Aviseringar
Rensa alla

Varför mår så många dåligt, och inte jag?


aristoteles: Att bli vuxen handlar om att fatta att livet är ett hellvete. Det är vad jag inte håller med om, ville förtydliga detta eftersom du inte verkade förstå.

Att bli vuxen handlar om att se verkligheten för vad den är, och ja det finns mycket lidande för väldigt många i världen.


   
SvaraCitera

Razor:

Att bli vuxen handlar om att se verkligheten för vad den är, och ja det finns mycket lidande för väldigt många i världen.

Fast det är väl upp till var och en att avgöra hurvida världen är ett "hellvete"?
Man måste inte tycka att världen är ett hellvete för att bli vuxen anser jag.


   
SvaraCitera

aristoteles: Fast det är väl upp till var och en att avgöra hurvida världen är ett "hellvete"? Man måste inte tycka att världen är ett hellvete för att bli vuxen anser jag.

Jag tycker att man kan finna detta på ett objektiv sätt, att det alltså inte enbart är en åsiktsfråga. Se hur många som har det lätt och är allmänt lyckliga jämfört med motsatsen.

Du har dock rätt, man behöver inte ha den negativa inställningen för att kunna kallas vuxen.


   
SvaraCitera

Razor: Jag tycker att man kan finna detta på ett objektiv sätt

Antingen är det väl objektivt eller inte, annars är det väl inte objektivt?Rullar ögonen

Razor: att det alltså inte enbart

Men det går inte att förneka att åsikter och värderingar spelar in, om de spelar in 100% eller ej är inte relevant.

Razor: Se hur många som har det lätt och är allmänt lyckliga jämfört med motsatsen.

Hur många som är lyckliga var inte vad vi pratade om, såvida det inte är din högst personliga bild av hellvete vilket återigen visar på det jag sa då den är högst personlig.

Razor: Du har dock rätt, man behöver inte ha den negativa inställningen för att kunna kallas vuxen.

Rullar ögonen


   
SvaraCitera

aristoteles: ...

Några frågor till dig.

  1. Tror du på evolutionsteorin?
  2. Anser du att alla levande individer och arter behöver kämpa för sin överlevnad för att inte må dåligt, dö eller helt utrotas?
  3. Är denna kamp för överlevnad, trygghet, stabilitet, glädje ett lyckotillstånd för allting levande?
  4. Om du svarar ja på fråga 1), 2) och 3) då tycker jag att du är världsfrånvänd p.g.a. svaret i fråga 3). Om du svarar ja på 1) och 2) men anser att kampen för överlevnad inte är ett lyckotillstånd, då håller du med mig om att livet är en kamp och därmed kan ses som mer eller mindre ett helvete.

    Så, vilket svar blir det?


   
SvaraCitera

Razor: då håller du med mig om att livet är en kamp och därmed kan ses som mer eller mindre ett helvete.

En utmaning behöver inte vara ett hellvete, speciellt inte om du är bra på det.
Man kan inte utgå från att alla har det som du själv.


   
SvaraCitera

aristoteles: En utmaning behöver inte vara ett hellvete, speciellt inte om du är bra på det.Man kan inte utgå från att alla har det som du själv.

Förr eller senare blir livets utmaningar övermäktiga, men du kanske tror att du för evigt kommer att vara ung, frisk, ha alla dina vänner, partner m.fl med dig levande och friska?


   
SvaraCitera

Razor:

Förr eller senare blir livets utmaningar övermäktiga, men du kanske tror att du för evigt kommer att vara ung, frisk, ha alla dina vänner, partner m.fl med dig levande och friska?

Tror mest bara att du har en bitter attityd till livet


   
SvaraCitera

dinkompis: Tror mest bara att du har en bitter attityd till livet

I så fall tycker jag att du har en naiv attityd till livet.


   
SvaraCitera

Razor:

I så fall tycker jag att du har en naiv attityd till livet.

Bitter eller?


   
SvaraCitera

dinkompis: Bitter eller?

Nej, realist.


   
SvaraCitera

Razor:

Nej, realist.

"alla som inte ser livet som ett helvete är naiva" lol


   
SvaraCitera

dinkompis: "alla som inte ser livet som ett helvete är naiva" lol

Nej, alla som inte ser livet som en kamp som är fylld av svårigheter, förluster och hinder är naiva.


   
SvaraCitera

Razor:

Nej, alla som inte ser livet som en kamp som är fylld av svårigheter, förluster och hinder är naiva.

Jag ser motgångar som ett tillfälle att utvecklas. Det är skillnaden.


   
SvaraCitera

dinkompis: Jag ser motgångar som ett tillfälle att utvecklas. Det är skillnaden.

Visst, men i min utopiska paradisvärld skulle inte de jag bryr mig om bli sjuka och dö varför jag inte anser att livet är ett paradis, närmare ett helvete isf. Vissa sjukdomar kan du inte utvecklas ifrån utan de är kroniska.


   
SvaraCitera