Aviseringar
Rensa alla

Varför köper man dyra kläder?


Ämnesstartare

För att det är ett speciellt märke? Varför är det så viktigt? Är inte det viktigaste att man känner sig snygg i kläderna? Har aldrig förstått mig på det där [bigsmile]

T.ex jeans, varför köpa ett par jeans för flera tusen (finns det ens??) om man lika gärna kan köpa ett par för mindre än 200? Jag har köpt ett par skitsnygga som kostade 140 typ [bigcheers]


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Köper inte så mycket kläder men när jag väl köper är det lite dyrare grejer som gäller. Vet egentligen inte varför men dom brukar se bättre ut tycker jag. Brukar åka till USA typ en gång varje/vartannat år och brukar köpa grejer där [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är delad i frågan, delvis så måste ju givetvis alla få lägga hur mycket pengar de själva vill på sina kläder men jag kan ändå inte låta bli att tycka att folk som lägger en massa pengar för att det ska vara ett visst märke är dumma i huvudet.

Sen handlar det ofta om kvalité hävdas det och det stämmer ju klart till viss del, men inte som att det är omöjligt att hitta något som håller för under 1000lappen.

Som svar på din fråga: Man känner sig antagligen snygg i kläderna, kanske pga att man är dum i huvudet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att folk inte vet bättre, eller någon vanföreställning om att det skulle vara skillnad i kvalitet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Monty Cantsin:

För att folk inte vet bättre, eller någon vanföreställning om att det skulle vara skillnad i kvalitet

Vanföreställning är det knappast. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pizdakurac:

Vanföreställning är det knappast. [rolleyes]

Mm, jag är säker på att slavarbetarna i manilla lägger ner lite extra kärlek på en tröja om det står "nike" på den, till skillnad från exakt likadana artiklar utan märke


   
SvaraCitera
kachin

Alla tänker ju inte på att priset är viktigast. Höga priser är ibland (eller ofta) kopplat till att klädesplagget har god kvalité, kanske inte är massproducerat i Kina el dyl. Tror att många som köper dyra kläder tänker att de vill ha kvalité, kläder som håller längre än 1 år. Kosta vad det kosta vill osv. Handgjorda och ekologiska kläder är ju dyrare med, och kostar jeansen 100 kr är det kanske inte bara jag som börjar tänka att det är barnarbete/dåliga arbetsförhållanden för personen som gjort dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror inte hon menar nike utan typ durare märken som Ralph Lauren, GANT, Gucci som kostar mycket mera. Har aldrig sett nike-kläder som kostar flera tusen iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

Brukar åka till USA typ en gång varje/vartannat år och brukar köpa grejer där

jag vill också shoppa där[smile]

varför då:

Man känner sig antagligen snygg i kläderna, kanske pga att man är dum i huvudet.

[wink]

jag tycker också att man är dum i huvudet, men det är ju bara min åsikt. kan inte bestämma över någon och vill inte heller[smile]

Monty Cantsin:

vanföreställning

var ordet

Monty Cantsin:

Mm, jag är säker på att slavarbetarna i manilla lägger ner lite extra kärlek på en tröja om det står "nike" på den, till skillnad från exakt likadana artiklar utan märke

hahahaha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kachin:

Alla tänker ju inte på att priset är viktigast.

jag tänker att jag kan köpa snygga kläder och samtidigt ha mycket kvar till annat t ex resor [smile]

Burrito:

Tror inte hon menar nike utan typ durare märken som Ralph Lauren, GANT, Gucci som kostar mycket bara pga märket eller nåt.

ja, jag menar kläder som kostar mycket pga märket. idiotiskt,. enligt mig. att köpa alltså


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inuti:

jag vill också shoppa där

[y]

Finns många outletar där så man kan få märkesgrejer skitbilligt [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fast vissa kanske inte kostar mycket pga märket utan pga de är kanske har haft högre standard och bättre arbetsmiljö osv i fabriken. Man köper väl dessa kläder för att de ser snygga ut och man har råd och bättre passform och bättre kvalitet osv.


   
SvaraCitera
kachin

inuti:

jag tänker att jag kan köpa snygga kläder och samtidigt ha mycket kvar till annat t ex resor [smile]

Javisst, men alla tänker inte att kläderna bara ska vara snygga. Utan de kan tänka sig lägga extra för att de vill att kläderna ska hålla längre t.ex. [smile]

Edit + Håller kläderna längre blir det inte så dyrt i längden och man kan fortfarande ha pengar till resor osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Monty Cantsin:

Mm, jag är säker på att slavarbetarna i manilla lägger ner lite extra kärlek på en tröja om det står "nike" på den, till skillnad från exakt likadana artiklar utan märke

Har inget med kärlek att göra iofs men vill du vara korkad så kör hårt. Det handlar om vilket sorts material de görs av i regel. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pizdakurac:

Har inget med kärlek att göra iofs men vill du vara korkad så kör hårt. Det handlar om vilket sorts material de görs av i regel. [rolleyes]

Och varför skulle det skilja? De tillverkas i samma fabriker, av samma människor, varför skulle då märkestramset använda bättre material? Naivt att tro så, det har inte varit gällande sen innan toyota dödade den amerikanska bilindustrin.


   
SvaraCitera