Aviseringar
Rensa alla

Varför luktar folk av olika etnicitet olika?


Ämnesstartare

Ja, varför? är det maten? olika hygienvanor? biologiskt?


   
Citera
Ämnesstartare

Mhm måste vara biologiska skäl bakom vf olika etnicitet (som är socialt konstruerat) luktar olika enligt dig (/dina kompisar) antar jag


   
SvaraCitera

kryddor och tex vitlök påverkar hur alla luktar, har inget med etnicitet att göra. om kläder/hemmet luktar på ett visst sätt kan det vara matlagning eller t ex rökelse


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:
kryddor och tex vitlök påverkar hur alla luktar, har inget med etnicitet att göra. om kläder/hemmet luktar på ett visst sätt kan det vara matlagning eller t ex rökelse

Så olika matvanor och rökelserna är orsaken?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka:
Mhm måste vara biologiska skäl bakom vf olika etnicitet (som är socialt konstruerat) luktar olika enligt dig (/dina kompisar) antar jag

Aha?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

East Asians (ChineseKoreans, andJapanese) have fewer apocrine sweat glandscompared to people of other descent, and the lack of these glands make East Asians less prone to body odor.[15][16]


   
SvaraCitera

dinkompis:

Så olika matvanor och rökelserna är orsaken?

Ja, det kan det absolut vara. 

dinkompis:
East Asians (ChineseKoreans, andJapanese) have fewer apocrine sweat glandscompared to people of other descent, and the lack of these glands make East Asians less prone to body odor.[15][16]

evolution och natural selection på g, nice. typ som kroppsbehåring, skillnader i fettmängder i ögonlocken etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

olika feromoner beroende på vilken kombination av arter man är kanske


   
SvaraCitera
reben

gör dom


   
SvaraCitera

Inget jag har tänk på men kan hända att man luktar olika.

Jag tycker att min Mormor o Morfar har en annan lukt än vad min Farmor o Farfar luktar. dock så är min Morfar död Ledsen

Sen är det väl allmänt att man luktar olika, alla människor gör det sen kanske det av någon anledning också kan bidra till att man luktar olika över hela världen som matintag osv.


   
SvaraCitera
mynona

Har jag inte tänkt på. Doftar inte alla människor olika? Jag har ganska dåligt luktsinne, men har ett vagt intryck av det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trevlig-snubbe: Jag tycker att min Mormor o Morfar har en annan lukt än vad min Farmor o Farfar luktar. dock så är min Morfar död Ledsen

det är kanske drf han luktar konstigt då


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
Har jag inte tänkt på. Doftar inte alla människor olika? Jag har ganska dåligt luktsinne, men har ett vagt intryck av det

skulle kunna härleda vissa lukter till en viss etnicitet och ha rätt i 9/10 fall


   
SvaraCitera
mynona

dinkompis:

skulle kunna härleda vissa lukter till en viss etnicitet och ha rätt i 9/10 fall

okej. har aldrig känt av något sådant själv. men så har jag länge misstänkt mig för att ha nedsatt luktsinne, så vem är jag att uttala mig i doftsammanhang. bättre det än att något annat av de fem sinnena skulle vara defekta, förmodar jag. fick mig i alla fall att fundera på att individer väl borde utge sin egen unika doft.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Olika sköljmedel
Olika föda
Olika parfymer


   
SvaraCitera