Aviseringar
Rensa alla

Varför så få invandrare på universitet?


Ämnesstartare

Polishögskolan har väl typ höst andel födda utomlands, de kvoterar ju till och med människor efter etnicitet.. :$


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Jag kan inte runda ett hörn (eller gå förbi en spegel) utan att se minst en person med annan nationalitet än svensk. Tycker det är otroligt givande, man får höra olika språk hela tiden och det känns internationellt och kul. Pluggar i Uppsala.

som jag sa, det är massor av studenter som kommer till sverige på utbytestermin eller för att plugga här, sen åka hem igen.

men inte så många "svenska medborgare med ursprung utomlands"


   
SvaraCitera

De är för lata, helt enkelt.


   
SvaraCitera

De behöver inte gå på något universitet. Invandrare är ju per automatik färdigutbildade läkare, ingenjörer och kebabtekniker. 


   
SvaraCitera
Asha
 Asha

dinkompis:
pluggar på lunds universitet, och när jag är i skolan eller nation ser jag väldigt få invandrare. väldigt många internationella masterstudenter och utbytesstudenter men inga "invandrare". pluggar de på andra universitet? södertörn?

Hur är man inte invandrare om man är utbytestudent? Rullar ögonen


   
SvaraCitera
Asha
 Asha

Anonym001:
Vad exakt menar du med invandrare? 

+1


   
SvaraCitera
Asha
 Asha

dinkompis:
pluggar på lunds universitet, och när jag är i skolan eller nation ser jag väldigt få invandrare. väldigt många internationella masterstudenter och utbytesstudenter men inga "invandrare". pluggar de på andra universitet? södertörn?

Jag har aldrig sätt en invandare i Sverige när jag tänker efter. Rullar ögonen


   
SvaraCitera
time
 time

dinkompis:

som jag sa, det är massor av studenter som kommer till sverige på utbytestermin eller för att plugga här, sen åka hem igen.

men inte så många "svenska medborgare med ursprung utomlands"

Jamen framkom det inte att det var det jag menade då? Kanske lite svårt att veta vilka som bara stannar en termin men som jag sa så är det mest invandrartäta programmet läkarprogrammet och jag har för mig att utbytesstudenter skriver in sig på aktuella kurser, inte programmet.


   
SvaraCitera

Det beror förmodligen på vilket universitet vi talar om, vissa är det mindre invandrare på och på andra fler, inget konstigt med det.

Idag så är det många invandrare med inställningen att ''jag kommer ändå inte bli något'' så de shiter fan i att plugga och de kanske skaffar sig godkänt i 2-3betyg.
Ska förtydliga att Alla invandrare inte är sådana utan en större grupp, tyvärr. Sedan så finns det väldigt duktiga och kompetenta invandrare som verkligen vill Sverige väl och gör allt vad de kan för att få sig en bra framtid!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fattigdom, utanförskap, annat kulturellt arv med mindre akademisk bildningstradition. även bristande svenskakunskaper är ett hinder förstås.

sorgligt att det typ är kontroversiellt att ställa frågan du ställer. inte snällt mot någon människa att blunda för skillnader och problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Därför att staten eller folk som röstar hur man än ser på det inte vill att Sverige ska bli bättre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Jag har aldrig sätt en invandare i Sverige när jag tänker efter. Rullar ögonen

jag har inte heller sätt en invandrare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time: Kanske lite svårt att veta vilka som bara stannar en termin

en termin, tre år, eller masterstudier, spelar ingen roll. de är fortfarande inte svenska medborgare


   
SvaraCitera
time
 time

dinkompis:

en termin, tre år, eller masterstudier, spelar ingen roll. de är fortfarande inte svenska medborgare

Det är inte jag heller, men jag är ingen utbytesstudent. Vet inte riktigt hur du tänker. Man måste ha bott i Sverige ett visst antal år för att kunna bli medborgare. Flyttar man till Sverige för att börja studera så blir man ju inte medborgare på en gång. Folk som invandrar pga studier är fortfarande invandrare.


   
SvaraCitera

Därför att de är lata helt enkelt.


   
SvaraCitera