Aviseringar
Rensa alla

Varför måste alla ha åsikter om allt hela tiden?


Det är rätt oundvikligt. Inställningen att man inte ska ha åsikter leder ju inte till avskaffandet av dessa, utan att de blir oinformerade.


   
SvaraCitera

varför ska människor uppfatta och förstå sin omgivning? bra fråga. speciell du e.


   
SvaraCitera

för att det känns bra att välja själv? :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homunculi: Och dina åsikter är en utav dem?

Nä, det inbillar jag mig inte att de är!

Gamlefarbror Pastill: varför ska människor uppfatta och förstå sin omgivning? bra fråga. speciell du e.

Men den typ av åsikter jag pratar om är de  ogenomtänkt-ogrundade och det okritiska anammandet av dem, tyckandet för tyckandets skull, eller vad man nu vill kalla det. De ytliga åsikterna som egentligen inte borde räknas som åsikter - visst är det tröttsamt att bombarderas av dem?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ett införande av strikt åsiktskontroll och särskilda myndigheter på vilka åligger att med alla till buds stående medel förhindra spridandet av tröttsamt-meningslösa åsikter? Ja, tack!


   
SvaraCitera

diktatur!!!!!!!


   
SvaraCitera

hitler!!!!!!!!


   
SvaraCitera

ekivok ekvilibrist:
Men den typ av åsikter jag pratar om är de  ogenomtänkt-ogrundade och det okritiska anammandet av dem, tyckandet för tyckandets skull, eller vad man nu vill kalla det. De ytliga åsikterna som egentligen inte borde räknas som åsikter - visst är det tröttsamt att bombarderas av dem?

javisst, hatar när folk har fel. men det känns som att du försöker ge sken av att säga något mer och med större säkerhet än så, vilket är ironiskt med tanke på att det är just sådant beteende som du ondgör dig över.


   
SvaraCitera

ruligt 

föredrar sådant framför folk som säger "vet inte..." så många ggr att de borde ha det intatuerat i pannan. däremot måste man ju kunna diskutera grejer och kanske ändra sig över tid.


   
SvaraCitera
mynona

ekivok ekvilibrist: Men den typ av åsikter jag pratar om är de  ogenomtänkt-ogrundade och det okritiska anammandet av dem, tyckandet för tyckandets skull, eller vad man nu vill kalla det. De ytliga åsikterna som egentligen inte borde räknas som åsikter - visst är det tröttsamt att bombarderas av dem?

Du talar alltså om den typ av åsikter folk har bara för att alla andra har dem? Då är de, precis som du säger, egentligen inga åsikter, bara kopiering. 

Dock är de åsikter som i just Sverige är politiskt korrekta att inneha positiva sådana, så folk kunde följa en sämre ström. Det som är pk i Oman är betydligt värre


   
SvaraCitera

ekivok ekvilibrist: ... det är ju bara jobbigt... kan vi inte bara sluta tjafsa och släppa skiten och göra nåt vettigt istället? Jag bara frågar..

menar du här i forumet eller generellt i samhället?


   
SvaraCitera

När man uttrycker åsikter lyfter man fram sina värderingar och det definierar vem man är i grunden. Folk gillar att känna att de blir sedda och existerar. Man stärker sig själv när man står upp för sina åsikter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gamlefarbror Pastill: men det känns som att du försöker ge sken av att säga något mer och med större säkerhet än så, vilket är ironiskt med tanke på att det är just sådant beteende som du ondgör dig över.

Precis så är det!

isola: föredrar sådant framför folk som säger "vet inte..." så många ggr att de borde ha det intatuerat i pannan.

Haha, ja, det är nog faktiskt ännu jobbigare! Människor som inte bryr sig eller ens har försökt tänka till alls...

mynona: Du talar alltså om den typ av åsikter folk har bara för att alla andra har dem? Då är de, precis som du säger, egentligen inga åsikter, bara kopiering.

Ja, eller för att de är populära, helt enkelt. Allvarligt talat så tror jag de flesta som uttrycker åsikter försökt tänka igenom dem, men många gånger när man till exempel pratar politik så märks det tydligt att vissa människor bara kör på den officiella partilinjen som det parti de bekänner sig till håller och bara upprepar uttalanden som partiföreträdare rapat upp i media. Det är tröttsamt, på riktigt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb: menar du här i forumet eller generellt i samhället?

Överallt!


   
SvaraCitera

För att vi vill basunera ut vår okunskap genom att uttrycka våra oreflekterade tankar. Vi känner inte att det finns något värde i att tänka först, tala sen. Vi kör med gasen i botten och krockar vi är det lugnt.  


   
SvaraCitera