Aviseringar
Rensa alla

Varför så mycket hets och hat mot Islam och muslimer?


Ämnesstartare

lite randominfo men ändå


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Slumpartad:

Jo det är sant. Fast det är ändå mycket mindre. Men det är visserligen färre som blir skadade när sånt tas upp. Och från de muslimska extremisternas sida är det värre saker som sker. Tycker i alla fall jag.

Menar du att terrorattacker är värre än krig? För att inte tala om att krigen är roten till majoriteten av terrorismen[confused] (när det gäller muslimer).

Slumpartad:

Förstår hatet mot dem. Och nekar inte att jag själv inte tycker om deras muslimifiering av Sverige. Men jag är verkligen för oengagerad och insatt för att ens bry mig speciellt mycket.

Hatet mot muslimer som helhet eller muslimska extremister? Vilken "muslimifiering" ?


   
SvaraCitera

Trådlös:

dessutom finns det en specifik religion som faktiskt passar in bättre på anklagelserna mot Islam.

do tell?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sommarpojke:

Vet inte vad du syftar på. Men det är ju rätt allmänt känt att den muslimska kulturen inte går ihop med den svenska, vilket många muslimer inte accepterar utan anmäler till DO.

Läs inlägget högst upp så förstår du vad jag frågar efter. Vad menar du med 'muslimsk kultur' och på vilket sätt går den inte ihop med den svenska?

Kakaoxo:

lite randominfo men ändå

Nej, väldigt relevant och bra info. Tack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sommarpojke:

Vet inte vad du syftar på. Men det är ju rätt allmänt känt att den muslimska kulturen inte går ihop med den svenska, vilket många muslimer inte accepterar utan anmäler till DO.

Det finns ingen enhetlig muslimsk kultur. Muslimer är ingen enhetlig folkgrupp heller, så du har fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Slumpartad:

Och sen är de i Sverige väldigt krävande också. De vill ha moskéer och så, vilket skall betalas med skattebetalares pengar. Och ingen gillar att betala för andra [party] Förutom Kommunister, de vill betala för alla.

Den senaste betalas av Saudiarabien, till exempel. Sedan finns det moskéer där man samlar in pengar själv och köper någon typ av fastighet, där medlemmarna eller de som går dit bidrar ur egen ficka, de flesta är uppbyggda på så vis, till exempel några här i Göteborg.


   
SvaraCitera

Trådlös:

Menar du att terrorattacker är värre än krig? För att inte tala om att krigen är roten till majoriteten av terrorismen[confused] (när det gäller muslimer).

Nej, jag menar att en terrorattack är värre än präster som tafsar på småpojkar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför jämför ni överhuvudtaget terroristaktioner med tafsande på småbarn? Jämför istället med ETA, IRA och liknande då det är en mer legitim och relevant jämförelse.

Suck.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

do tell?

Judendomen.

Slumpartad:

Nej, jag menar att en terrorattack är värre än präster som tafsar på småpojkar.

"Ok".


   
SvaraCitera

Trådlös:

Judendomen

varför stämmer det bättre in på kvinnofientlighet, teokrati, fientlighet mot homosexuella och terroristattacker?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trådlös:

Och därför är det logiskt att hata specifikt Islam? Det finns andra religioner med, dessutom finns det en specifik religion som faktiskt passar in bättre på anklagelserna mot Islam.

Det ska sägas att det bara var några år sedan Sverigedemokraterna beslutade sig för att fokusera på just muslimen, innan så var man fientliga mot utlänningar i största allmänhet och hade ett brett galleri av stereotyper att hetsa mot: chilenaren, negern, juggen, juden osv.

Det är alltid mer effektivt att fokusera på en enskild grupp. Att valet föll på en religiös grupp är helt rationellt, man kan man då ursäkta rasismen med att det handlar om religionskritik. Att valet sedan föll på just muslimen är också helt rationellt, antisemitism är mer politiskt inkorrekt och dessutom är det svårt att utifrån antisemitism motivera hårdare tag mot invandrare och minoriteter då judar är en liten och inte speciellt typisk minoritet.

Det finns visserligen buddister, hinduer osv. och det går givetvis att gräva fram lika mycket skit om dem. Det är inte direkt så att det inte finns buddhistiska och hinduiska terrorgrupper, det finns gott om sådana. Men dessa religioner är en liten minoritet i Europa och dessutom så har västvärlden ingen konflikt med ex. Indien eller Tibet, däremot förs det krig i muslimska länder som Irak och i Afghanistan osv. Dessutom så är Europa som världsdel framvuxen i konflikten mellan den muslimska orienten och kristenheten, Europa började liksom formas när muslimerna besegrades vid Poitiers 732 - och därefter hade vi Korstågen och sedan det Ottomanska riket och slaget utanför Wien. Det kristna Europa har ofta genom historien varit i konflikt med den muslimska orienten och detta påverkar än i dag vår bild av araben, turken och muslimen.

Så muslimen är egentligen en perfekt fiende för dagens rasister, de utgör en relativt stor men också relativt marginaliserad och lätt (ut)definierbar minoritet och det finns en lång historia att hämta nidbilder och fördomar ur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trådlös:

Läs inlägget högst upp så förstår du vad jag frågar efter. Vad menar du med 'muslimsk kultur' och på vilket sätt går den inte ihop med den svenska?

T.ex det fallet med en muslim som inte ville skaka hand med en kvinnlig arbetsgivare och tjejen som ville ha t-short på sig på basketen trots att det stred mot basketförbundets regler.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sommarpojke:

T.ex det fallet med en muslim som inte ville skaka hand med en kvinnlig arbetsgivare och tjejen som ville ha t-short på sig på basketen trots att det stred mot basketförbundets regler.

Skaka hand tycker jag att man ska göra, även om det inte bör vara skäl för avstängning från arbetslöshetsförsäkringen.

Men varför är det viktigt och svenskt att tjejer ska ha små shorts på basketen? Blir du kåt då eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sommarpojke:

T.ex det fallet med en muslim som inte ville skaka hand med en kvinnlig arbetsgivare och tjejen som ville ha t-short på sig på basketen trots att det stred mot basketförbundets regler.

mm, det har verkligen med att de är just muslimer o göra. ;-P


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kakaoxo:

mm, det har verkligen med att de är just muslimer o göra. ;-P

De motiverade det med det, att det stred mot deras religion att hälsa på en kvinna och att visa axlar och armhålor.


   
SvaraCitera