Aviseringar
Rensa alla

Varför lever ni?


Ämnesstartare

Topic samt tror ni på ett högre syfte?


   
Citera
Ämnesstartare

Pga har inget annat att göra

Och möjligen ja


   
SvaraCitera

Här står jag och kan inget annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman Jansson:

Pga har inget annat att göra

Och möjligen ja

Inte när man är död heller...

Därför du fortsätter leva?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aengslig:

Därför du fortsätter leva?

Alternativet verkar mindre intressant och kommer ändå att utforskas en dag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman Jansson:

Alternativet verkar mindre intressant och kommer ändå att utforskas en dag

Tur att du är intresserad och har glädje och hopp, har du någonsin varit så nere att du tänkt på att livet skulle vara skönare att bara slippa? I så fall var det agerat pga av något som hänt eller tomheten själv?

Venfort:

Här står jag och kan inget annat.

Dö kan du ju göra, men varför inte göra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Utöver det "vanliga" att andas, sova, äta, vara med familj och vänner så lever jag för att vara en så bra medmänniska som möjligt. En som verkligen ser, hör och försöker förstå och känna igen mig i andra människors situationer. Att jag ska jobba med människor, främst tonåringar och unga vuxna på något sätt. Det tror jag är anledningen till att jag lever.

Jag tror på ett högre syfte men att man själv måste ta tag i det för att det ska bli verklighet av det. Drömmer man om något, känner man att man vill göra något: gör verklighet av drömmen, gör det du vill göra, så kommer saker att ske.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

så kommer saker att ske.

Låter bra när du säger det... det gör det verkligen, men jag har svårt att tro på det. Men det tillför ju hopp så det är bra 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att alternativet inte tilltalar mig. Jag har fått ett antal år att existera och tänker ta vara på dem just genom att: existera. Ibland mår man dåligt, eller nästan alltid kanske någon inflikar, men jag lever för de bra stunderna och förstår inte riktigt tjusningen med döden. Något högre syfte utöver varandet i sig finns inte.


   
SvaraCitera

Aengslig:

Dö kan du ju göra, men varför inte göra?

Klart jag kan dö. Jag kommer dö, förr eller senare. Men istället för att längta till något som jag inte vet något om försöker jag göra det bästa av tiden jag har här. Alla dagar som inte varit än, har en chans att vara den bästa dagen i ditt liv. Säg att jag skulle leva i ytterligare 60 år. Det är alltså 21900 möjliga dagar att ha den bästa dagen i mitt liv. Och vad som är ännu bättre är att en bra dag behöver inte vara den bästa i mitt liv för att jag ska tycka att det var en bra dag. Jag är för nyfiken och optimistisk för att vilja dö en för tidig död.

Jag menar, tänk om döden är skittråkig. Eller oerhört plågsam? Det finns ingen i världshistorien (förutom möjligtvis profeten Elia) som inte dött. Döden kommer till oss, vi behöver inte gå till den.


   
SvaraCitera

Venfort:

...

En sådan fin människa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aengslig:

Tur att du är intresserad och har glädje och hopp, har du någonsin varit så nere att du tänkt på att livet skulle vara skönare att bara slippa? I så fall var det agerat pga av något som hänt eller tomheten själv?

jag har ingen glädje eller hopp, jag är ungefär i det tillstånd du beskriver, men har en strikt grundprincip att aldrig ens överväga lämna den här världen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mina föräldrar tyckte att det var en bra idé att hyra en stuga på landet. De hade tydligen försökt få barn förut.
Men i alla fall... antagligen så blev jag gjord i den där stugan. Jag gick med en kompis och hennes familj på mitt landställe och hon berättar plötsligt att hon är "gjord" på Kanarieöarna. Och får medhåll från sin mamma och pappa. (knasig familj). Jag berättade detta för min morsa och frågade var jag blivit gjord och hon ba i en stuga tror jag. Jag ville verkligen inte veta det. Att man ska vara så dum som liten. Eller vad hon nu lite obekvämt svarade, men kontentan av det var väl att jag var en mycket efterlängtad bebis och det var ju bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om min unge frågar ska jag svara att den är ett burkbarn.
som detta barn. http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=4171
vi läste den i lågstadiet. analyserar den nu in i absurdum. men det gjorde jag ju ej då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag lever för att mina föräldrar gjorde det nasty för cirka 20,5 år sedan(tack för den tanken), och eftersom jag är för vek för att göra något åt saken.

syften är för dem som inte kan sova om natten utan den illusionen. och vampyrdräpare givetvis.


   
SvaraCitera