Aviseringar
Rensa alla

Varför måste folk dricka för att kunna slappna av?


oskar_det:

Varför är det då så att folk alltid uppför sig helt annorlunda på en fest än på arbetet?

Kanske för att det är mer lämpligt att roa sig och leva jävel på en fest än på en arbetsplats där man har ett jobb att göra?

Folk pratar om sitt privatliv även i nyktert tillstånd. Att de kanske bjuder på mer detaljer när de druckit beror väl helt enkelt på att de lite lätt förlorat omdömet eller att de detaljerna inte lämpar sig på frukostrasten. Men bara för att man på en fest kan prata saker som om frun har hår i stjärten eller inte betyder det ju inte att det är en sån grej man gått och velat säga i flera år och på så sätt hållit sitt riktiga jag inom sig.

Att man får mer självförtroende och mindre bra omdöme är en effekt alkohol har och det gäller nog även på dig.

KingGurka:

"Sunt förnuft är summan av alla inhämtade fördomar vid 18 års ålder" - Albert Einstein

Hehe ja det är kloka ord! [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oskar_det:

Jag själv har druckit en gång

Prova igen... För övrigt håller jag med till viss del.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det gör vi inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oskar_det:

Fast det var ju inte för att slappna av och vara sig själva för att de var inlåsta i olika roller på jobbet - det var för att höja självsäkerheten inför dödliga slag och strider.

Fast nej.

teensoundman:

Prova igen... För övrigt håller jag med till viss del.

Varför skulle han prova igen om han inte vill? [crazy]

Jag har nog aldrig känt att jag skulle behöva alkohol för att få bättre självförtroende, för att bli snyggare, funka bättre med andra etc. Känns lite som om man har andra problem om man känner så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Varför skulle han prova igen om han inte vill?

Som mina kompisar bruakde säga åt mig...

"Om han inte riktigt testar så ska han fan inte klaga."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

teensoundman:

"Om han inte riktigt testar så ska han fan inte klaga."

Dina kompisar verkar vara dumma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sagt i all välmening


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

teensoundman:

Prova igen... För övrigt håller jag med till viss del.

Det enda jag märkte var att balanssinnet försämrades och att jag mådde illa efteråt.

Att tvunget behöva dricka på fester för att vara sig själv och släppa loss... det är fan sorgligt, då är man tillbakatryck ordentligt mycket i vardagen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vet inte. Varför behöver du TV-spelskaraktärer och 14-åringar för att runka?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är varken nykterist eller alkoholfanatiker - men själv upplever jag det som att det har att göra med självbevarelsedrift. Man beter sig inte hur som helst var som helst med vem som helst av uppenbara anledningar. Men med alkohol sänks den där självbevarelsedriften - eller försvinner helt.

Jag säger inte vad som helst till vem som helst. Jag har däremot min bästa kompis som jag kan säga vad som helst till och som kan säga vad som helst till mig.

Visst slappnar man av mer med alkohol, man tappar kontrollen lite så att säga. Gränser blir luddiga eller försvinner. Men det behöver inte betyda att det är då den man verkligen är kommer fram. Att kunna kontrollera sig själv, sitt beteende, etc. är också en del av vem man verkligen är. Detta är viktigt att komma ihåg. Och då är det ju egentligen så att det är i nyktert tillstånd man är sig själv, och inte när man är full.

tycker jag i alla fall...

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tamburinmannen:

Varför behöver du TV-spelskaraktärer och 14-åringar för att runka?

Vad har det med saken att göra?

Storchen84:

Men med alkohol sänks den där självbevarelsedriften - eller försvinner helt.

Det du kallar självbevarelsedrift är bara ett sätt att hålla tillbaka dina innersta och äkta tankar från att komma ut. Du vill ju så gärna säga det där, men vågar inte på grund av konsekvenser. Du är alltså inte dig själv utan anpassar dig efter omgivningen.

Det är ju det som folk vill uppleva när de dricker. De vill släppa alla de där jobbiga spärrarna i vardagen och kunna göra och säga precis vad de vill.

Men måste man ha sprit för det... det tycker jag är jävligt sorgligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oskar_det:

Det du kallar självbevarelsedrift är bara ett sätt att hålla tillbaka dina innersta och äkta tankar från att komma ut.

Storchen84:

Att kunna kontrollera sig själv, sitt beteende, etc. är också en del av vem man verkligen är. Detta är viktigt att komma ihåg. Och då är det ju egentligen så att det är i nyktert tillstånd man är sig själv, och inte när man är full.

Sen så gör nog 95% så att det finns saker dom håller tillbaka med. Då är det egentligen ingen som är sig själv, eller så är det just det omdömet och den kontrollen som gör varje individ till just en individ?

Jag tycker i alla fall så, och tycker därför också att man egentligen är sig själv mer i nyktert tillstånd än i onyktert.

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tamburinmannen:

Jag vet inte. Varför behöver du TV-spelskaraktärer och 14-åringar för att runka?

[bigsmile][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oskar_det:

Vad har det med saken att göra?

Ingenting, det handlade bara om ren nyfikenhet. Människor är ju enligt dig superpatetiska för att man ibland vänder sig till alkohol för att stå ut med sin vardag. Men att ha en defekt/psykotisk sexualitet kanske inte är det enligt dig, vad vet jag? Det handlar nog självklart bara om att du är missförstådd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tamburinmannen:

Men att ha en defekt/psykotisk sexualitet kanske inte är det enligt dig

hahaha, du får gärna tycka att jag är patetisk! [bigcheers]


   
SvaraCitera