Aviseringar
Rensa alla

Varför måste folk dricka för att kunna slappna av?


Ämnesstartare

Ni vet hur det är.

Jobbveckan har varit tuff, folk kommer hem och vill koppla av. Efter att ha varit lite halvt schizofren på jobbet (kallas att agera "professionellt") och hållit inne med vad man tycker om en massa olika saker samt gjort sig till för chefen och besökare är det äntligen dags att släppa loss och vara sig själv som man egentligen är! Inte den där professionella statushoran på jobbet.

Men... folk kan inte släppa loss av sig själva. Nej, man behöver sprit! Först när spriten kommer i kroppen så kan folk slappna av och vara ärliga, och vara sig själva. Man kan göra allt det där man egentligen vill göra men aldrig vågar pga status, som t ex rapa, dra usla skämt, ställa personliga frågor och dansa som ett fyllo... bokstavligt talat.

Varför kan inte folk slappna av och vara sig själva utan sprit? Jag tycker verkligen det är superpatetiskt. Jag själv har druckit en gång - så jag vet precis vad det handlar om - men jag kan vara mig själv när jag nykter till 100 %. Det är bara osäkerhet som gör att man inte kan släppa loss i nyktert tillstånd.

Nu ska jag tillägga att alla får vara som de vill, ingen ska tvingas till något. Men att behöva dricka för att komma i rätt stämning är oerhört löjligt.

Men... det är ju socialt acceptabelt att supa! [love]


   
Citera

Varför skrev du inte det här som ett blogginlägg istället? Med tanke på att du svarade på din egen fråga i trådstarten.

oskar_det:

Varför måste folk dricka för att kunna slappna av?

oskar_det:

Det är bara osäkerhet som gör att man inte kan släppa loss i nyktert tillstånd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att du tycker att det är patetiskt och löjligt med psykiska besvär kanske talar mer om dig än om dem som måste ta till preparat för att känna någon som helst form av bra känsla inombords.
Rent spontant så där.


   
SvaraCitera
Tyrael

oskar_det:

Varför måste folk dricka för att kunna slappna av?

Därför att samhället är fullt av dömmande svin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

för att alternativet finns och man har en del övrigt att vinna på att annars vara överdrivet alert.


   
SvaraCitera

Man är väl inte sig själv bara när att man slappnar av och släpper loss? Att man håller vissa saker inne på sin arbetsplats handlar väl mer om sunt förnuft än att man inte tillåter sig att vara sig själv?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

dem som måste ta till preparat för att känna någon som helst form av bra känsla inombords.

Jovisst, men kom inte och säg att det gäller merparten av befolkningen. Att man mår så dåligt att man måste dricka.

El Guaje:

Att man håller vissa saker inne på sin arbetsplats handlar väl mer om sunt förnuft än att man inte är sig själv?

Om du håller någonting för dig själv som du egentligen hade vela sagt så är du inte dig själv. "Sunt förnuft" är extremt subjektivt.


   
SvaraCitera

oskar_det:

Om du håller någonting för dig själv som du egentligen hade vela sagt så är du inte dig själv.

Det håller jag inte med om. Man kan tänka många saker som inte är lämpliga att säga då man vet att det kan få konsekvenser för både sig själv och andra. Att man är medveten om det och kan värdera huruvida det är värt att säga det då anser inte jag betyder att man inte är sig själv.

Visst finns det människor som på sitt jobb tvingas gå runt och spela en roll de inte alls är bekväma med för att behålla sitt jobb och status men att majoriteten utav oss människor går runt och är någon annan än oss själva i nyktert tillstånd håller jag inte alls med om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

El Guaje:

Att man håller vissa saker inne på sin arbetsplats handlar väl mer om sunt förnuft än att man inte tillåter sig att vara sig själv?

"Sunt förnuft är summan av alla inhämtade fördomar vid 18 års ålder" - Albert Einstein

(håller eg. med, älskar bara det citatet)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antar att du tror att schizofreni är samma som personlighetsklyvning [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tard


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

El Guaje:

Visst finns det människor som på sitt jobb tvingas gå runt och spela en roll de inte alls är bekväma med för att behålla sitt jobb och status men att majoriteten utav oss människor går runt och är någon annan än oss själva i nyktert tillstånd håller jag inte alls med om.

Varför är det då så att folk alltid uppför sig helt annorlunda på en fest än på arbetet? Helt plötsligt kommer det fram massa saker om deras privatliv, helt plötsligt börjar de snacka skit om chefen och helt plötsligt har de mycket större självförtroende än tidigare.

Folk vågar ju inte vara sig själva på jobbet eftersom de måste behålla sin status och höra in i gruppen.


   
SvaraCitera

oskar_det:

. Det är bara osäkerhet som gör att man inte kan släppa loss i nyktert tillstånd.

Alltså kalla mig grov narcissist i detta fall, men jag känner mig självsäker utan påverkan, men tycker ändå om att dricka, och känner att jag behöver det ibland.

Människan har sedan urminnestider använt sig av någon sort av rusmedel. Vikingarna körde på flugsvamp och mjöd,de gamla grekerna angrep sig sexuellt på små pojkar, stenåldersmänniskorna vet jag inte om. Men antagligen tuggade de väl på blad från någon skön buske.
[smile].


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll:

Vikingarna körde på flugsvamp och mjöd,de gamla grekerna angrep sig sexuellt på små pojkar, stenåldersmänniskorna vet jag inte om. Men antagligen tuggade de väl på blad från någon skön buske.

Fast det var ju inte för att slappna av och vara sig själva för att de var inlåsta i olika roller på jobbet - det var för att höja självsäkerheten inför dödliga slag och strider.


   
SvaraCitera

Tyrael:

Därför att samhället är fullt av dömmande svin.

TA DOM!


   
SvaraCitera