Aviseringar
Rensa alla

Varför så big deal om Titanic än när m/s Gustloff sjönk?!


Ämnesstartare

Hej! Jag blir så jävla förbannad när alla bara snackar om åh bu hu vad hemskt när Titanic sjönk men varför i helvete nämmns aldrig m/s Gustloff? So what om fartyget tillhörde det tredje riket? Folk som folk det ena från england det andra ifrån tyskland det ska väl inte spela någon roll? mvh


   
Citera
Ämnesetiketter

Det har inte gjort en film om Gustloff. Fartyget sjönk inte på sin jungfruresa och det var ingen olyckshändelse.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Det har inte gjort en film om Gustloff

Jo det finns faktiskt en film [wink].


   
SvaraCitera

nubbie:

Jo det finns faktiskt en film

Ja fast den har ju inte vunnit några Oscars.


   
SvaraCitera

Titanic var var ju knappt en olycka om man ska jämföra dem åt, sett till dödstalet 1500-9000. Den väsentliga skillnaden som jag ser är att det Titanic drabbades av var en olycka. Gustloff blev torpederat av Sovjet för att det var ett fientligt fartyg. I krig är förluster naturligt och en del av spelreglerna vilket jag tror har med det att göra. sad but true.

Om man ska se på det mer [sätt lämpligt ord här] så är Titanic enklare att romantisera och där igenom också enklare att sprida ett tänkande om. Att det dessutom finns mer vetskap om vad som faktiskt hände på Titanic gör inte historieskrivningen rättvisare


   
SvaraCitera

varför just m/s gustloff då? finns antagligen tusentals fartyg genom historien som har sjunkit men titanic var ju en stor grej just för att det var superhypat, var värdens största skepp och sjönk på sin jungfruresa, och för att man gjorde en väldigt känd film om det[crazy]


   
SvaraCitera

finns en hyfsat känd film om Titanic som tjejer verkar älska


   
SvaraCitera

OF 5:

Titanic var var ju knappt en olycka

OF 5:

som jag ser är att det Titanic drabbades av var en olycka.

[confused][confused][confused][confused][confused]


   
SvaraCitera

båda tog sig i alla fall vatten över huvudet...


   
SvaraCitera

Dräparen:

so

jajajajajajaaj

en dödad är tragedi, tusentals döda är statistik.


   
SvaraCitera

OF 5:

en dödad är tragedi, tusentals döda är statistik.

den där regeln gäller dessvärre inte vita amerikaner [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

codkill:

Jag blir så jävla förbannad när alla bara snackar om åh bu hu vad hemskt när Titanic

[cheers]


   
SvaraCitera

Dräparen:

den där regeln gäller dessvärre inte vita amerikaner

dem är ju undantagna allt [cute]


   
SvaraCitera