Aviseringar
Rensa alla

Varför säljs det inte kanin (kött) i butik


djurrättaren:

Jag skrev att MÅNGA vill inte tänka på att de äter djur.

vilket var ett annat påstående än

djurrättaren:

Fast faktumet att folk äter häst är ju undansopat.


   
SvaraCitera

djurrättaren:

Många vill inte tänka på att de äter just djur överhuvudtaget.

Tror jag verkligen inte. Möjligen vad gäller just klassiska husdjur eller djur utanför den traditionella kosten, men frågar du 10 människor på stan om hur medvetna de är om att det är döda varelser de käkar så svarar nog åtminstone nio och en halv att de både är väl medvetna om det och inte har något emot det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

Möjligen vad gäller just klassiska husdjur eller djur utanför den traditionella kosten, men frågar du 10 människor på stan om hur medvetna de är om att det är döda varelser de käkar så svarar nog åtminstone nio och en halv att de både är väl medvetna om det och inte har något emot det.

De VET att det är döda djur de käkar, däremot vill de inte tänka på det. Jag åt själv djur förut, och så fungerade iaf jag (och de flesta jag känner och har pratat med). Om man satt och käkade ko och fick se en bild på kossan samtidigt skulle man spottat ut och tyckt att det var äckligt och hemskt.


   
SvaraCitera

djurrättaren:

De VET att det är döda djur de käkar, däremot vill de inte tänka på det. Jag åt själv djur förut, och så fungerade iaf jag (och de flesta jag känner och har pratat med).

Med metvetna menar jag just att de/vi mycket väl kan tänka på det. Att du var lagd åt det hållet tidigare säger inte så mycket om normen. Varför tror du folk reagerar positivt på att se bilder på kor i köttdisken i butiken som visar vilka styckdetaljer de köper och vad de är bra för? Folk VILL veta var deras mat kommer ifrån, de VILL veta vilken del av djuret som passar till vilken maträtt, de VILL veta att deras kött är uppfött på gräs istället för soja och majs osv.

Det är ganska arrogant av dig att tro att människor överlag på något sätt förtränger för sig själva att det är djur de äter, bara för att det inte passar med din egen moraliska uppfattning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

Det är ganska arrogant av dig att tro att människor överlag på något sätt förtränger för sig själva att det är djur de äter, bara för att det inte passar med din egen moraliska uppfattning.

Fast min uppfattning att världen jag har fått är att det är tyvärr så det är. Många vill inte veta vart maten kommer ifrån. De köper billigt och ignorerar fakta och information om hur djuren levt och i vissa fall även att det ens vart ett djur. I den värld jag är uppvuxen i fungerar det i alla fall så, men det behöver inte nödvändigtvis betyda att det inte finns andra människor inte har det så.

Jag är djurrättsaktivist och diskuterar och hör många diskussioner. Väldigt många människor blir illa bemötta eller känner sig förolämpade när man pratar om djur som blir mat.


   
SvaraCitera

djurrättaren:

De köper billigt och ignorerar fakta och information om hur djuren levt och i vissa fall även att det ens vart ett djur.

Jag köper också billigt kött, det är inte det som är grejen. Men kul att du ändrat dig från att påstå att många inte vill tänka på att de äter djur till att bara vissa gör det. [smile]

djurrättaren:

Jag är djurrättsaktivist

Yeah, hajade det.

djurrättaren:

Väldigt många människor blir illa bemötta eller känner sig förolämpade när man pratar om djur som blir mat.

Antagligen för att du utgår från att de är moraliskt underlägsna dig när du pratar med dem. Om en kock kom fram till dem och pratade om hur djuren levt och vilka delar av djuren de äter osv hade de antagligen reagerat väldigt annorlunda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

Antagligen för att du utgår från att de är moraliskt underlägsna dig när du pratar med dem. Om en kock kom fram till dem och pratade om hur djuren levt och vilka delar av djuren de äter osv hade de antagligen reagerat väldigt annorlunda.

Okej. Intressant att du förutsätter att jag är otrevlig bara för att jag är djurrättsaktivist. Jag kan med 100 % ärlighet våga påstå att det är köttätare som är otrevliga och beter sig överlägset mot mig och inte tvärtom.

Ämnet från början var iaf varför det inte fanns kaninkött i diskarna. Jag tror att det beror på att folk ha svårt för att döda ett djur de har en relation till. De flesta har svårt att döda överhuvudtaget det är därför de måste betala andra att göra det åt dem.


   
SvaraCitera

djurrättaren:

Intressant att du förutsätter att jag är otrevlig bara för att jag är djurrättsaktivist.

Jag säger inte att du är otrevlig. Är själv fd vegetarian och känner en rad djurrättare. Min poäng är att ni, trots en trevlig framtoning, bygger er poäng på att ni gör rätt och att andra gör fel. Hur trevlig man än är så kan folk reagera rätt negativt på det. OBS: Jag säger inte att det inte är nyttigt för människor att få sina världsåskådningar ifrågasatta, men att konfronteras på det sättet när man inte lägger särskilt mycket vikt vid det är säkert inte jättekul för alla.

djurrättaren:

Jag tror att det beror på att folk ha svårt för att döda ett djur de har en relation till.

Ja, djur som inte ingår i den traditionella kosten har i förlängningen fått statusen som antingen a) människolik, gullig etc eller b) äcklig och oätlig. Folk utgår från sina normer och är man uppfödd i ett samhälle där hundar är vanligare som familj än föda så fortsätter man i det spåret. På samma sätt har många bra, mindre boskapsuppfödare väldigt personliga relationer till sina kor, grisar, hönor etc men har inga problem att slakta dem.

djurrättaren:

De flesta har svårt att döda överhuvudtaget det är därför de måste betala andra att göra det åt dem.

Är rätt säker på att djurindustrin ursprungar från arbetsindelning och effektivitet snarare än att folk inte klarar av att döda sina djur. Hade självhushållning varit standard (vilket det var i några tusen år) så hade slaktandet av sina egna djur fortfarande varit norm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

Hur trevlig man än är så kan folk reagera rätt negativt på det.

Precis. Det beror inte på hur man säger det (om man inte är värsta otrevlig och skriker och sånt såklart...), utan att man faktiskt säger det överhuvudtaget. Vissa tar illa vid sig bara man konstaterar att de äter kött. Ibland till och med av att jag säger att jag inte gör det...

Rymdpirat:

Hade självhushållning varit standard (vilket det var i några tusen år) så hade slaktandet av sina egna djur fortfarande varit norm.

Självklart handlar industrierna om effektivitet. Men någonstans i början av detta effektiviserande glömde människan bort att djur också känner smärta och lidande. Om folk födde upp och slaktade sina djur själva skulle de få leva ett mycket bättre liv, och dessutom säkerligen bli dödade på ett trevligare och på ett mindre rullande-band-sätt. Jag tror även (och hoppas innerligt) att många även skulle avstå från kött om så var läget.


   
SvaraCitera

djurrättaren:

Vissa tar illa vid sig bara man konstaterar att de äter kött. Ibland till och med av att jag säger att jag inte gör det...

Skulle också blivit irriterad om du "konstaterade" för mig att jag åt kött. Pga är liksom redan medveten om det. Skulle även bli irriterad om du konstaterade att jag har ett visst intresse eller utfört en viss handling, eftersom jag ju redan är medveten om det. Skulle bli särskilt irriterad om du dessutom gjorde det i en anklagande kontext. Särskilt om jag redan visste varför du sa det, och särskilt om jag redan kommit fram till vart jag stod i frågan osv.

Blir f.ö också irriterad för att du väljer att dela in folk i kategorier som köttätare och vegetarianer och ger folk egenskaper därefter.

OnT: Folk äter kanin. Och hare, och andra slags vilda djur. Som tidigare nämndes i tråden är kanin nog inte särskilt gott och ger inte heller särskilt mycket kött, särskilt inte domesticerade kaniner.


   
SvaraCitera

djurrättaren:

bli dödade på ett trevligare och på ett mindre rullande-band-sätt.

Om det huvudsakliga problemet inte är köttätandet i sig utan en inhuman (heh) köttindustri så får vi fråga oss hur vi löser det problemet bäst. Ingen föredrar ju att djur lider i onödan, men att rösta med plånboken och avstå från industriproducerat kött som enskild konsument har jag full förståelse för att människor (mig inkluderat) inte tror på. Roten till problemet är ju snarare ett profit-maximerande ekonomiskt system, och det är där kampen bör föras. Jag tror inte att lösningen är att övertyga människor att köpa dyra (och ohälsosamma enligt de flesta biologer) baljväxter från Saltå Kvarn istället för deras vanliga mat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

Om det huvudsakliga problemet inte är köttätandet i sig utan en inhuman (heh) köttindustri så får vi fråga oss hur vi löser det problemet bäst.

För mig är det huvudsakliga problemet att djur är underordnade människan. Jag tycker inte att djur ska bli förtryckta alls. Men varje gång som djurens förhållande förbättras så är det ett framsteg, även om det inte uppfyller min första tanke.

Rymdpirat:

Ingen föredrar ju att djur lider i onödan, men att rösta med plånboken och avstå från industriproducerat kött som enskild konsument har jag full förståelse för att människor (mig inkluderat) inte tror på.

Varför tror du inte på konsumentmakt? Själv tror jag det är det viktigaste medlet att förändra.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Miceparade:

Skulle också blivit irriterad om du "konstaterade" för mig att jag åt kött.

Exempel:

Jag står och demonstrerar mot någonting med en skylt i handen ute på stan tillsammans med andra aktivister. Vi står tysta (tro det eller ej, vi skriker inte efter folk på gatan), kanske pratar med varandra ibland. Så kommer det förbi en person som stannar framför en och börjar anklaga en för massa saker. Kanske säger något konstigt argument om att människan skulle dö utan kött, och jag konstaterar då att denna person äter kött och att jag inte gör det och lever ändå. Personen blir otrevligare och jag försöker på ett lugnt sätt förklara mina åsikter. Slutar alltid med att den arge går därifrån efter någon elak kommentar.

Så ärligt talat, det är inte dem som ska bli irriterade, det är jag...

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Miceparade:

Skulle också blivit irriterad om du "konstaterade" för mig att jag åt kött.

Exempel:

Jag står och demonstrerar mot någonting med en skylt i handen ute på stan tillsammans med andra aktivister. Vi står tysta (tro det eller ej, vi skriker inte efter folk på gatan), kanske pratar med varandra ibland. Så kommer det förbi en person som stannar framför en och börjar anklaga en för massa saker. Kanske säger något konstigt argument om att människan skulle dö utan kött, och jag konstaterar då att denna person äter kött och att jag inte gör det och lever ändå. Personen blir otrevligare och jag försöker på ett lugnt sätt förklara mina åsikter. Slutar alltid med att den arge går därifrån efter någon elak kommentar.

Så ärligt talat, det är inte dem som ska bli irriterade, det är jag...


   
SvaraCitera

djurrättaren:

För mig är det huvudsakliga problemet att djur är underordnade människan. Jag tycker inte att djur ska bli förtryckta alls. Men varje gång som djurens förhållande förbättras så är det ett framsteg, även om det inte uppfyller min första tanke.

Hajar tankesättet, det handlar i grunden bara om var man drar gränsen för rätten till liv. Jag och de flesta andra drar den mellan arterna och vid födsel, andra drar den mellan djur och insekter, andra strax innan födsel (abortmotståndare etc). Vill du påverka människor att dra gränsen någon annanstans så varsågod, men jag räknar inte med att det lär hända på ett tag.

djurrättaren:

Varför tror du inte på konsumentmakt? Själv tror jag det är det viktigaste medlet att förändra.

Konsumentmakt bygger på det liberala antagandet att människor alltid handlar rationellt, alltid är perfekt informerade och dessutom har tillräcklig köpkraft för att påverka. Ingen av de tre grundbultarna stämmer med verkligheten.


   
SvaraCitera

jag undrar också det, för jag vill testa att äta kanin. Se om det är något värt att ha en köttuppfödning av när jag blir stor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

Konsumentmakt bygger på det liberala antagandet att människor alltid handlar rationellt, alltid är perfekt informerade och dessutom har tillräcklig köpkraft för att påverka. Ingen av de tre grundbultarna stämmer med verkligheten.

Det är därför vi måste börja ta tag i skiten nu! [y]


   
SvaraCitera