Aviseringar
Rensa alla

varför lägger vissa vänstersympatisörer så stor vikt på hudfärg?


Bööööörg:

Brun

Okej. Tror du att det är en slump att vi aldrig haft en icke-vit eller en icke cisman som stadsminister i sverige tex? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:

Okej. Tror du att det är en slump att vi aldrig haft en icke-vit eller en icke cisman som stadsminister i sverige tex? 

Nej ingen slump. De stadsministrar vi har haft är födda innan 70-talet och det finns inte så många icke-vita födda i sverige på den tiden. Att det kan vara svårt at bli stadminister om man kommer till sverige och måste lära sig svenska, försörja sig osv är inte så konstigt. 


   
SvaraCitera

Feminister lägger oerhört stor vikt på vilken kön det är som är statsminister eller chef. Andra bryr sig mer om kompetensen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Strukturerna leder till individuella uttryck. Om vi tänker i generella termer, bortsett från faktisk kompetens, lider du med största sannolikhet högre risk för att bli misstänkt för brott än jag, har förmodligen svårare för att få jobb, förtroendeuppdrag och så vidare, samtidigt som du i högre grad får utstå fördomar. Sedan vet jag inte varifrån du är och ditt personliga intryck, men i generell mening.

Jag har precis lika lätt som du att skaffa bra betyg i skolan och få bra utbildning+jobb.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg: Jag har precis lika lätt som du att skaffa bra betyg i skolan och få bra utbildning+jobb.

Ja, absolut, menade naturligtvis inte så, men risken är högre att någon ickevit diskrimineras och väljs bort. Man har exempelvis visat att brytning och "konstigt" efternamn är ett handikapp i jobbsökandet.


   
SvaraCitera

Nachac:

Ja, absolut, menade naturligtvis inte så, men risken är högre att någon ickevit diskrimineras och väljs bort. Man har exempelvis visat att brytning och "konstigt" efternamn är ett handikapp i jobbsökandet.

Kanske beroende på att brytning är en dålig egenskap i många jobb då alla inte förstår vad personen säger?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bertrimmarpåstjärt: Kanske beroende på att brytning är en dålig egenskap i många jobb då alla inte förstår vad personen säger?

Nej, inte på grund av det.


   
SvaraCitera

Nachac:

Nej, inte på grund av det.

Hur vet du det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bertrimmarpåstjärt: Hur vet du det?

För att undersökningarna naturligtvis gällde flera jobb och brytningen inte var så grov att det störde förståelsen.


   
SvaraCitera

Nachac:

För att undersökningarna naturligtvis gällde flera jobb och brytningen inte var så grov att det störde förståelsen.

Hur kan man ens mäta en sådan sak? Är inte det upp till vanligt folk att avgöra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att vissa av dem saknar hjärnkapaciteten att se skogen för alla träden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bertrimmarpåstjärt: Hur kan man ens mäta en sådan sak? Är inte det upp till vanligt folk att avgöra?

En lätt brytning är inte värre än att ha en dialekt.


   
SvaraCitera

Nachac:

En lätt brytning är inte värre än att ha en dialekt.

Jo. Har haft tid hos utländska läkare där man fan inte hör vad de säger, så man får hämta en svensk läkare för att få informationen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bertrimmarpåstjärt: Jo. Har haft tid hos utländska läkare där man fan inte hör vad de säger, så man får hämta en svensk läkare för att få informationen.

Och den typen av brytning har man förstås inte använt eftersom det skulle vara en ovidkommande variabel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vänstermänniskor lägger ironiskt nog ungefär lika mycket vikt på ras som de dem utpekar för rasister själva när de talar. Hur någon som säger sig vilja avskaffa landsgränser, etniska beteckningar och allt vad det kan röra sig om betona dessa i sin retorik så hårdfullt är för mig en gåta, då sköter nog liberaler den biten bättre.


   
SvaraCitera