Aviseringar
Rensa alla

Varför så mycket hets och hat mot Islam och muslimer?


Ämnesstartare

Undrar bara varför folk vill hata Islam mycket att de går så långt att de hycklar och rent utav ljuger om vad som står i Koranen endast för att smutskasta Islam. Varför? [shake]


   
Citera
Ämnesstartare

Du tror inte att det har att göra med att det är sant?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

för att dom kan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att de reagerar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sommarpojke:

Du tror inte att det har att göra med att det är sant?

Vad?

köttfärssås:

För att de reagerar?

Mot?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trådlös:

Mot?

Alltså Islam reagerar.

Inte samma sak som att flamea kristendomen, buddhismen eller dyl.


   
SvaraCitera

sommarpojke:

Du tror inte att det har att göra med att det är sant?

[crazy]

köttfärssås:

Inte samma sak som att flamea kristendomen, buddhismen eller dyl.

säg inte det.


   
SvaraCitera

För att extrema saker muslimer gör tas upp i media och förstoras mycket mer än vad kristnas och judars (gör judar ens någonting annat än att gnälla om förintelsen nu för tiden?) saker gör.

Och sen är de i Sverige väldigt krävande också. De vill ha moskéer och så, vilket skall betalas med skattebetalares pengar. Och ingen gillar att betala för andra [party] Förutom Kommunister, de vill betala för alla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

för att ingen orkar bråka med judarna längre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att hela Europa för tillfället drabbas av en högervåg. Fascistiska partier är på frammarsch i de flesta länder. Finanskrisen sätter kapitalismen i gungning och rasism har alltid använts i kriser för att få oss arbetare att kriga mot varandra, istället för att tillsammans rikta blickarna uppåt. Att arbetarklassen slåss sinsemellan är inget hot mot kapitalismen, däremot hade vi varit ett hot om vi vägrat de nedskärningar och försämringar som chefer, fackpampar och politiker försöker att tvinga på oss för att rädda sitt döende ekonomiska system.

Det är bara att kolla på valet. Allt fokus på rasistpartier som SD gjorde att den grundläggande konflikten i samhället glöms bort. Saker som att bemanningsföretag utnyttjas för att bryta strejker, dumpa löner och luckra upp anställningstryggheten hamnar i skymundan. Att politikerna i min hemkommun kunde fritt lägga ner fritidsgårdar och höja busspriserna i sitt sparpaket för krisen, samtidigt som de höjde sina egna löner, nämn inte. Allt som faktiskt spelar någon roll här i världen döljs bakom en av rasister konstruerad konflikt mellan "svenskar" och "invandrare" och hur man ställer sig till den, trots att vi som räknas till de olika gruppernas inte alls behöver ha något gemensamt med varandra. Jag har då fan inget gemensamt med Reinfeldtar och Blondinbellor utöver min hudfärg, däremot har jag en hel del gemensamt med mina muslimska polare som pekas ut som problemet. Rasisterna skyddar överklassen genom att spela ut oss vanliga människor mot varandra. SD räddade klassamhället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trådlös:

Undrar bara varför folk vill hata Islam mycket att de går så långt att de hycklar och rent utav ljuger om vad som står i Koranen endast för att smutskasta Islam. Varför? [shake]

Det finns såklart tusen olika anledningar, men det viktigaste är nog att andra typer av samhörigheter - t.ex. arbetarrörelsen - är i förfall. Vi har i dag inget gemensamt samhällsbygge att tala om, var och en förväntas klara sig själv i mycket större utsträckning än tidigare. Detta i kombination med en minskad tilltro till det ekonomiska systemet och framtidens utsikter skapar en stor oro bland folket, vi känner oss allt mindre trygga i samhället och i förlängningen i oss själva.

I sådana lägen blir det lätt för rasister att utnyttja situationen, det går enklare att appellera till en slags "vargflocksmentalitet" - skapa nya identiteter som ställs mot varandra, må det vara vita mot svarta eller kristna mot muslimer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Slumpartad:

För att extrema saker muslimer gör tas upp i media och förstoras mycket mer än vad kristnas och judars (gör judar ens någonting annat än att gnälla om förintelsen nu för tiden?) saker gör.

Fast katolska präster har fått väldigt mycket uppmärksamhet för pedofiliskandaler.

Rödingajävel:

Spartakus:

Och därför är det logiskt att hata specifikt Islam? Det finns andra religioner med, dessutom finns det en specifik religion som faktiskt passar in bättre på anklagelserna mot Islam.


   
SvaraCitera

Trådlös:

Fast katolska präster har fått väldigt mycket uppmärksamhet för pedofiliskandalerna.

Jo det är sant. Fast det är ändå mycket mindre. Men det är visserligen färre som blir skadade när sånt tas upp. Och från de muslimska extremisternas sida är det värre saker som sker. Tycker i alla fall jag.

Förstår hatet mot dem. Och nekar inte att jag själv inte tycker om deras muslimifiering av Sverige. Men jag är verkligen för oengagerad och insatt för att ens bry mig speciellt mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Slumpartad:

För att extrema saker muslimer gör tas upp i media och förstoras mycket mer än vad kristnas och judars

+1

europol har utfört en rapport. man offentliggjorde en lista på 294 terroristdåd under 2009. separatistorganisationer av ETA, IRA o korsikanska grupper låg bakom 237 aktioner.
vänsterextremistiska grupper i grekland hade 40 dåd på sitt samvete, de ungerska högerextremisterna 4 och några djurvänner låg på listan.

det låg en misstänkt islamistisk terror bara bakom ett av de 294 fallen från 2009. det var den som uppmärksammades mest. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trådlös:

Vad?

Vet inte vad du syftar på. Men det är ju rätt allmänt känt att den muslimska kulturen inte går ihop med den svenska, vilket många muslimer inte accepterar utan anmäler till DO.


   
SvaraCitera