Aviseringar
Rensa alla

Varför så få invandrare på universitet?


Ämnesstartare

pluggar på lunds universitet, och när jag är i skolan eller nation ser jag väldigt få invandrare. väldigt många internationella masterstudenter och utbytesstudenter men inga "invandrare". pluggar de på andra universitet? södertörn?


   
Citera
Ämnesstartare

Vad exakt menar du med invandrare? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De pluggar gangsterkunskap och dåligt uppförande i [valfri förort] istället


   
SvaraCitera

Jungman:
De pluggar gangsterkunskap och dåligt uppförande i [valfri förort] istället

hahaha 😀 Tror de roar sig med att kasta brandgranater och tända eld på bilar också! Kanske ligger vissa i skogen någonstans vid ett löparspår och väntar på napp. En blondhårig liten flicka springer i spåret med musik på högsta volym i sina hörlurar. Undrar vad som kommer att ske i denna mörka skog?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

storablodådrerpumpade: . En blondhårig liten flicka springer i spåret med musik på högsta volym i sina hörlurar.

jättekul skämt


   
SvaraCitera
time
 time

dinkompis:
pluggar på lunds universitet, och när jag är i skolan eller nation ser jag väldigt få invandrare. väldigt många internationella masterstudenter och utbytesstudenter men inga "invandrare". pluggar de på andra universitet? södertörn?

Jag kan inte runda ett hörn (eller gå förbi en spegel) utan att se minst en person med annan nationalitet än svensk. Tycker det är otroligt givande, man får höra olika språk hela tiden och det känns internationellt och kul. Pluggar i Uppsala.


   
SvaraCitera

Dom jobbar väl mest i pizzerior och städfirmor.


   
SvaraCitera
time
 time

Sheriffen:
Dom jobbar väl mest i pizzerior och städfirmor.

Du är välkommen till Uppsala för en liten ögonöppnare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beror på ju vilken stad och utbildning?

Har sett massor med invandrarstudenter på KTH än Uppsala. Notera att detta inte betyder att det finns fler invandrarstudenter på KTH än Uppsala universitet. 

En vän från Malmö som studerar till tandläkare hade skickat bilder på sin klass där hälften av klassen hade en annan backgrund än svenskt. 

Så ja, beror väl på vilken utbildning och i vilken stad man pluggar på?


   
SvaraCitera

time: Du är välkommen till Uppsala för en liten ögonöppnare.

Jag får nog åka dit någon dag. Finns det någon statistik på hur många invandrare det är på universiteten? Man brukar ju säga att 2/3 är kvinnor men finns det övrig statistik också?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beror på ju vilken stad och utbildning?

En vän som läser i Malmö skickade några bilder på sin klass. Där hälften av klassen hade en invandrarbakgrund. Han pluggar till tandläkare. 


   
SvaraCitera
time
 time

Sheriffen:

Jag får nog åka dit någon dag. Finns det någon statistik på hur många invandrare det är på universiteten? Man brukar ju säga att 2/3 är kvinnor men finns det övrig statistik också?

Man kan ju titta på antagningsstatistiken även om den är lite jobbig att gå igenom eftersom det inte går att få en översikt över hela universitetet som det ser ut utan en termin/kurs/program i taget. De visar ju inte etniciteter eller så utan listar antal sökande/antagna utan svenskt personnummer, vilket jag då skulle kunna anta att är invandrare (jag hade inte heller svenskt personnummer när jag sökte utan fick ett tillfälligt från Antagning.se). Mest invandrartäta programmet den här terminen var läkarprogrammet (tätt följt av juristprogrammet), populäraste kursen var bioinformatik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman:
De pluggar gangsterkunskap och dåligt uppförande i [valfri förort] istället

1+


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vem fan vill gå i Skåne? :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Karolinska institutet hade den högsta andelen högskolenybörjare med utländsk bakgrund läsåret 2012/13 med 45 procent" 

http://www.scb.se/Statistik/UF/UF0211/2012L13/UF0211_2012L13_SM_UF19SM1401.pdf


   
SvaraCitera