/no-ämnena. Vilket dock krävde lite djupare pluggande än de oftast ganska enkla g gränserna.

Tennsoldaten:

I de flesta fall passiviserar betyg de som har det svårare. Självklart känner några att det är lönlöst att kämpa för bättre betyg när deras skolkamrat får MVG utan någon ansträngning.

Tyvärr är det ju så att vi människor är olika duktiga på olika saker här i världen, och tyvärr är det något som vi alla inser förr eller senare.


   
SvaraCitera

Sheriffen:

Håller med om att den skolpolitiken är bättre. Bort med flummskolan.

så sant som det är sagt[y]


   
SvaraCitera

För att skolan ska utformas efter individen och inte efter ett mönster som alla måste passa in i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Arbeit macht frei!"
- Jan Björklund, valrörelsen 2006. Han bemöttes av jubel från sina partikollegor, och på samma gång röstades ökade språkkrav igenom. Det rör sig om en stor man, det här. Eine grosse man...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

Men hur tar det form egentligen om man gått ut med bra betyg från universitetet? Man blir ju ändå utbildad. Är det vanligt att arbetsgivare kollar på sådant?

Enligt min f.d svensklärare så kollar de bara att man har fullgjort en utbildning på universitetsnivå och fått ut en examen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det jag ifrågasätter med all skolpolitik jag har sett hittills är att den inte har grundat sig i fakta. man har valt att utan längre forskning och utan experimentklasser förändra 9 år av befolkningens liv, allt efter fördomar, egen uppfattning och ibland endast för att gå emot oppositionen vilket jag tycker är helt sjukt.

det som gör att jag ogillar björklunds (majorens) skolpolitik specifikt är den ökade disciplinen är att det riskerar att medföra blint lydande.

anledningen att man gick ifrån det auktoritära och disciplinerande skolsystemet överhuvudtaget var att det skapade individer utan kritiskt tänkande; man gjorde bara som man blivit tillsagd.
detta blev tydligt under förhören med fångvakterna på de tyska koncentrationslägerna då förhörsledarna ifrågasatte hur vakterna kunde agera som de gjorde:

"när jag var liten lydde jag mina föräldrar. När jag blev äldre lydde jag mina lärare. När jag började jobba lydde jag mina överordnade. JAG har inte gjort något fel."

jag tycker att grundskolan ska vara utan betyg, läxor och i integrerade klasser. ifall vissa hålls tillbaka kan de ta igen det på gymnasiet, stimulans för sina intressen kan alla få på fritiden. jag tror det är bäst för samhället, dock skulle jag gärna se mer forskning i ämnet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera