Aviseringar
Rensa alla

Varför så få nykterister?


Ämnesstartare

Att dricka i Sverige är som alltid väldigt vanligt. Det som är mer sällan är att man möter på nykterister. Varför det? Att vara nykterist är de bästa i livet. Det är bra och nyttigt och man kan ha väldigt kul utan gift i kroppen! Borde staten eller föräldrarna ta mer ansvar?


   
Citera
Ämnesstartare

Föräldrarna borde ta mer ansvar.

Jag dricker inte, vet inte om jag är nykterist dock.. men jag känner för att börja dricka eftersom jag är så jävla dålig på det sociala.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fuck staten


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ice_:

men jag känner för att börja dricka eftersom jag är så jävla dålig på det sociala.

det hjälper inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man kan inte tvinga någon till nykterisism. Föräldrar bör självklart ta större ansvar för sina ungar, men när det handlar om vuxna människor så blir ju saken en annan tycker jag. Det är också skillnad mellan att dricka några glas ibland och att bli aspackad och drägga runt.


   
SvaraCitera

Dricker för att glömma besvär då och då, skulle aldrig låta det gå så långt som att bli alkis eftersom både min farmor och farfar samnt min farsa har varit det elr ja farmor är fortfarande alkis.

Don´t know why i´m saying all this but i´m on some wicked drugs right now.... en Ibumitin, har feber höhö[tired]

[zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är väl en del av svenska kulturen att dricka... folk tycker att det är kul osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker man möter högvis av nykterister överallt


   
SvaraCitera
KSENIA

FÖR ATT DET ÄR GÖTT ATT DRICKA SPRIT


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag dricker väldigt sällan [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Att vara nykterist är de bästa i livet.

Vilket är ett individuellt tankesätt.

framtidskon:

det hjälper inte

Det kan det visst göra. Sedan om det inte är den bästa lösningen är en annan femma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ni negrar tuggar ju khat istället. Det är inte så jävla mycket bättre. Det är t.om narkotikaklassat.


   
SvaraCitera

framtidskon:

det hjälper inte

LIES LIES LIES[badgrin]


   
SvaraCitera

Kanske för att det inte är så många som gått ut som nykterister? Man kanske tycker att det är pinsamt o.s.v. för att det är "coolt" att dricka, och då blir det som en ond spiral. Jag vet inte. Tycker väl att både skola och föräldrar kan ta lite ansvar för det. Det borde snackas mer om det i skolan, om hur man kan dricka för mycket och vad som kan hända. På min skola har vi fått reda på en massa om tobak och vad det gör med kroppen, men vi har aldrig någonsin pratat om alkohol. Många säger att man börjar med det i åttan (går i sjuan, ska börja åttan) men om det är så så tycker jag definitivt att det är för sent. Drack för första gången i fyran och vet flera av mina kompisar som också gjorde det, så information om alkohol borde gå ut till barn betydligt mycket tidigare än i åttonde klass.
Föräldrar ska väl mest vara bra förebilder och dricka så lite som möjligt, tycker jag. Se till att äldre syskon inte langar o.s.v. och fråga vad barnet vet om alkohol och så, jag vet inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

clickclack:

Ni negrar tuggar ju khat istället. Det är inte så jävla mycket bättre. Det är t.om narkotikaklassat.

De ifrån somalia gör det. Jag gör det inte. Vet inte varför du måste ständigt kalla mig för neger :s


   
SvaraCitera