Aviseringar
Rensa alla

Varför röstar tjejer generellt mer åt vänster och killar mer åt höger?


Ämnesstartare

Om man kollar SCBs rapport från november 2013 så ser man att SD är överlägset mycket större bland män än bland kvinnor. Även bland invandrarmän är det så - SD är det tredje största partiet om man bara frågar invandrarmän.

Samtidigt kan man se att MP är det näst största partiet bland unga tjejer 18-25 år. Sedan när tjejerna blir äldre (får jobb, bostad, familj) så börjar de i större utsträckning rösta på M (40+).

Man kan se en del småskillnader här och där, men de gigantiska skillnaderna är att tjejer i mycket större utsträckning än killar röstar på V, MP och även S. Jag har en liten teori varför det är på detta sätt, varför det är så påtagliga könsskillnader.

När tjejer hör att flyktningbarn drunknar på väg till Europa tar deras känslor över direkt, medan killar kanske visserligen blir berörda, men inte alls på samma sätt. SD går hårdare fram och tar inte hänsyn till individuella offer, medan partier som V och MP gärna använder retorik som direkt söker sig till folks känslor. Till exempel drar vänstersidan ofta upp enskilda fall eller snyfthistorier, medan högersidan presenterar hur mycket allt skulle kosta och vad det får för konsekvenser.

Min teori är att tjejer generellt är mer känslostyrda än killar, och av den anledningen attraheras mer åt vänsterpartier. Skulle bara tjejer få rösta skulle SD inte ens ta sig in i riksdagen. Idag har de cirka 9 %, vilket beror på killarna.


   
Citera
Ämnesstartare

fler män är psykopater 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
fler män är psykopater 

Kan vi kanske hålla diskussionen över sandlåde- och dagisnivå?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rbb:

Kan vi kanske hålla diskussionen över sandlåde- och dagisnivå?

är det du eller jag som sitter i sandlådan?  

varför behöver ett svar bestå utav tusen ord? När det är såhär tydligt krävs d la ännu inte fler meningar än en. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

: D


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

är det du eller jag som sitter i sandlådan?  

varför behöver ett svar bestå utav tusen ord? När det är såhär tydligt krävs d la ännu inte fler meningar än en. 

OK, du är ett troll. Det kunde du ha sagt direkt! 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men SD hör ju till vänsterblocket, enligt den borgerliga tidningen DN:
original.jpg


   
SvaraCitera

Tjejer tänker inte rationellt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kronotomi:
Men SD hör ju till vänsterblocket, enligt den borgerliga tidningen DN:
original.jpg

Och den litar du på? Det gör inte jag.

Rent ideologiskt står SD klart till höger. Det är mest i vissa ekonomiska frågor de står mer till vänster.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dina teorier är skrattretande!! Mycket glad

jag tror det beror på flera aspekter, exempelvis att vänstern satsar mer på ett jämställt samhälle än vad högern gör och i dagsläget är kvinnor det avvikande och underlägsna könet i samhället medan mannen är det normerande könet. Jag talar naturligtvis inte om könen i en homogen grupp, utan jag baserar det på dina teorier. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kronotomi:
Men SD hör ju till vänsterblocket, enligt den borgerliga tidningen DN:
original.jpg

Det gråa sträcket under bågen visar ju att SD inte hör till vänstern 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Attitydinkontinent:
dina teorier är skrattretande!! Mycket glad

jag tror det beror på flera aspekter, exempelvis att vänstern satsar mer på ett jämställt samhälle än vad högern gör och i dagsläget är kvinnor det avvikande och underlägsna könet i samhället medan mannen är det normerande könet. Jag talar naturligtvis inte om könen i en homogen grupp, utan jag baserar det på dina teorier. 

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zerafina: Det gråa sträcket under bågen visar ju att SD inte hör till vänstern

Ja, men de har ändå gjort ett mellanrum mellan höger och sd som inte finns mellan vänster och sd, för att insinuera att de är "lika"


   
SvaraCitera
mynona

Därför ett normen lär killar att känslor är oseriöst som argument, medan den däremot uppmuntrar tjejer att ta hänsyn till känslor eftersom könsnormen är att tjejer ska vara mjuka och killar hårda, och vänstern prioriterar hänsyn till välfärd, solidaritet och etiska och moraliska rättigheter medan högern fokuserar på ekonomiska hänsyn och sätter dessa framför etiska hänsyn, något som går mer ihop med den roll könsnormen påtvingar mannen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tjejer me hjärtat o killar me kuken 😛


   
SvaraCitera